InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Joods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, Maimonides

Joods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, Maimonides

Joods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, Maimonides In Nederland zijn drie Joodse onderwijsinstellingen: het Cheider (orthodox), Rosj Pina (seculier Joods Bijzonder Onderwijs) en het Joods Lyceum Maimonides (seculier Joods Bijzonder Onderwijs). Het Cheider geeft basis- en voortgezet onderwijs in de Amsterdamse wijk Buitenveldert. Rosj Pina geeft basisonderwijs in Buitenveldert. En het Joods Lyceum Maimonides geeft voortgezet onderwijs in Buitenveldert. De drie Joodse scholen komen geregeld in het nieuws in verband met beveiliging tegen terrorisme en antisemitisme.

Cheider

Joods Kindergemeenschap Cheider (Kamer) is de enige orthodox Joodse school in Nederland voor peuter-, basis- (Montessori-programma) en voortgezet (vmbo, havo en vwo) onderwijs in de Amsterdamse wijk Buitenveldert. De Asjkenazische school werd in 1974 opgericht door Adje Cohen in zijn huiskamer. Er kregen toen vijf kinderen les. Later is de school uitgegroeid met kleuteronderwijs, basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Wat opvallend aan het Cheider is, is dat jongens en meisjes gescheiden onderwijs krijgen. Zou dat niet het geval zijn dan zouden veel orthodoxe gezinnen naar het buitenland zijn vertrokken. Sinds 1993 zit het Cheider in een nieuw pand aan de Zeelandstraat in Amsterdam-Buitenveldert.

Joods onderwijs

Op het Cheider staat Joods onderwijs centraal. Er wordt Hebreeuws, Aramees, Jiddisch, Tora, Talmoed, Misjna, over de Joodse traditie en Israël geleerd. De schooldag begint met een gebedsdienst. Seculiere vakken worden vanuit Joods perspectief onderwezen.

Beveiliging

In verband met antisemitisme en terrorisme is het noodzakelijk het Cheider te bewaken. Een speciale politie-eenheid patrouilleert dagelijks rond de school. Er is ook een hoog hek dat de school van alle kanten omheind. Verder zijn er beveiligingscamera's, videobewaking en worden de ingangen permanent door beveiligingsmedewerkers bewaakt. De kosten hiervan komen o.a. voor rekening van Vrienden van het Cheider.

Cheider in Buitenveldert, Amsterdam

Legenda
A. Stg Joodse Kindergem Cheider Zeelandstraat 11, Amsterdam, Nederland

Rosj Pina

Rosj Pina is van oorsprong een Portugees Joodse school in Amsterdam. Het komt voort uit de in 1616 opgerichte "Hebra Kedusha de Talmud Thora". Hier werd Hebreeuws geleerd en gebeden gelezen en vertaald. Er werden op de school ook arme Asjkenazische kinderen geaccepteerd. Eind achttiende eeuw werd daarnaast maatschappelijk onderwijs gegeven, zoals de Nederlandse taal en rekenen.

In 1947 werd Rosj Pina opgericht. In 1972 vestigde de school zich aan de Noordbrabantstraat in Buitenveldert. In 1985 werd de kleuter- en lagerschool samengevoegd tot een basisschool. Vanwege asbest moest de school in 1999 dicht. In 2005 werd het nieuwe gebouw aan Nieuw Herlaer 18-20 betrokken. In de school hebben glas-in-loodramen een prominente plek. Daarin staan drie teksten uit de Tora gegraveerd:
  • "Gij zult het Uw kinderen vertellen"
  • "Hij verzamelt de verstotenen van Israël"
  • "De steen die de bouwlieden versmaad hebben is tot hoeksteen geworden"

Rosj Pina in Buitenveldert, Amsterdam

Legenda
A. Basisschool Rosj Pina Nieuw Herlaer 18-20, Amsterdam, Nederland

Joods Lyceum Maimonides

De Joodsche HBS begon in 1928 in het vroegere woonhuis van de bekende Amsterdamse familie Van Lennep aan de Heerengracht 501. Door groei moest het in 1938 verhuizen naar de Voormalige Stadstimmertuin 2. In de Tweede Wereldoorlog kwam daar onder druk van de Duitsers het Joods Lyceum bij op nummer 1. In 1943 hielden beide scholen op te bestaan. Na de oorlog werd in Amsterdam de Gemeentelijke Inhaal Cursus voor Ondergedoken Leerlingen opgericht. Twee jaar later werd de Joodse H.B.S. heropgericht in de Tweede Boerhaavestraat 7. In de loop der tijd werd de HBS uitgebreid met een gymnasium en zo ontstond het Joods Lyceum Maimonides. In 1968 werd de 5 jarige HBS een 6-jarige atheneum opleiding en een havo. Omdat de school moeilijk bereikbaar was liep het aantal leerlingen terug. In februari 1980 kwam een nieuw gebouw aan de Noordbrabantstraat 17.

Op het Maimonides wordt zowel Joods (de traditionele waarden van het jodendom, de Hebreeuwse taal (modern en klassiek) en de joodse wetenschap) als niet-Joods onderwijs gegeven. Doel van het onderwijs is om de leerlingen langzaam maar zeker zelf verantwoordelijk te laten worden voor hun eigen leerproces.

Joods Lyceum Maimonides Buitenveldert, Amsterdam

Legenda
A. Maimonides Joodse SG Noordbrabantstraat 17 1083 BE Amsterdam

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…
Loeach 5779 - Joodse agenda 2018-2019 - uitgave NIKLoeach 5779 - Joodse agenda 2018-2019 - uitgave NIKElk jaar brengt het NIK (Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap) de loeach (Joodse agenda) uit. In september 2018 versc…
Joods religieuze uitsprakenJoods religieuze uitsprakenVoor veel mensen zijn uitspraken uit de Bijbel veel betekenend. Je vindt ze terug bij trouwplechtigheden, begrafenissen,…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Stichting Joodse Scholengemeenschap JBO

Reageer op het artikel "Joods Nederland: onderwijs - Cheider, Rosj Pina, Maimonides"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 05-07-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Joods Nederland
Schrijf mee!