InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018

Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018

Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018 Youssef El Bouhassani is uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2018. El Bouhassani is docent Toegepaste Wiskunde en sinds 2015 verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De jury roemt hem om zijn enthousiasme, benaderbaarheid, innovativiteit en zijn visie op het onderwijs. El Bouhassani werd door het Interstedelijk Studenten Overleg - dat de verkiezing jaarlijks organiseert - in het zonnetje gezet en beloond met een trofee, een beurs van 25.000 voor onderwijsontwikkeling en een plek in het Comenius Netwerk.

Docent van het Jaar verkiezing 2018

Verkiezing Docent van het Jaar 2018

De Docent van het Jaar-verkiezing wordt sinds 2014 jaarlijks georganiseerd door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Het doel van de verkiezing is om meer aandacht te creëren voor goed docentschap en kwalitatief hoogwaardig hoger onderwijs. ISO wil met deze prijs goede docenten stimuleren en hun prestaties bevorderen door ze in het zonnetje te zetten.

Jaarlijks wordt aan besturen van hoger onderwijsinstellingen gevraagd docenten die dit echt verdienen gemotiveerd te nomineren voor de Docent van het Jaar-prijs. Vaak worden docenten genomineerd die ook op hun eigen instelling een soortgelijke lokale uitverkiezing gewonnen hebben. De meeste Nederlandse hogescholen en universiteiten hebben een eigen docent van het jaar-verkiezing. Een jury beoordeelt alle inzendingen. Criteria waar op gelet wordt zijn onder meer passie voor het vak, activerende didactiek, oog voor diversiteit, betrokkenheid bij de studenten, visie op onderwijs en creativiteit. Uit alle inzendingen worden vijf docenten gekozen die in aanmerking komen voor de Docent van het Jaar-prijs. De jury beoordeelt hen vervolgens op basis van een interview en een mini-college.

Jury

De jury van de Docent van het Jaar-verkiezing bestaat uit uit een zestal professionals met veel ervaring binnen de wereld van het onderwijs. In 2018 bestond de jury uit de juryleden Jan van Tartwijk, Marc van Mil, Paul Rullmann, Renske Hagen, Rhea van der Dong en Aline Tuls.

Beloning

De winnaar van de Docent van het Jaar-verkiezing 2018 wordt naast de eer beloond met een trofee, een beurs van 25.000 voor onderwijsontwikkeling en een plek in het Comenius Netwerk. De trofee werd tijdens een feestelijke ceremonie uitgereikt door minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Genomineerden Docent van het Jaar 2018

De genomineerden voor Docent van het Jaar 2018 waren:
  • Giulia Calabretta - Associate professor in Strategic Value of Design aan de TU Delft
  • Haza Rahim - docent Psychologie aan de Universiteit Utrecht
  • Loes Keijsers - universitair hoofddocent Developmental Psychology aan Tilburg University
  • Youssef El Bouhassani - docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam
  • Monique Hamers - docent Journalism Studies aan Fontys Hogescholen

Winnaar 2018: Youssef El Bouhassani

In 2018 is Youssef El Bouhassani door de jury verkozen tot Docent van het Jaar. Youssef El Bouhassani is docent Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij wordt door de jury geprezen om het feit dat hij studenten weet te inspireren door gebruik te maken van activerende, innovatieve en creatieve werkvormen. Om te faciliteren dat studenten in hun eigen tempo kunnen studeren maakt hij gebruik van een gedetailleerd digitaal systeem en van veel video's. Daarnaast wordt hij omschreven als erg enthousiast, bevlogen en benaderbaar. Een andere belangrijke component van zijn werkwijze is dat hij veel verbanden legt tussen onderwijs en de arbeidsmarkt, wat voor studenten natuurlijk erg nuttig is. De jury heeft uitgesproken dat zij hopen dat de onderwijsmethoden van El Bouhassani ook binnen andere vakgebieden kunnen worden toegepast.

Youssef El Bouhassani voltooide een bachelor-opleiding Aerospace Engineering en een master-opleiding Dynamics and Control of Aerospace Vehicles aan de TU Delft. Daarnaast volgde hij cursussen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en King's College London. Sinds 2015 is hij werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Eerder werd hij ook door zijn eigen onderwijsinstelling al verkozen tot docent van het jaar.
Gerelateerde artikelen
Salaris in het onderwijsHoeveel verdient een docent? Voor salarissen in het voortgezet onderwijs zijn er drie salarisschalen, namelijk LA, LB, L…
Het Nieuwe LerenHet Nieuwe Leren is in het leven geroepen in een poging leerlingen te betrekken en te motiveren bij hun studieproces. Er…
Zij-instromer in het basisonderwijsZij-instromer in het basisonderwijsEr is grote behoefte aan nieuwe leraren en leraressen in het basisonderwijs. In de komende jaren wordt namelijk een grot…
Zij-instromer in het onderwijsIn het onderwijs is er vrijwel altijd een tekort aan gekwalificeerd personeel. Als je toe bent aan een nieuwe uitdaging,…
Hogwarts/Zweinstein, de magische school van Harry PotterIn de magische wereld van Harry Potter gaan tovenaarskinderen niet naar gewone scholen als Eton, maar naar toverscholen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • http://www.iso.nl/website/wp-content/uploads/2014/10/Eindrapport-jury-Docent-van-het-Jaar-2018.pdf
  • https://www.nu.nl/overig/5233001/hva-docent-youssef-el-bouhassani-uitgeroepen-docent-van-jaar.html
  • https://nl.linkedin.com/in/youssefelbouhassani1

Reageer op het artikel "Youssef El Bouhassani: Docent van het Jaar 2018"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 26-04-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!