InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studiefinanciering – nieuwe leenstelsel in 2015

Studiefinanciering – nieuwe leenstelsel in 2015

Studiefinanciering – nieuwe leenstelsel in 2015 Er zijn grote plannen om de studiefinanciering per 2015 volledig te herzien. Het nieuwe leenstelsel zou per september 2015 geïntroduceerd worden. De nieuwe plannen hebben nogal wat stof doen opwaaien. Doordat de focus komt te liggen op het lenen van geld zou studeren minder toegankelijk worden voor studenten met ouders die wat minder te besteden hebben. Wat houdt de nieuwe leenstelsel in? Er gaat per 2015 veel veranderen op het gebied van de studiefinanciering. Het nieuwe leenstelsel moet de studiefinanciering vervangen. Door een sociaal leenstelsel te introduceren komt de rekening te liggen bij de student in plaats van bij de maatschappij. In dit artikel lichten wij de plannen voor het nieuwe leenstelsel nader aan u toe.

Vanaf september 2015 geen studiefinanciering maar een sociale lening

De nieuwe studiefinanciering is een lening tegen een zeer laag percentage en met een zeer ruime tergbetaalregeling. De basisbeurs verdwijnt en er komt een lening voor in de plaats. Voor studenten is dit een zeer grote wijziging. In eerste instantie kregen ze een bedrag om de studie te bekostigen. Nu lenen ze een bedrag waar ze ook nog een rente over moeten betalen. De lening kan gezien worden als een voorschot. Ook de aanvullende beurs gaat verdwijnen, maar voor kinderen van ouders met een inkomen tot €46.000 per jaar zijn er nog mogelijkheden. Het maximumbedrag voor de aanvullende beurs wordt verhoogd naar €365 per maand. Voor studenten met een handicap of een chronische ziekte is er een extra basisbeurs beschikbaar gesteld.

Lening moet binnen 35 jaar worden terugbetaald

Onder de oude studiefinanciering was het ook mogelijk om te lenen voor de studie. Na het afstuderen moest de lening binnen 15 jaar worden terugbetaald. Binnen het nieuwe leenstelsel is er een veel ruimere regeling opgenomen. De aangegane schuld moet binnen een periode van 35 jaar worden terugbetaald. De aflossing gaat pas lopen vanaf het moment dat de voormalige student minimaal het minimumloon verdient. Gedurende de periode van 35 jaar is het ook nog mogelijk om vijf keer een jaar lang een aflospauze in te lasten. Hierdoor wordt de terugbetaalperiode verlengd naar 40 jaar.

Hoe is het geregeld met het reizen met het openbaar vervoer?

Vanaf september 2015 blijft het reizen met openbaar vervoer voor studenten gratis. Ook mbo’ers krijgen het gratis reizen weer terug. Er komt waarschijnlijk wel een ontmoedigingsbeleid om de studenten zoveel mogelijk te weren uit de spits.

Waarom met het nieuwe leenstelsel er komen?

Uiteraard is de nieuwe leenstelsel geïntroduceerd om te besparen op de hoge kosten van het onderwijs. Volgens Minister Bussemaker geeft het nieuwe leenstelsel een besparing van €800 miljoen. De volledige besparing zal weer geïnvesteerd worden in het onderwijs. Volgens de beleidsmaker zal het nieuwe leenstelsel niet ten koste gaan van de studenten waarvan de ouders minder te besteden hebben. De praktijk moet dit nog maar uitwijzen.

De lening is een investering die gaat resulteren in een hoog inkomen

De oude studiefinanciering zou niet eerlijk zijn volgens de ontwikkelaars van het nieuwe leenstelsel. De belastingbetalers investeren in de toekomstige loopbaan van de huidige studenten. Zodra de studie is afgerond kunnen ze een hoog inkomen tegemoet zijn. Door er een leenstelsel van te maken, kunnen de studenten hun eigen studiekosten hoofdzakelijk betalen. Dit allemaal vanuit de gedachte: “De bakker hoeft de studie niet te betalen van de toekomstige juristen”.
Gerelateerde artikelen
Leenstelsel en hypotheekLeenstelsel en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2016-2017 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Sociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenSociaal leenstelsel, argumenten voor en tegenDe basisbeurs voor studenten maakt in september 2015 plaats voor een sociaal leenstelsel. Maar hoe sociaal is dat leenst…
Bronnen en referenties
  • http://www.studie-kosten.nl/7

Reageer op het artikel "Studiefinanciering – nieuwe leenstelsel in 2015"

Reactie

Hansworst@hotmail Com, 19-02-2015 18:32 #1
Wat een scheve logica : “De bakker hoeft de studie niet te betalen van de toekomstige juristen”.
Dan wil ik ook niet meer het luxe gevangenis leventje financieren van (kinder)verkrachters en seriemoordenaars.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-11-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!