InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019

Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019

Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019 Hoe zijn de schoolvakantie voor komend schooljaar? Een veel voorkomende vraag. De schoolvakanties in Nederland zijn verdeeld in drie regio's. Enkele vakanties vallen gelijk in de regio's, maar de meeste vakanties zijn verschillend in het land om drukte op de wegen te voorkomen. Bij enkele schoolvakanties worden er adviesdata gegeven. Scholen kunnen bij de adviesdata hun vakantie zelf aanpassen. Er zijn niet alleen vakanties, maar er zijn ook feestdagen die buiten de vakanties vallen. Tijdens deze feestdagen zijn scholen ook gesloten.

Schoolvakantie

Elke scholier kijkt uit naar de vakanties. Naast de standaard schoolvakanties, zijn er ook feestdagen. Tijdens deze feestdagen zijn de scholen ook gesloten. Enkele feestdagen vallen in de vakantieperiode, waardoor de vakantie langer kan uitvallen. Niet alle vakanties zijn tegelijk in Nederland. Het land is opgedeeld in drie regio's, elke regio heeft een eigen vakantierooster. Ook kunnen scholen zelf bepalen bij enkele vakanties, zoals de voorjaarsvakantie, wanneer zij deze plannen. In het zuiden wordt dit vaak aangepast, vanwege het vieren van carnaval.

Drie regio's

Het land is in drie regio's verdeeld tijdens de vakanties. Regio noord, midden en zuid. De verschillende vakantieperiodes zijn ingesteld door de overheid om de verkeersdrukte in het land te beperken. Daarnaast is er wel bewust gekozen voor een overlapping van de vakanties waardoor families uit verschillende regio's toch de kans krijgen om samen op vakantie te gaan. Echter zijn er vaak onduidelijkheden wanneer welke regio vakantie heeft. Ook is er onduidelijkheid over welke gemeenten onder welke regio's vallen.

Welke gemeenten vallen nou onder welke regio?

Regio noord

Onder regio noord vallen de noordelijke provincies in Nederland.
ProvincieGemeenten
GroningenAlle gemeenten
FrieslandAlle gemeenten
DrentheAlle gemeenten
OverijsselAlle gemeenten
Noord-HollandAlle gemeenten
FlevolandAlle gemeenten behalve Zeewolde
GelderlandHattem
UtrechtEemnes

Regio midden

De regio midden zijn de provincies in het midden van Nederland. Echter komt het voor dat niet alle gemeenten in één provincie bij de regio horen.
ProvincieGemeenten
FlevolandZeewolde
GelderlandAalten, Apeldoorn, Barneveld, Berkelland, Bronckhorst, Brummen, Buren, Culemborg, Doetinchem, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Geldermalsen, Harderwijk, Heerde, Lingewaal, Lochem, Montferland (behalve de voormalige gemeente Didam), Neder-Betuwe (behalve de voormalige gemeente Dodewaard), Neerijnen, Nijkerk, Nunspeet, Oldebroek, Oost-Gelre, Oude IJsselstreek, Putten, Scherpenzeel, Tiel, Voorst, Wageningen, Winterswijk en Zutphen.
UtrechtAlle gemeenten behalve Eemnes
Noord-BrabantWerkendam en Woudrichem
Zuid-HollandAlle gemeenten

Regio zuid

Bij de regio zuid horen de provincies in het zuidelijke deel van Nederland.
ProvincieGemeenten
GelderlandArnhem, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Groesbeek, Heumen, Neder-Betuwe (alleen de voormalige gemeente Dodewaard), Lingewaard, Maasdriel, Millingen a/d Rijn, Montferland (alleen de voormalige gemeente Didam), Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Rijnwaarden, Ubbergen, Westervoort, West Maas en Waal, Wijchen, Zaltbommel en Zevenaar.
ZeelandAlle gemeenten
Noord-BrabantAlle gemeenten behalve Werkendam en Woudrichem
LimburgAlle gemeenten

Schoolvakanties 2018 - 2019

De adviesdata voor de schoolvakanties. De herfstvakantie, voorjaarsvakantie en meivakantie kunnen afwijken van de aangegeven data. Veel scholen hanteren twee weken meivakantie in plaats van één week meivakantie. Dit is bekend bij de onderwijsstichting waar de school onder valt. Vaak staan ook de vakantieperiodes en vrije dagen beschreven in de schoolgids van de school.
VakantiesNoordMiddenZuid
Herfstvakantie20 oktober 2018 t/m 28 oktober 201820 oktober 2018 t/m 28 oktober 201813 oktober 2018 t/m 21 oktober 2018
Kerstvakantie 22 december 2018 t/m 6 januari 201922 december 2018 t/m 6 januari 201922 december 2018 t/m 6 januari 2019
Voorjaarsvakantie16 februari 2019 t/m 24 februari 201923 februari 2019 t/m 3 maart 201923 februari 2019 t/m 3 maart 2019
Meivakantie27 april 2019 t/m 3 mei 201927 april 2019 t/m 3 mei 201927 april 2019 t/m 3 mei 2019
Zomervakantie13 juli 2019 t/m 25 augustus 201920 juli 2019 t/m 1 september 20196 juli 2019 t/m 18 augustus 2019

Feestdagen schooljaar 2018 - 2019

Naast de vakanties zijn er nog verschillende feestdagen, waarop alle regio's gelijktijdig een dag vrij hebben.
FeestdagenAlle regio's
Pasen21 en 22 april 2019
Koningsdag 27 april 2019*
Hemelvaart30 mei 2019
Pinksteren 9 en 10 juni 2019
* Koningsdag valt in het schooljaar 2018 - 2019 op een zaterdag, in dit geval zullen de scholen hiervoor niet extra vrij zijn.

Adviesdata vakanties

Voor de herfstvakantie, de voorjaarsvakantie en de meivakantie gelden adviesdata. Scholen mogen zelf beslissen of zij deze data aanhouden of dat zij zelf een planning maken voor de vakantie. De meivakantie kunnen scholen uitbreiden met een week. In het zuiden is de voorjaarsvakantie vaak gekoppeld aan Carnaval. Wanneer de voorjaarsvakantie niet gepland staat tijdens Carnaval, schuiven de scholen hier vaak mee. Om zeker te weten welke data voor de vakanties worden gehanteerd is het handig om contact op te nemen met de school of de onderwijsstichting waar de school onder valt. Ook is er vaak een planning op de website van scholen te vinden, waarin precies staat wanneer de vakantie en de vrije dagen zijn ingepland. Echter zijn scholen niet verplicht om deze vakanties in te plannen. Het niet inplannen van deze vakantie komt nauwelijks voor en vaak houden de scholen zich aan de gegeven adviesdata.

Naast dat er adviesdata wordt gegeven, zijn er drie verplichte vakanties. Zo moet elke school twee weken kerstvakantie, één week meivakantie en 6 weken zomervakantie inplannen.

Buiten de schoolvakanties om op vakantie

Elk kind vanaf 5 jaar is verplicht om naar school te gaan. Wanneer dit niet gaat vanwege het werk van de ouders/verzorgers kunnen zij vrij vragen bij de directeur van de school. Echter krijgen leerlingen alleen vrij wanneer er aan de voorwaarden worden voldaan.

Voorwaarden

Er zijn verschillende voorwaarden waaraan moet worden voldaan om vrij te krijgen. Wanneer de ouders/verzorgers bijvoorbeeld seizoensgebonden werk doen, zoals werken op de camping. Daarnaast kan een leerling ook vrij krijgen wanneer het dan piekdrukte is op het werk van de ouders/verzorgers. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in een restaurant. Daarnaast is het van belang dat de vakantie niet wordt gepland in de eerste twee weken na de zomervakantie. De directeur zal hier dan niet mee akkoord gaan, omdat het kind dan één van de belangrijkste momenten mist. Daarnaast mag de vakantie, buiten de schoolvakantie, niet langer duren dan tien schooldagen.

Wanneer er aan deze voorwaarden wordt voldaan, is het van belang dat de schooldirecteur op de hoogte wordt gebracht. Dit moet schriftelijk gebeuren en uiterlijk acht weken voordat de vakantie gepland is. Daarnaast is het van belang dat er een verklaring aanwezig is van de werkgever waarin staat dat op een ander moment op vakantie gaan, niet mogelijk is. De schooldirecteur zal beslissen of het kind vrij kan krijgen van school. Wanneer het toestemming krijgen van de directeur langer duurt dan tien werkdagen, zal de leerplichtambtenaar gaan beslissen.
© 2018 Remembertolaugh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020Schoolvakanties België 2018, 2019 en 2020In België vinden er gedurende het jaar diverse vakanties plaats. Voornamelijk scholen maken gebruik van de vaststaande v…
Schoolvakanties in BelgiëIn België vallen de schoolvakanties op andere data dan in Nederland. Er zijn een aantal vaste vakanties: de herfstvakant…
Herfstvakantie 2018: datum per regioHerfstvakantie 2018: datum per regioDe eerste schoolvakantie van het nieuwe schooljaar is de herfstvakantie. De vakantie vindt circa twee maanden plaats na…
Data schoolvakanties 2016, 2017, 2018 en 2019 nu definitiefData schoolvakanties 2016, 2017, 2018 en 2019 nu definitiefEerdere jaren stelde het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de data voor de schoolvakanties vast voor de aa…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/welke-regio-s-zijn-er-voor-de-spreiding-van-de-schoolvakanties.html
  • https://www.feestdagen-nederland.nl/feestdagen-2019.html

Reageer op het artikel "Schoolvakanties schooljaar 2018 - 2019"

Infoteur: Remembertolaugh
Gepubliceerd: 22-01-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!