InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Betere teksten met: bouwplan

Betere teksten met: bouwplan

Betere teksten met: bouwplan Een bouwplan is een planmatige opstelling dat veel gebruikt wordt om goede artikelen en teksten te schrijven. Hierbij zet je namelijk eerst voor jezelf op papier wat het thema, de hoofdvragen, subvragen en antwoorden hierop zijn. Je maakt kort gezegd een opstelling van de structuur van je tekst. Dit maakt het makkelijker voor jezelf om iets te schrijven.

Thema

Om een goed bouwplan te maken moet je voor jezelf eerst beslissen waarover je wilt gaan schrijven. Wil je iets schrijven over bijvoorbeeld de Slag bij Waterloo of toch eerder iets over een koe. Het thema bepaalt waar de hele tekst over zal gaan en is dus belangrijk om eerst vast te stellen.

Hoofdvragen

Erg belangrijk is het om goede hoofdvragen vast te stellen. Hiermee maar je het belangrijkste begin van het bouwplan wat de hele structuur van je artikel bepaalt. Meestal wordt hierbij begonnen met een de vraag die het onderwerp inleidt. Hierna wordt er verder ingegaan op het onderwerp. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat de vragen niet gewoon met ja of nee beantwoord kunnen worden. Er moet uitgebreid antwoord kunnen worden gegeven op de hoofdvraag. De hoofdvraag moet hierbij kort maar zo exact mogelijk geformuleerd worden en een explicite verwijzing hebben naar het thema.

Voorbeeldhoofdvragen zijn:
  • Wat is een koe?
  • Wat eet het?
  • Waar komt hij vandaan?

Kernantwoorden

Nadat de hoofdvragen zijn vastgesteld, moet je hier kernantwoorden aan koppelen. Hierbij is het belangrijk dat het antwoord goed aansluit, het moet beknopt en exact zijn en via dezelfde methode geformuleerd worden. Het antwoord moet je goed op weg helpen tijdens het maken van de tekst. Het antwoord hoeft geen dingen zoals argumenten te bevatten.

Voorbeeldkernantwoorden zijn:
  • De koe is een dier dat vier poten heeft en door de mensen wordt gefokt voor vlees en melk.
  • De koe eet voornamelijk gras- en mais soorten, zoals gras, luzerne en voedermais.
  • De koe komt oorspronkelijk uit het wild en heeft dus nooit in één bepaald land gewoond. Op vele plekken in de wereld kon men koeien vinden.

Subvragen

Na het maken van kernantwoorden kan je dingen verder gaan verduidelijken en uitbreiden. Je kan hierbij ingaan op de kernantwoorden door hier weer een extra vraag over te stellen binnen de vraag. Hierop moet natuurlijk dan ook weer antwoord worden gegeven.

Voorbeeldsubvragen zijn:
  • Wat gebeurt met dit vlees en deze melk?
  • Hoe komt de koe aan dit voer?

De tekst

Als je klaar bent met het maken van een bouwplan heb je al een behoorlijke opzet om een tekst te maken. Hierbij hoef je dan alleen nog maar de tekst te schrijven met de informatie die je hebt. Doordat je al een bouwplan hebt gemaakt hoef je niet meer helemaal na te denken wat je in de tekst wilt zetten en in welke volgorde. Dit zorgt ervoor dat je de tekst niet tien keer opnieuw moet schrijven wat dus enorm veel tijd kan besparen.
© 2010 - 2019 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betere teksten met: bouwplan"

Infoteur: Dennisiej
Laatste update: 15-02-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!