InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8

Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8

Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8 Leviticus 21:1 begint met de instructie van God aan Mozes: “Spreek tot de priesters, de zonen van Aäron, en zeg tegen hen.” De Talmoed verklaart dat de dubbele terminologie (“spreek ...en zeg”) betekent “beveel de ouderen m.b.t. de jongeren”. Hier hebben we de Bijbelse bron van het concept van educatie: onze machtiging -en plicht- om de wijsheid en instructies die we van onze vaderen hebben ontvangen door te geven aan de volgende generatie.

Exodus 19:8

En het gehele volk antwoordde en zei: al, wat de Eeuwige heeft gesproken, zullen wij doen; en Mozes bracht de woorden van het volk over tot de Eeuwige.

Shema

In het zesde hoofdstuk van Deuteronomium staan vijf verzen die bekend staan als het Shema. Deze worden door de religieuze Jood elke ochtend en avond gereciteerd. Er komen vijf fundamentele voorschriften van het Jodendom in voor:

  1. de plicht God als Eenheid te zien.
  2. God lief te hebben
  3. de Tora bestuderen
  4. de gebedsriemen (teffilien) op de armen en op het voorhoofd te binden
  5. de mezoeza op de deurpost te bevestigen.

(Meer informatie over de Shema in het artikel: Het Shema: "Hoor Israël" - de Joodse geloofsbelijdenis.)

Studie van de Tora

Wat betreft de studie van de Tora zegt de Shema in Deuteronomium 6:6-7 in de context van de plicht de kinderen te onderwijzen:
“Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.”

De Joodse wijzen zeggen dat toen God de Tora gaf aan de kinderen van Israël op de Berg Sinaï, Hij eiste dat ze niet zouden verzaken.

Het volk Israël zei: “De hemel en de aarde zullen onze garanten zijn”
God zei: “Zij zullen niet eeuwig bestaan.”
Zij zeiden: “Onze vaders zullen het garanderen.”
Hij zei: “Zij zijn erg druk.”
Zij zeiden: “De kinderen zullen onze garanten zijn.”
Hij zei: “Zij zijn uitstekende garanten.”

Onderwijzen is de sleutel naar eeuwigheid van een volk

Dit is de sleutel naar eeuwigheid van een volk, de garantie dat het werk van een mens als partner van God in de schepping voortzet: dat elke generatie alles wat ze geleerd en bereikt heeft richting de realisatie van ons verbond met God overbrengt aan de volgende.

Educatie is een levenslange onderneming

Het kind moet onderwezen worden en geleid worden in de ontwikkeling van een morele ego dat onderscheid maakt tussen goed en slecht en nooit de verantwoordelijkheden richting God en de mens uit het oog verliest. Educatie is een levenslange onderneming. Binnen onszelf is ook een 'oudere' en een 'jongere'. We moeten blijven leren, ontwikkelen en groeien. Door te kijken hoe we kinderen kunnen onderwijzen leren we hoe we onszelf kunnen onderrichten.

Samenvatting - vragen

  1. Waar staat het Shema in de Tora?
  2. Welke vijf fundamentele voorschriften van het Jodendom komen in het Shema voor?
  3. Wat zegt het Shema over het onderwijzen van kinderen?
  4. Hoe kan het Joodse volk eeuwig bestaan?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 179: educatie - Leviticus 21-24Torastudie 179: educatie - Leviticus 21-24In het Jodendom (de Tora) wordt leren gezien als een levenslange onderneming. Het houdt niet op na je jeugd. Er is noodz…
Tora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegTora en Masjiach: Gen. 26:5/27:22/28:14/29:32 -Joodse uitlegVeel stukken uit de Tora verwijzen naar de Joodse Masjiach (Messias). We behandelen de volgende teksten. Genesis 26:5: “…
Boekrecensie: Surfen op de zee van de Talmoed – Leo MockBoekrecensie: Surfen op de zee van de Talmoed – Leo MockSurfen op de zee van de Talmoed is een verzameling columns over de Talmoed die eerder verschenen zijn in het Nieuw Israë…
Toelichting op 613 mitswot: positieve geboden 1-20Toelichting op 613 mitswot uit de Tora. In dit artikel aandacht voor de eerste 20 positieve geboden: geloof in God, Gods…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Torastudie 101: educatie - Exodus 19:8"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-05-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Torastudie
Schrijf mee!