InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De metathesis, het eindwerk van de toekomst?

De metathesis, het eindwerk van de toekomst?

De tijden veranderen; de noden voor wetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijk werk ook. Vroeger was het probleem bij de onderzoeker vooral aan de nodige informatie te geraken. Tegenwoordig is er een overkill aan informatie, maar het probleem is nu het ordenen ervan, de systematiek. Een verschuiving van het probleem vraagt ook een verschuiving van de remedie. Vandaar de introductie van de metathesis.

Wat is een metathesis?

De metathesis is een neologisme dat ik heb geïntroduceerd voor een concept, dat wellicht een noodzakelijke innovatie kan brengen, die in deze tijd steeds meer aan belang kan winnen.

Veel thesissen handelen over een bepaald thema, zo smal mogelijk afgelijnd en zo diep mogelijk uitgewerkt. In deze tijd ontstaat daarnaast hoe langer hoe meer ook de behoefte aan studies in de breedte, om ondanks de bomen toch het bos te blijven zien.

De nood aan een nieuwe formule

De complexiteit van de huidige kennisgebieden en hun onderlinge verwevenheid, doen de behoefte ontstaan aan hiërarchisch gerelateerde structuren van thesissen, zowel interdisciplinair als binnen een vakgebied. Omwille van de breedte van haar onderzoeksterrein, zal de metathesis niet op alle details ingaan. Wel zal ze trachten te inventariseren welke studies reeds werden gedaan en proberen de vinger te leggen op de punten, waarvan het wenselijk is dat ze verder zouden worden onderzocht.

Relatie thesis/metathesis

Gewone thesissen zijn het werk van de onderzoekers die, met een vergrootglas in de hand, de zandkorrels bestuderen.
De metathesis is het werk van de adelaar, die het landschap overvliegt en al die onderzoeksvelden tracht te coördineren.
Hij zal nooit een gedetailleerd beeld kunnen verwerven zoals de onderzoekers beneden. Anderzijds zal hij een totaalbeeld hebben dat de onderzoeker beneden nooit zal hebben. Op het eerste gezicht kan een dergelijke uitspraak/aanspraak pretentieus lijken. Dit is het geenszins!

Die adelaar die boven de vallei zweeft en de samenhang tussen al die onderzoekers beneden tracht te zien, zegt niet dat hij belangrijker is. Hij neemt gewoon meer afstand, waardoor hij een panoramisch beeld krijgt. De metathesis stelt zich dus niet superieur op t.o.v. de gewone thesis, doch complementair. Vanuit de aard zelf van hun resp. démarche kúnnen ze elkaars plaats niet innemen, doch slechts aanvullen.

Door de schematische voorstelling van deze hiërarchische verhoudingen tussen thesissen en metathesis(sen), komen op een duidelijke manier de deelonderwerpen van een studie naar voren, die zouden kunnen/moeten worden uitgediept.

Soms zijn de deelgebieden van een onderwerp zo ongelijkmatig onderzocht, dat een metathesis hierin orde zou kunnen scheppen en aanbevelingen geven welke witte plekken nader zouden moeten worden onderzocht.

Mission Statement van de Metathesis

De Metathesis: Onderzoeken wat moet worden onderzocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van thesis naar metathesisNaast de klassieke scripties en thesissen heeft een nieuwe, overkoepelende formule zich opgedrongen, de metathesis. Hoe…
Google trucjes: efficiënt zoekenGoogle trucjes: efficiënt zoekenVrijwel iedereen gebruikt de zoekmachine dagelijks, maar vrijwel niemand gebruikt de zoekmachine optimaal. Wat de meeste…
Thesis en ScriptieWie studeert aan de universiteit of in het hoger onderwijs zal onvermijdelijk worden geconfronteerd met de opdracht een…
Opzet van een onderzoekIeder onderzoek is anders en voor ieder onderzoek moet een andere opzet gebruikt worden. Maar globaal is wel te zeggen w…
Wetenschappelijk onderzoekOm nieuwe behandelmethoden en medicijnen te ontwikkelen is wetenschappelijk onderzoek nodig. Uiteraard zijn hier regels…

Reageer op het artikel "De metathesis, het eindwerk van de toekomst?"

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 12-01-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Thesis
Schrijf mee!