InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Knutselen met kinderen: Aan tafel! Kinderboekenweek 2009

Knutselen met kinderen: Aan tafel! Kinderboekenweek 2009

Het thema van de kinderboekenweek 2009 is; "Aan tafel! - Eten en snoepen in kinderboeken". 'De lekkerste kinderboekenweek ooit', wordt er al geroepen. Van 7 tot en met 17 oktober gaan we dus smullen op school; van heerlijke boeken, verrukkelijke plaatjes en smakelijke knutsels!

De knutselrecepten in dit artikel:

Aan tafel!

Eettafels knutselen kan op verschillende manieren. Van een piepklein tafeltje, met mini-bordjes erop tot een grote 'dozentafel' waar je echt van kunt eten. Een aantal tafelknutsels van klein naar groot;

Een tafeltje vouwen van 16 vierkantjes

Vouw een 'bakje' van een vierkant vouwblaadje en plak het in elkaar. Knip uit alle zijden een rechthoek, pootjes en een tafelrand overlaten, omdraaien en je hebt een tafeltje. Je kunt een mooi tafelkleedje knippen en erop plakken, een paar witte cirkels als bordjes, van een flessendop en een stukje aluminiumfolie maak je zo een klein pannetje, draadjes er in als spaghetti en de kabouters kunnen aan tafel!

Ook geschikt als tekenopdracht voor wat oudere kinderen; neem een wit vierkant papier, eerst 16 vierkantjes vouwen, teken een maaltijd (borden met fantasie-eten, bestek, schalen enz.) op de binnenste vier hokjes, het papier draaien om een tafel voor vier personen te 'dekken' Eventueel een mini-menu erbij schrijven. Pas als de tekening klaar is het doosje in elkaar plakken en de rechthoeken uit de zijkanten knippen. "Een tekening op pootjes"!

Een tafeltje maken van een doosje

Een ligadoos bijvoorbeeld kan een mooi stevig eettafeltje worden. Eerst voorzichtig bij de plakranden open scheuren, even een schaar of een mesje ertussen, zodat de randen niet beschadigen. Nu kun je de doos keren en heb je direct een mooie witte buitenkant. Knip er één grote zijde uit en knip dan uit de vier smalle kanten een rechthoek, net als bij het bakje van het vouwblaadje. De 'poten' weer in elkaar plakken met sterke lijm of nieten. Dit tafeltje is wat steviger en meer geschikt om spulletjes op te plakken.

Een 'ontbijt-in-bed-tafel'

Van een grote doos kun je een bed-tafeltje maken. Het principe is hetzelfde als bij de bovengenoemde tafeltjes. Rechthoeken snijden uit de lange zijden van een grote doos, waar je benen onder passen, zodat je in bed kunt zitten, met de doos voor je en je benen eronderdoor. Misschien is de doos te hoog en moet er een stuk van de hele onderkant worden gehaald, voordat je de gedeeltes uit de lange zijden snijdt. De twee korte zijden kunnen dichtblijven voor de stevigheid. Je zou de doos van boven kunnen verven; een mooi patroontje erop stempelen en het lijkt een echt tafelkleedje.

Zo`n grote doos als tafel versieren is ook een leuk groepswerk voor in de klas. Goed te gebruiken in het speelhuis of op de thematafel tijdens kinderboekenweek. En dan vol zetten met lekkere zelfgeknutselde hapjes natuurlijk.

Losse ideetjes om de mini-tafeltjes te dekken:
  • Uit eierdozen kun je schaaltjes of bordjes knippen (het onderste randje van het eierdopje)
  • Van aluminiumfolie kun je heel gemakkelijk mini bestek maken. Gewoon vormen alsof het klei is
  • Kleedjes maak je door vierkante of ronde vouwblaadjes een paar keer dubbel te vouwen en er kleine driehoekjes uit te knippen
  • Je kunt natuurlijk ook echte lapjes stof of een stukje van een servetje gebruiken
  • Wat echte rijst, erwten, graankorrels of iets dergelijks in het mini-pannetje doen
  • Eten knutselen van sliertjes en propjes papier, klei, stukjes wol of elastiekjes
  • Lievelingseten of het állervieste eten op een rond wit papiertje tekenen en op het tafeltje plakken
  • Plaatjes van eten uit folders knippen en de hele tafel vol plakken

Een spannend boek

Red een oud dik boek, of een telefoongids van het oud papier en snij er een rechthoek uit. Het is wel geduld hebben, steeds een paar blaadjes tegelijk, met een stanleymes bijvoorbeeld, dan weer omslaan en de volgende blaadjes op ongeveer dezelfde plek insnijden. Je kunt het natuurlijk ook precies uitmeten, of er even een mal voor maken die je steeds op de pagina`s kan leggen. Leuk om 'eten en drinken in (kinder)boeken' letterlijk te nemen! Je kunt het tijdens de kinderboekenweek op allerlei manieren gebruiken. Een paar voorbeelden:
  • Als introductie van de kinderboekenweek voor alle kinderen een snoepje, of iets anders 'eetbaars', in het boek stoppen. Grote verrassing als je het boek openslaat om 'voor te lezen' natuurlijk!
  • Een proefspelletje spelen; verschillende hapjes in aluminiumfolie verpakken en in het boek doen, met ogen dicht pakken en proeven wat het is. (Stukjes kaas, komkommer, snoepjes, worst, tomaatjes, alle fruitsoorten, enzovoorts)
  • Kaartjes met namen van bijvoorbeeld allerlei groente- en fruitsoorten in het boek stoppen. Om de beurt een kaartje trekken en een raadseltje bedenken; "het is rond en rood en je kunt het eten" (Voor kleuters plaatjes, voor de middenbouw woorden)
  • Een boek vol verhaaltjes; in het boek zitten mooi gekleurde, opgevouwen papiertjes waar titels van verhaaltjes op staan. De kinderen mogen om de beurt, of in tweetallen, een briefje trekken en het verhaaltje bij die titel bedenken. Daarna vertellen, of opschrijven. Dit zou met alle kinderen tegelijk kunnen, maar iedere dag één of twee verhaaltjes laten verzinnen tijdens de kinderboekenweek is ook leuk. Mogelijke titels:
    1. Het betoverde tomaatje
    2. Het choco-zwembad
    3. Gebraden vlieg met wormensaus
    4. Het pinguïnrestaurant
    5. Tranen met slagroom
    6. De mayonaise-glijbaan
    7. In een banaan naar de maan
    8. Ik zoek mijn pannenkoek
    9. De kauwgumkunstenaar
    10. De vuilniseter
    11. Het reusachtige reuzenijsje
    12. De verdwenen ligakoek
    13. Het suikerspinnenbos
    14. De lollie-prinses
    15. Koning Kaas en de muisridders
    16. Beschuit met grijze muisjes
    17. De druivenschieter
    18. Zoute ranja met klontjes
    19. De komkommerkok
    20. De appelmoesvijver

Boek van doosje

Rechthoekige, platte doosjes zijn heel geschikt om 'nepboeken' van te maken. Drie smalle zijkanten van het doosje beplakken met wit papier. (vlechtstrook) De 'kaft' eerst versieren; titel erop stempelen of schrijven, plaatjes, tekeningen erop en dan om het doosje plakken. De smalle zijde boven apart beplakken met wit papier, zodat hij open en dicht kan. Eventueel de uiteinden van een stuk lint of touw aan de lange zijkanten van het doosje plakken, voordat het papier erom komt, dan heb je een tasje in de vorm van een boek. Leuk om verhaaltjes in te bewaren.

Kok toveren met wasco en ecoline

Met witte wasco op wit papier een grote kok tekenen. Daarna met gekleurde krijtjes véél pannen vol heerlijk eten om de kok heen tekenen, het hele papier vol. Wie heeft al dat eten toch gekookt? Ecoline erover met een brede kwast, om de kok tevoorschijn te toveren!

Poppenkastverhaaltje; Aan tafel!

Nodig: pop met koksmutsje en koningin (of ander 'belangrijk' figuur) twee gelijke pannetjes (aluminiumfolie om bakjes), lepel, wat 'troep' en wat snoep.

(Het koksmutsje is gemaakt van gewoon papier en een stukje keukenrol, met plakband of nietjes gemakkelijk in elkaar te zetten. Het hoedje zit met een plakbandje op het voorhoofd van de pop vast, verder is er een stukje keukenrol op het jurkje gespeld.)

De kok komt héél boos op en gooit restjes eten uit een pannetje. Hij moppert vreselijk op de koning, zegt dingen als; "hij eet nóóit zijn bord leeg, hij vindt álles vies, ik ben de béste kok van het land, het is nóg niet lekker genoeg, Vies?? VIES?? Hij noemt mijn eten VIES!? Ik zal eens iets voor hem maken dat écht vies is!

De kok zet een pannetje water neer en begint 'vieze' dingen te verzinnen, voor in de 'troepsoep'; trekt een haar uit z`n hoofd, pakt wat zand van de grond, een appelklokhuis, een snotje, enzovoorts. Ondertussen roert hij de soep en moppert hij flink op de koning! Tenslotte gaat hij weg om nog wat vieze bruine blaadjes te zoeken in de paleistuin.

De koningin komt in de keuken om de kok te troosten. Ze ziet het pannetje troep-soep staan en wil proeven. Gelukkig ontdekt ze net op tijd dat het geen gewone soep is. Ze begrijpt de kok wel; de koning kan flink zeuren, maar troep-soep? Nee, dat kan toch echt niet. Als ze de kok hoort aankomen gaat ze af; ze moet iets verzinnen.

De kok gaat verder met zijn soep; blaadjes, takjes, modder, een spinneweb; lekker vies allemaal! Hij gaat even af om te kijken of het al etenstijd is.

De koningin komt snel even op en vraagt de kinderen of ze kunnen zorgen dat de kok wat langer weg blijft, dan kan de koningin het plan uitleggen. Misschien kunnen ze zeggen dat 'bruine bananen' wel het állervieste zijn, zodat de kok nog naar de supermarkt moet?

Kok komt op en gaat op advies van de kinderen bruine bananen kopen.

Koningin vertelt het plan: ze maakt een pan 'snoep-soep' en wisselt de pannen om, vlák voordat de kok het eten opdient. Ze pakt een pan, zet die naast de troep-soeppan en gooit er allemaal héérlijke snoepdingen in. Wat de kinderen ook opnoemen, het zit allemaal in het keukenkastje. Als de kok terugkomt, is de snoep-soep net klaar en verstopt ze zich mét de pan. De kinderen moeten zorgen dat de kok nog wel even weg gaat straks; haren kammen of zoiets!

Het is zover, de banaan zit ook in de pan, de troep-soep is klaar. "AAN TAFEL!" roept de kok en hij wil de pan meenemen. Maar... gaat toch nog maar éven zijn haren kammen, is wel zo netjes! Snel wisselt de koningin de pannen om! In plaats van de troep-soep, brengt de kok de snoep-soep naar de koning. De koningin sluipt er achter aan, 'benieuwd wat er gaat gebeuren!'

Het is even heel stil in de keuken. Dan horen we iemand hard huilen! De kok komt weer op, helemaal van streek! "Hij vond het lékker", snikt hij steeds. "Ik neem ontslag, wie vindt troep-soep nou lekker?!"

De koningin komt op, ze vertelt over de snoep-soep en zegt dat hij de béste kok van het land is; 'of hij alstjeblieft wil blijven!
De koning is een beetje verwend, maar de koningin smult iedere dag weer van het heerlijke eten van de kok!' Dat maakt de kok weer blij, hij proeft een lekker kommetje snoep-soep en belooft nooit meer troep-soep voor de koning te maken.!

Soep

Naar aanleiding van het stukje poppenkast kunnen de kinderen zelf misschien troep-soep en snoep-soep maken.

Troep-soep

Als je een emmer omwikkelt met aluminiumfolie en je plakt er een paar handvaten aan, (zwarte vlechtstroken, of handvaten van plastic tassen met plakband bevestigen) lijkt het een grote pan. Vul de 'pan' met water en zet hem op het schoolplein of in de tuin. De kinderen kunnen nu troepjes zoeken; takjes, blaadjes, papiertjes, dopjes en dergelijke, in stukjes knippen en in de pan gooien. Roeren met stokken of een paar flinke pollepels. Als de troep-soep klaar is, allemaal even 'nepproeven'.

Snoep-soep

Spekjes, dropveters, suikerklontjes, een scheutje ranja, geraspte chocola; het zijn allemaal voorbeelden van ingrediënten die je in de snoep-soep zou kunnen gebruiken. Een steelpannetje, lepels, schone scharen, eventueel een rasp en ze kunnen aan de slag; een lekker pannetje snoep-soep koken.

Fruitsoep

Vruchtenbowl eigenlijk! Fruit in kleine stukjes snijden en in een schaaltje vruchtensap doen. De kinderen zouden ook eerst nog een 'stilleven' kunnen schilderen van het fruit, voordat ze er 'soep' van maken.

Tomatensoep met lettertjes

Past hélemaal bij het thema van de kinderboekenweek. Een lekker kommetje soep met lettervermicelli. Er is een verhaaltje van Floddertje over tomatensoep; leuk om een schilderij over te maken en er later lettervermicelli op te plakken.

Knibbel Knabbel Knuisje...

wie knabbelt er aan mijn huisje? Het snoephuisje uit het sprookje; 'Hans en Grietje' knutselen. Een eenvoudig huisje tekenen op gekleurd karton. De raampjes kunnen uitgeprikt of geknipt worden. (Even een begin maken met de prikpen) Als je de zijkanten van de ramen laat zitten, zijn het luiken die open en dicht kunnen. Het huisje kan versierd worden met plaatjes van snoep, geknutselde snoepjes en koekjes, maar de kinderen vinden het vaak geweldig als ze er ook een paar échte koekjes en snoepjes op mogen plakken. Biscuitjes bijvoorbeeld, of een spekje in stukjes trekken en er met sterke lijm opplakken.

Twee zijmuren aan het huisje tekenen en laten zitten, die kunnen dan naar achteren worden gevouwen, zodat het huisje kan staan. (Net als een poppenkast) In dit geval niet te veel echt snoep gebruiken, want dan wordt het huisje te zwaar om te staan! De kinderen kunnen nu een vingerpoppetje van een heks erbij knutselen, of een paar oogjes op hun duim tekenen en een klein zwart puntmutsje van een rond papiertje plakken.

Reuzenbestek

Op de foto 'gewoon' bestek, gemaakt van een stokje en een stukje karton omwikkeld met aluminiumfolie. Dit kan natuurlijk ook in het groot!

Plak een stuk karton, in de vorm van een gekarteld mes, met tape aan de bovenkant van een lange stok. Wikkel nu alles in de aluminiumfolie, af en toe vastzetten met plakband. Zo krijg je een reusachtig mes.

Een vork kun je bijvoorbeeld maken van een vel karton en een bezem. Prik het vel karton in het midden aan de bezemsteel en schuif het tot de bezem. Buig de twee helften, om de bezem heen, naar mekaar toe, even vastzetten met plakband en knip er dan, uit het dubbele karton, vier grote punten aan. Weer omwikkelen met aluminiumfolie en je hebt een enorme vork. Leuk om op te hangen in de school tijdens de kinderboekenweek. Eventueel nog iets lekkers aan de vork prikken, een neptaart bijvoorbeeld?

Vuilniseter

Een doos zoeken die íets groter is dan de vuilnisbak en er als deksel op zou passen. Een grote ronde opening in de bodem van de doos snijden; dit wordt de 'bek' van de vuilniseter. Nu kan de doos beschilderd of beplakt worden, grote ogen, oren, neus enzovoorts. Tenslotte nog witte punten knippen en rond de opening plakken, punt naar binnen, zodat het lijkt alsof er grote tanden in de bek zitten. De doos moet op de kop op de vuilnisbak, eventueel vasttapen. Beetje lastig; iedere dag tape lospeuteren en de vuilniseter wordt snel vies natuurlijk.... maar wel leuk om hem te voeren! (Staat als grabbelton bij knutselen met kinderen; thema feest)

Lees verder

© 2009 - 2017 Elas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderboekenweek 2009; Aan tafel!Kinderboekenweek 2009; Aan tafel!Het thema van de kinderboekenweek 2009 is: 'Aan tafel! - Eten en snoepen in kinderboeken'. Boeken over gezonde en ongezo…
Kinderboekenweek informatienieuws uitgelichtKinderboekenweek informatieDe Kinderboekenweek bestaat al sinds 1955. Ieder jaar in oktober wordt er een Kinderboekenweek gehouden, met steeds weer…
Kinderboekenweek 2013, Klaar voor de start!Kinderboekenweek 2013, Klaar voor de start!De Kinderboekenweek is een jaarlijks terugkerende week van tien dagen. Gedurende deze tien dagen staat alles in teken va…
Kinderboekenweek 2014: Feest!Kinderboekenweek 2014: Feest!In oktober dit jaar wordt weer de Kinderboekenweek georganiseerd. De week vindt plaats van 1 tot en met 12 oktober 2014.…
De kinderboekenweek 2017De kinderboekenweek 2017Van woensdag 4 t/m zondag 15 oktober 2017 wordt de Kinderboekenweek 2017 gehouden. Het is dan de 63ste keer dat de Kinde…

Reageer op het artikel "Knutselen met kinderen: Aan tafel! Kinderboekenweek 2009"

Reactie

Francy, 06-10-2009 21:35 #1
Leuke knutseltips voor de Kinderboekenweek! Had zelf al wat ideen maar met die van jullie ben ik compleet.

Infoteur: Elas
Laatste update: 14-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Knutselen met kinderen
Reacties: 1
Schrijf mee!