InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Op kamers in Groningen

Op kamers in Groningen

Op kamers in Groningen Eindelijk studeren! In Nederland kun je in veel steden studeren maar niet elke stad is natuurlijk even leuk. Groningen biedt heel veel voor studenten en veel oud studenten vertellen over hun onvergetelijke tijd. Studeren in een stad met een eigen huisvesting is helemaal ideaal en soms zelfs noodzakelijk. Hoe pak je dat nou aan. Waar kun je het beste wonen?

Groningen

Een kamer in Groningen heb je niet zomaar. Je zult flink op jacht moeten en er behoorlijk wat energie in steken. Als je er net even dat beetje doorzettingsvermogen in gooit krijg je bijna altijd wat je wilt: een leuke, gezellige kamer in één van de mooiste studentenstad.

Hoe kom ik aan een kamer?

Je kunt een kamer vinden via verschillende websites op internet. Denk aan kamernet en studentenkamers.nl. Deze sites zijn vaak niet gratis. Je zult je eerst aan moeten melden om te kunnen reageren op de kamers die er worden aangeboden. Deze kamers zijn door studenten aangeboden maar worden vaak niet beheerd door studenten. De kamer is vaak in handen van een huisbaas. Een huisbaas is een persoon die het hele huis beheert en de kamers verhuurt aan studenten.

Studenten die al in een huis wonen krijgen vaak de mogelijkheid om zelf een nieuwe medebewoner te kiezen als er een kamer vrijkomt. Deze studenten zetten dan de kamer op één van de websites waar jij op kunt reageren.

Bij kamernet krijg je de mogelijkheid om reactietegoeden te kopen. Deze tegoeden kun je dan gebruiken bij je zoektocht. Eén tegoed is bij kamernet een reactie waard. Je kunt bijvoorbeeld voor tien euro ook tien keer reageren op verschillende kamers.

Naast bovenstaande methodes kun je ook rondvragen. Ken je al mensen in Groningen? Wellicht weten deze mensen een kamer die vrij is of vrij komt. Je hebt dan vaak de mogelijkheid om als eerste de kamer te komen bekijken.

Je kunt ook een kamer krijgen door middel van een makelaar. Hier betaal je vaak wel meer voor want deze moet voor jou op zoek. Je betaalt vaak inschrijfkosten.

Hoe moet ik hospiteren?

Als je wordt uitgenodigd begint het echte werk pas! Je moet nu hospiteren. Dit betekent dat je de kamer gaat bekijken en kennis maakt met je toekomstige huisgenoten. Vaak worden er meer ‘’concurrenten’’ uitgenodigd. Je kunt dus meer mensen verwachten bij je komst. Tijdens het hospiteren zal blijken of het klikt tussen jou en de rest.

Tijdens het hospiteren moet je vooral je zelf blijven. Als je wordt uitgekozen en je blijkt helemaal niet zo goed op te kunnen schieten met je nieuwe huisgenoten is dat voor beide partijen natuurlijk niet leuk. Als de huisgenoten je niet bevalt kun je de kamer ook altijd weigeren. Je moet niet vergeten dat er genoeg andere kamers zijn waar jij wellicht terecht kunt.

Welke wijk is leuk?

Tijdens je zoektocht mag je berust een beetje kritisch zijn. Een kamer in het centrum biedt veel meer voordelen dan een kamer in één van de buitenwijken. Wat vind jij belangrijk? Wil je dicht bij je faculteit wonen of ben je een echt feestbeest en wil je dicht bij het uitgaansleven een kamer? Groningen is niet heel groot, maar groot genoeg om je aan je locatie te kunnen ergeren.

In het centrum vind je veel kamers maar houd wel rekening met drukte. Een kamer ver buiten het centrum biedt rust maar je moet wel een eind fietsen om bijvoorbeeld naar het centrum te komen. Tijdens een natte herfstdag is dit natuurlijk erg vervelend!.

De leukste wijken en buurten vind je net buiten het centrum. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Oranjewijk
  • Schilders- en zeeheldenbuurt
  • Oosterparkwijk
  • Oosterpoortwijk
  • Helpman

De volgende wijken liggen relatief vrij ver van het centrum:

  • de Weijert
  • Paddepoel
  • Vinkhuizen
  • Beijum

Prijsverschillen

Een kamer in het centrum is vaak duurder dan een kamer in Beijum of de Weijert. Voor hetzelfde geld heb je in de laats genoemde wijken vaak wel meer ruimte. Het is aan jou wat zwaarder weegt.

Veel succes met je zoektocht!
Gerelateerde artikelen
Wat kost een kamer voor een student?Wat kost een kamer voor een student?Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de h…
Wonen in GroningenWonen in GroningenMet bedragen onder de €100.000 hoeft u niet meer op zoek te gaan naar een huis met drie slaapkamers en een tuin. Tenzij…
De Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging BernlefDe Friese studentenvereniging Bernlef in Groningen bestaat in 2009 al 85 jaar. De vereniging werd in 1925 opgericht in G…
Scheidsrechtersvereniging Groningen en OmstrekenScheidsrechtersvereniging Groningen en OmstrekenScheidsrechters verenigen zich en de Scheidsrechtersvereniging Groningen en Omstreken is een vereniging die belangen beh…
Goedkoop vliegen vanaf Groningen Airport EeldeGoedkoop vliegen vanaf Groningen Airport EeldeWaarom zou je als noorderling helemaal richting Schiphol gaan wanneer je naar een zonnige bestemming in Turkije of Spanj…
Bronnen en referenties
  • www.kamernet.nl

Reageer op het artikel "Op kamers in Groningen"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 29-11-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!