InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studiefinanciering: wat verandert er in 2015?

Studiefinanciering: wat verandert er in 2015?

Studiefinanciering: wat verandert er in 2015? Per 1 september 2015 en daarna gaat de nieuwe studiefinanciering in. Er veranderen een hele hoop dingen voor nieuwe studenten aan het mbo en hbo, maar ook voor mensen die voor 1 september 2015 al aan het studeren zijn en studiefinanciering ontvangen of oud-studenten die hun studiefinanciering moeten terugbetalen. Wat verandert er precies, wat houdt dit in en per wanneer gaan de nieuwe regels in?

Nieuw leenstelsel vanaf september 2015

Op 20 januari 2015 heeft de Eerste Kamer ingestemd met een wetsvoorstel over het nieuwe leenstelsel. Minister Bussemaker kwam hiervoor met het voorstel om het hele stelsel van de studiefinanciering te veranderen. De reden van deze veranderingen is dat de overheid de kwaliteit van het onderwijs in Nederland altijd wil blijven verbeteren. Voor beter onderwijs is natuurlijk meer geld nodig. Minister Bussemaker vond het hierom wel zo redelijk om aan hoger opgeleiden een bijdrage te vragen aan hun eigen studiekosten, omdat zij later veel profijt kunnen hebben van hun behaalde diploma. Het geld wat wordt bespaard door het nieuwe leenstelsel wil de overheid gebruiken om de kwaliteit van het hoger onderwijs te verbeteren. In ruil voor de bijdrage krijgen studenten wel meebeslisrecht over de hoofdlijnen van de begroting van hun onderwijsinstelling. Zo hebben zij wat meer zicht op waar het geld daadwerkelijk heen gaat en kunnen zij meebeslissen over waar ze willen dat hun geld heen gaat.

Overzicht van de veranderde regels

De basisbeurs wordt een lening

Per 1 september 2015 wordt de basisbeurs afgeschaft. Studenten kunnen nog wel geld lenen bij DUO, maar je krijgt geen geld meer van de overheid dat je niet terug hoeft te betalen. Iedereen kan een vast bedrag per maand lenen en dit maandelijks aanpassen. Door deze maatregel is er geen verschil meer tussen uitwonende en thuiswonende studenten; iedereen kan het zelfde bedrag lenen.

Hogere aanvullende beurs

Per 1 september 2015 gaat de aanvullende beurs omhoog. Als je minder draagkrachtige ouders hebt, dan heb je recht op een aanvullende beurs. Deze aanvullende beurs gaat omhoog met iets meer dan 100 per maand.

Afschaffen van de bijverdiengrens

Per 1 september 2015 is het bedrag wat je mag bijverdienen naast je studiefinanciering onbeperkt, hier zit geen limiet meer aan.

Kwijtschelding wegens medische omstandigheden

Per 1 september 2015 behouden studenten die door medische omstandigheden studievertraging oplopen, het recht op één jaar extra studiefinanciering. Dit was al zo, maar nieuw is dat deze studenten een kwijtschelding krijgen van maximaal 1200 als zij hun diploma binnen 10 jaar halen.

Financiering voor bijscholing

Als je voor het eerst gaat studeren aan het hbo of de universiteit tussen studiejaar 2015-2016 t/m 2018-2019 krijgen een voucher voor nascholing of bijscholing, naast het behalen van hun diploma. Het bedrag was hiervoor wordt gereserveerd is ongeveer 2000 per student.

Meer tijd voor het aflossen van de studieschuld

Per 1 januari 2016 wordt de afstudeerfase 20 jaar langer, deze wordt 35 jaar. Als je minder verdient dan het minimumloon hoef je op dat moment niks van je studieschuld af te lossen. Ook hoef je maandelijks nooit meer dan 4% van het extra inkomen boven het minimumloon terug te betalen.

Verdwijnen partnertoeslag

Voor het ontvangen of terugbetalen van de studiefinanciering komt de partnertoeslag te vervallen, dit geldt voor iedereen die studiefinanciering ontvangt.

Uitbetaling achteraf

Per 1 januari 2016 wordt het achteraf aanvragen of verhogen van de studiefinanciering mogelijk. Dit geldt voor iedereen die studiefinanciering ontvangt.

Ook een OV-jaarkaart voor mbo studenten onder de 18 jaar

Vanaf 2017 krijgen ook studenten die al beginnen aan hun mbo-opleiding voordat ze 18 zijn, een ov-chipkaart met studentenreisproduct.

Tot hogere leeftijd lenen voor een studie

Per 1 januari 2017 kan iedereen tot 55 jaar geld lenen van de overheid om een studie te volgen.

Meer informatie en testen over hoeveel je kan lenen en voor hoelang is te vinden op www.duo.nl

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Bedragen studiefinanciering 2016 en studievoorschot 2016Hoeveel studiefinanciering krijgt u in 2015, 2016 en hoeveel studievoorschot? Wie al studeert krijgt de studiefinancieri…
Studiefinanciering 2019 en 2020Studiefinanciering 2019 en 2020Een student met recht op studiefinanciering in 2019 of 2020 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de DUO om…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Bedragen studiefinanciering studiejaar 2018-2019Wat is de hoogte van de studiefinanciering 2018 en 2019 (tot en met medio 2019)? Let ook op de betaaldata in 2018. Bekij…
Studiefinanciering en hypotheekStudiefinanciering en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2018-2019 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Geld lenen van DUOGeld lenen van DUOAls je wil gaan studeren, heb je hier geld voor nodig. Tot 2015 kreeg je van de Nederlandse overheid studiefinanciering,…
Bronnen en referenties
  • www.nu.nl
  • www.duo.nl
  • http://www.studie-kosten.nl/7

Reageer op het artikel "Studiefinanciering: wat verandert er in 2015?"

Infoteur: Loes_e
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Financiele producten
Schrijf mee!