Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018

Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018 Youssef El Bouhassani is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2018. El Bouhassani is docent Toegepaste Wiskunde en sinds 2015 verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De jury roemt hem om zijn enthousiasme, benaderbaarheid, innovativiteit en zijn visie op het onderwijs. El Bouhassani werd door het Interstedelijk Studenten Overleg - dat de verkiezing jaarlijks organiseert - in het zonnetje gezet en beloond met een trofee, een beurs van 25.000 voor onderwijsontwikkeling en een plek in het Comenius Netwerk.

Docent van het Jaar verkiezing 2018

Verkiezing Docent van het Jaar 2018

De Docent van het Jaar-verkiezing wordt sinds 2014 jaarlijks georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Het doel van de verkiezing is om meer aandacht te creëren voor goed docentschap en kwalitatief hoogwaardig hoger onderwijs. ISO wil met deze prijs goede docenten stimuleren en hun prestaties bevorderen door ze in het zonnetje te zetten.

Jaarlijks wordt aan besturen van hoger onderwijsinstellingen gevraagd docenten die dit echt verdienen gemotiveerd te nomineren voor de Docent van het Jaar-prijs. Vaak worden docenten genomineerd die ook op hun eigen instelling een soortgelijke lokale uitverkiezing gewonnen hebben. De meeste Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben een eigen docent van het jaar-verkiezing. Een jury beoordeelt alle inzendingen. Criteria waar op gelet wordt zijn onder meer passie voor het vak, activerende didactiek, oog voor diversiteit, betrokkenheid bij de studenten, visie op onderwijs en creativiteit. Uit alle inzendingen worden vijf docenten gekozen die in aanmerking komen voor de Docent van het Jaar-prijs. De jury beoordeelt hen vervolgens op basis van een interview en een mini-college.

Jury

De jury van de Docent van het Jaar-verkiezing bestaat uit uit een zestal professionals met veel ervaring binnen de wereld van het onderwijs. In 2018 bestond de jury uit de juryleden Jan van Tartwijk, Marc van Mil, Paul Rullmann, Renske Hagen, Rhea van der Dong en Aline Tuls.

Beloning

De winnaar van de Docent van het Jaar-verkiezing 2018 wordt naast de eer beloond met een trofee, een beurs van 25.000 voor onderwijsontwikkeling en een plek in het Comenius Netwerk. De trofee werd tijdens een feestelijke ceremonie uitgereikt door minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Genomineerden Docent van het Jaar 2018

De genomineerden voor Docent van het Jaar 2018 waren:
  • Giulia Calabretta - Associate professor in Strategic Value of Design aan de TU Delft
  • Haza Rahim - docent Psychologie aan de Universiteit Utrecht
  • Loes Keijsers - universitair hoofddocent Developmental Psychology aan Tilburg University
  • Youssef El Bouhassani - docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam
  • Monique Hamers - docent Journalism Studies aan Fontys Hogescholen

Winnaar 2018: Youssef El Bouhassani

In 2018 is Youssef El Bouhassani door de jury verkozen tot Docent van het Jaar. Youssef El Bouhassani is docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij wordt door de jury geprezen om het feit dat hij studenten weet te inspireren door gebruik te maken van activerende, innovatieve en creatieve werkvormen. Om te faciliteren dat studenten in hun eigen tempo kunnen studeren maakt hij gebruik van een gedetailleerd digitaal systeem en van veel video's. Daarnaast wordt hij omschreven als erg enthousiast, bevlogen en benaderbaar. Een andere belangrijke component van zijn werkwijze is dat hij veel verbanden legt tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, wat voor studenten natuurlijk erg nuttig is. De jury heeft uitgesproken dat zij hopen dat de onderwijsmethoden van El Bouhassani ook binnen andere vakgebieden kunnen worden toegepast.

Youssef El Bouhassani voltooide een bachelor-opleiding Aerospace Engineering en een master-opleiding Dynamics and Control of Aerospace Vehicles aan de TU Delft. Daarnaast volgde hij cursussen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en King's College London. Sinds 2015 is hij werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Eerder werd hij ook door zijn eigen onderwijsinstelling al verkozen tot docent van het jaar.
Gerelateerde artikelen
Contact met je docent op sociale media: zinvol of ongepast?Contact met je docent op sociale media: zinvol of ongepast?Op sociale media zoals Whatsapp, Facebook en Instagram, die over het algemeen niets met school te maken hebben, voegen d…
Het Nieuwe LerenHet Nieuwe Leren is in het leven geroepen in een poging leerlingen te betrekken en te motiveren bij hun studieproces. Er…
Zij-instromer in het basisonderwijsZij-instromer in het basisonderwijsEr is grote behoefte aan nieuwe leraren en leraressen in het basisonderwijs. In de komende jaren wordt namelijk een grot…
Zij-instromer in het onderwijsIn het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging,…

Verpleegkunde: PICO-onderzoeksvraag formulerenVerpleegkunde: PICO-onderzoeksvraag formulerenPICO is een methode om relevante informatie te vinden bij een onderzoeksvraag, gebaseerd op EBP (evidence based practise…
Hulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4youHulp door landelijk vrijwilligersproject Coach4youHet verloop van de basisschool naar de brugklas gaat niet voor elk kind even makkelijk. Dat kan voor ouders een grote zo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://www.iso.nl/website/wp-content/uploads/2014/10/Eindrapport-jury-Docent-van-het-Jaar-2018.pdf
  • https://www.nu.nl/overig/5233001/hva-docent-youssef-el-bouhassani-uitgeroepen-docent-van-jaar.html
  • https://nl.linkedin.com/in/youssefelbouhassani1

Reageer op het artikel "Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 27-04-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!