InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Betere teksten met: TDDS-formulier

Betere teksten met: TDDS-formulier

Betere teksten met: TDDS-formulier Een TDDS-formulier is een formulier dat veel gebruikt word om goede artikelen en teksten te schrijven. Hierbij zet je namelijk eerst voor jezelf op papier wat het thema (t), de doelgroep (d), het doel (d), de situatie (s) is. Als je deze dingen voor jezelf op papier hebt staan, is het veel makkelijker om een goede tekst te krijgen. Daarom wordt dit vaak gecombineerd met een bouwplan. Hoe ziet het TDDS-formulier eruit en wat moet je invullen?

Thema

Wat is het thema (onderwerp) van de tekst?

Hier moet dan het thema worden ingevuld.

Waar ga je de tekst voor gebruiken (advertentie, website, billboard, brief, presentatie, rapport…)

Er zijn verschillende medium waar je voor kan schrijven dit is erg belangrijk voor je schrijfstijl daarom moet je dit hier beslissen.

Als je het thema duidelijk voor ogen hebt, is het al veel makkelijker om een tekst te schrijven. Wat namelijk veel gebeurd is dat mensen aan het schrijven gaan maar nog maar half besloten hebben waarover. Dit zorgt ervoor dat zij halverwege weer opnieuw moeten beginnen of komen met artikelen die weinig waarde hebben.

Doelgroep (beoogde ontvanger)

Voor wie is de tekst bestemd (doelgroep)?

Je doelgroep heeft ook alles te maken met je schrijfstijl en is dus erg handig om op te schrijven.

Leeftijd, opleiding, achtergrond

Het is belangrijk om iets te weten over de leeftijd, opleiding en achtergrond. Dit beïnvloedt namelijk de manier waarop je schrijft. Zijn het bijvoorbeeld mensen die veel moeilijke woorden kennen of niet.

Voorkennis van het onderwerp (groot, klein, afwezig)

Het is handig om te weten of mensen al iets van een bepaald onderwerp afweten, Hierdoor weet je namelijk of je bepaalde dingen vanaf het begin moet uitleggen of dat je de basis kan overslaan.

Belangstelling voor het onderwerp (groot, klein, afwezig)

Ook is het belangrijk om vast te stellen hoe groot de belangstelling is voor het onderwerp, dit bepaalt namelijk wat voor soort dingen je in de tekst moet vermelden. Vooral de leuke dingen of ook de iets minder leuke dingen.

Zijn er binnen de doelgroep grote verschillen (in bijv. opleidingsniveau, leeftijd, voorkennis)?

Dit is ook iets wat erg belangrijk is om vast te stellen, mocht dit namelijk zo zijn dan kan je je doelgroep opsplitsen in meerdere.

Kun je iets zeggen over met welk doel je doelgroep je tekst leest?

  • kennis verwerven
  • een vaardigheid leren
  • een mening vormen
  • beslissingen nemen en actie ondernemen
  • geraakt of vermaakt worden

Om een goede tekst te schrijven moet je weten wat het doel is van je doelgroep. Dit bepaalt namelijk de informatie die je in de tekst moet zetten en de manier waarop je schrijft. Wil je mensen bijvoorbeeld informatie geven dan moet je zo min mogelijk je mening laten blijken in het stuk. Maar is je doel om ze een mening te laten vormen, dan is het zeer goed mogelijk ook jouw mening te laten blijken.

Eenmaal de doelgroep besloten is, heb je al enig idee over de manier en de toon waarop je gaat schrijven. Als je namelijk niet weet wat de doelgroep is kan het gebeuren dat je in je artikel termen gebruikt die niet iedereen kent. Dit zorgt ervoor dat mensen het artikel maar half of zelfs niet zullen begrijpen.

Doel

Stap 1: kijk eerst aan de hand van de volgende categorieën

  • Informeren (kennis bijbrengen)
  • Instrueren (een vaardigheid aanleren)
  • Overtuigen (een mening laten vormen)
  • Activeren (een belissing laten nemen en tot actie aanzetten)
  • Raken of vermaken

Dit is de belangrijkste stap voor het vaststellen van je doel. Hiermee beslis je namelijk de manier waar op je schrijft, laat je je mening blijken in het stuk of niet. Ook stel je al deels vast wat de inhoud van de tekst is omdat deze ervoor moet zorgen dat je je doel bereikt bij de lezer.

Stap 2: formuleer je doel zo concreet mogelijk

'Ik wil dat de lezer na het lezen van mijn tekst ...' (concrete dingen benoemen)

Dit is een stap die je ook zeker niet mag overslaan. Als je doel concreet voor ogen hebt weet je namelijk goed hoe en wat je wilt schrijven. Dit zal ervoor zorgen dat je niet halverwege de het schrijven hoeft te stoppen omdat je hier weer over moet nadenken.

Stap 3: bepaal hoofdvragen voor je bouwplan

'Om mijn doel te bereiken moet ik voor de lezer (minimaal) de volgende vragen beantwoorden ...' Dan heb je (de belangrijkste) elementen voor je bouwplan.

Bij stap 3 stel je vast wat je eigenlijk in je tekst wilt gaan zetten en bespreken. Dit zorgt ervoor dat je makkelijk kan doorschrijven en dat er een logische opbouw in je tekst zal komen.

Het bepalen van een doel voor je tekst is ook erg belangrijk om te doen. Dit zorgt er namelijk voor dat je een duidelijke opbouw en structuur in tekst zal houden. Ook zorgt het ervoor dat je de lezer niet in verwarring brengt. Tevens zorgt het er ook nog voor dat je duidelijk voor jezelf hebt vastgesteld hoe je de tekst gaat schrijven, laat je je mening bijvoorbeeld blijken of niet. Vermeld je vooral de leuke dingen of ook de minder leuke dingen.

Situatie

Hoe ziet de doelgroep jou als auteur van je tekst?

Dit is ook belangrijk om te bepalen. Als je dit weet weet je namelijk hoe je moet schrijven. Dit kan je geloofwaardigheid bepalen. Mensen geloven eerder iemand van een bepaald bedrijf die over zijn bedrijf schrijft dan een buitenstaander. Dit zijn dingen waar je rekening mee moet houden.

Hoe wil je bij de doelgroep overkomen?

Ook is het belangrijk om vast te stellen hoe je bij de doelgroep wilt overkomen. Dit bepaalt namelijk de toon en manier waarop je schrijft. Wil je laten blijken dat je afkomstig bent van een bepaald bedrijf dan zal je ook sneller wat zakelijker schrijven.

Zijn er bijzonderheden die de communicatie (kunnen) beïnvloeden?

Ook is het belangrijk om rekening te houden met dingen die de communicatie kunnen beïnvloeden. Moet de tekst namelijk nog door een redactie worden bekeken dan moet je wel zo schrijven dat de redactie het goedkeurt. Wordt je artikel direct geplaatst dan is het makkelijker om bepaalde dingen wel of niet te schrijven.

Het is dus belangrijk om rekening te houden met de situatie waarin je schrijft. Dit is allesbepalend voor de inhoud en de manier waarop je schrijft. Het zal bepalen of je op een zakelijke toon moet schrijven en of je bepaalde dingen wel kan schrijven en anderen niet.
© 2009 - 2019 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hulp bij aanvragen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)Een aanvraagformulier krijg je meestal van je werkgever. Je kunt ook zelf een formulier downloaden. Als je een ingevuld…
Betere teksten met: structurenBetere teksten met: structurenEen goede tekst heb je niet zomaar gemaakt. Het is makkelijk om van te voren een bouwplan of een TDDS formulier te maken…
Hoe moet ik een schadeformulier invullen?Hoe moet ik een schadeformulier invullen?Na een schade moet u een schadeformulier invullen om de verzekeraar een indruk te geven van de toedracht en de situatie…
Marketing van een evenementMarketing van een evenementEen evenement organiseren vergt veel tijd en organisatietalent. Na zoveel moeite wil je ook dat je evenement een succe w…
Wat te doen bij een aanrijdingWat te doen bij een aanrijdingEen aanrijding kan ontstaan door uw toedoen of door toedoen van een ander. In beide gevallen moet u weten wat u te doen…

Reageer op het artikel "Betere teksten met: TDDS-formulier"

Infoteur: Dennisiej
Laatste update: 15-02-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!