Leerstijlen van David Kolb

Leerstijlen van David Kolb Iedereen heeft een andere manier van leren. De één leest liever een stuk theorie en de ander kijkt daar liever een instructiefilm over. Dit worden leerstijlen genoemd. David Kolb heeft een handig model ontwikkeld die leerstijlen in kaart brengt. David Kolb (1939) is een Amerikaanse leerpsycholoog en pedagoog. Hij richt zich met name op ervaringsgericht leren. Volgens David Kolb leer je op de meest effectieve manier als je de leercyclus doorloopt die hij omschrijft in zijn model. Alhoewel er kritiek bestaat op het model van Kolb, is het een model dat vaak wordt ingezet in het onderwijs.

Wat zijn leerstijlen?

Een leerstijl is de manier hoe iemand omgaat met leerstof. Dat wil zeggen, hoe iemand het liefst leert en leerstof tot zich neemt. Ieder mens heeft zijn eigen persoonlijke voorkeur voor een leerstijl. Zo leest de één bijvoorbeeld liever een boek over een bepaald onderwerp en kijkt de ander liever een instructiefilm over dat onderwerp.

De verschillende leerstijlen

Leerstijlenmodel David KolbLeerstijlenmodel David Kolb
De psycholoog David Kolb deed onderzoek naar de verschillende leerstijlen van mensen. Hij onderscheidde de volgende vier:
  • concreet ervaren (voelen)
  • waarnemen en overdenken (zien)
  • abstracte begripsvorming (denken/reflecteren)
  • actief experimenteren (doen)

Cyclisch model

Het model van Kolb is een cyclisch model: je kiest niet één leerstijl, maar je doorloopt steeds de hele cirkel. Bij welke leerstijl je begint is niet van belang, zolang de hele cyclus doorlopen wordt. Er bestaat dus niet slechts één manier van leren; elk individu heeft zijn voorkeursleerstijl. Dus als iemand het beste leert door de theorie te lezen, dan zegt Kolb dat het voor deze persoon ook belangrijk is dat hij in het leerproces experimenteert met de theorie en erover nadenkt hoe hij het geleerde in de praktijk gaat uitvoeren.

Als we in een dagelijkse situatie de leerstijlen toepassen, ziet dat er als volgt uit.

Je koopt een nieuwe televisie. Je kunt op verschillende manieren uitvinden hoe de televisie werkt. Je kunt op de knoppen gaan drukken (experimenteren) en kijken wat die knoppen doen (ervaren). Je kunt ook eerst nadenken over hoe de televisie werkt op basis van eerdere ervaringen die je hebt (beschouwen) en er zo achter komen hoe de televisie werkt (begripsvorming). Ook kun je gewoon iets proberen en toetsen of het werkt (experimenteren).

Je kunt de leerfasen doorlopen in een volgorde die jij wilt. Maar let wel op: als je een fase overslaat of te snel doorloopt, daalt je leerrendement.

Gedragingen bij leerstijlen

Elke leerstijl heeft bepaalde gedragingen die bij die leerstijl passen.

Doener

Deze leerstijl is een combinatie van actief experimenteren en concreet ervaren. Doeners willen het liefst zo snel mogelijk aan de slag en leren het best als zij dingen direct kunnen ervaren.

Kernuitspraken: Wat is er nieuw? Ik ben overal voor in!

Beschouwer

Deze leerstijl heeft de voorkeur voor concreet ervaren, waarnemen en overdenken. Zij willen eerst goed over de theorie nadenken en hebben de tijd nodig om te beslissen.

Beschouwers willen graag problemen van alle kanten benaderen en zien steeds nieuwe oplossingen. Hij of zij kijkt hoe anderen het doen en besluit dan hoe hij of zij het zelf wil doen.

Kernuitspraak: Ik wil hier graag even over nadenken.

Denker

De leerstijl van de denker zit tussen waarnemen, overdenken en abstracte begripsvorming. Denkers zetten hun observaties om in theorieën. De denkers kunnen goed redeneren en werken graag zelfstandig. Zij werken het liefst vanuit gestructureerde situaties met duidelijke doelstellingen. Zij zullen veel vragen stellen en gaan graag in discussie.

Kernuitspraak: Hoe is dat aan elkaar gerelateerd?

Beslisser

De beslisser heeft de voorkeur voor abstracte begripsvorming en actief experimenteren. Beslissers passen graag duidelijke en beknopte theorieën toe in de praktijk. Zij zijn probleemoplossend. Het zijn praktijkgerichte mensen die van die niet van tijdverspilling houden.

Kernuitspraak: Hoe kan ik dit toepassen in de praktijk?

Toepassing leerstijlen van David Kolb

De leerstijlen van David Kolb worden toegepast in het onderwijs. En met name bij het ontwerpen van een les of training. Het voordeel van het toepassen van dit model is dat je als docent of trainer de hele groep aanspreekt. Als een training bijvoorbeeld een grote theoretische insteek heeft, dan zullen de doeners in de groep minder aangesproken worden en zal het leerrendement van een doener omlaag gaan en visa versa. Als ontwerper van een les of training kun je hierop inspelen door bij het ontwerpen van de lesonderdelen continu de leerstijlen van Kolb door te lopen. In de praktijk zal een lesonderdeel er dan als volgt uitzien.
  • De docent vertelt een stukje theorie (denker)
  • De docent laat een filmfragment zien of doet zelf voor hoe deze theorie er in de praktijk uit ziet. (beschouwer/denker)
  • De docent laat de leerlingen oefenen met de theorie in een simulatie. (doener/beslisser)
  • De docent rondt het lesonderdeel af met een plenaire bespreking over de oefening en toepasbaarheid van de theorie. (beschouwer/denker)

In het voorbeeld zijn de leerstijlen verwerkt in de lesonderdelen. De leerstijlen van alle deelnemers zullen in deze les aangesproken worden. In de praktijk zal blijken dat het lastig is om alle leerstijlen toe te passen. Sommige lessen lenen zich er niet voor om met de theorie te oefenen en andere lessen weer wel.

Kritiek op de leerstijlen van Kolb

Er is volgens verschillende wetenschappers onvoldoende wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het bestaan van de leerstijlen. Daarom bestaat er twijfel of de leerstijlen überhaupt bestaan. Ondanks de kritiek die er op de leerstijlen is, heeft David Kolb de diversiteit in leren onder de aandacht gebracht.

Lees verder

© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Leerstijlentest volgens psycholoog David KolbLeerstijlentest volgens psycholoog David KolbTest je leerstijl met de leerstijlentest van David Kolb. Kolb onderscheidt vier verschillende leerstijlen. Zo is de ene…
Leerstijlen - De leercyclus van KolbIeder mens leert op zijn of haar eigen manier. Leren is een proces dat uiteindelijk leidt tot gedragsverandering. De psy…
Leerstijl en leren (leerfasencyclus Kolb)Leerstijl en leren (leerfasencyclus Kolb)Leerstijlen zijn verschillende manieren van leren. Er worden door Kolb vier leerfasen en leerstijlen in het leerproces o…
Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)Leerstijltest van Kolb en Juch (+ Grafiek en Diagram)Test je leerstijl met de leerstijltest van Kolb en Juch. Er bestaan vier verschillende leerstijlen. Zo is de ene mens in…

Wat is het continurooster en wie geeft hiervoor de doorslag?Wat is het continurooster en wie geeft hiervoor de doorslag?Anno 2020 werkt meer dan de helft van de basisscholen met een continurooster, een rooster waarbij de leerlingen ook tuss…
Motivatie in de klasMotivatie in de klasAls docent ken je het vast, de leerlingen zijn niet vooruit te branden. De les is goed voorbereid, je denkt dat je leuke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ddimitrova, Pixabay (bewerkt)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/David_Kolb
  • Training Ontwerpen - Ontwikkel jouw eigen trainingen. ISBN 9789463982900

Reageer op het artikel "Leerstijlen van David Kolb"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 02-01-2020
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Trainen en opleiden
Schrijf mee!