InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Doorstroom van MBO naar HBO: Voorwaarden per 2015/2016

Doorstroom van MBO naar HBO: Voorwaarden per 2015/2016

Op dit moment kunnen scholieren die een mbo opleiding hebben afgerond nog zonder voorwaarden doorstromen naar iedere hbo opleiding. Vanaf het studiejaar 2015-2016 komt hier verandering in. Dan mogen mensen met een afgeronde mbo opleiding alleen nog maar zonder voorwaarden doorstromen naar een hbo opleiding die raakvlakken heeft met hun mbo opleiding. Voor niet-verwante doorstroomroutes moet eerst extra bijscholing gevolgd worden.

Wet kwaliteit in verscheidenheid

De maatregel is onderdeel van de Wet kwaliteit in verscheidenheid, waarmee minister Bussemaker, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland wil verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat mbo'ers die doorstromen naar een niet-verwante hbo opleiding gemiddeld gezien slechter presenteren dan studenten bij wie de hbo opleiding wel aansluit bij hun mbo opleiding. Ze halen slechtere resultaten en stoppen vaker voortijdig met hun studie. Door strengere eisen te stellen aan de doorstroming hoopt minister Bussemaker dit probleem aan te kunnen pakken. De eisen gaan in vanaf studiejaar 2015-2016.

Mbo domeinen en hbo sectoren

Er zijn zestien verschillende mbo domeinen en zeven verschillende hbo sectoren. In totaal zijn er dus 16 x 7 = 112 verschillende doorstroomroutes van mbo naar hbo mogelijk. Een voorbeeld is de doorstroming van mbo Zorg en welzijn naar hbo Gezondheidszorg, een doorstroming die overduidelijk raakvlakken heeft. Een door minister Bussemaker ingestelde werkgroep heeft uitgezocht welke doorstroomroutes inhoudelijke verwantschap hebben. Op basis van gegevens van DUO is voor elke doorstroomroute onderzocht hoe studenten het in het hbo in de jaren 2006-2011 hebben gedaan wat betreft voortijdig stoppen en resultaten. Zo heeft de werkgroep de doorstroomroutes bepaald waarbij strengere eisen zullen worden gesteld aan doorstroming.

De combinaties van mbo en hbo studies waarbij strengere eisen worden gesteld aan doorstroming zijn:

  • Techniek en procesindustrie (mbo) naar economie (hbo)
  • Handel en ondernemerschap (mbo) naar gezondheidszorg (hbo)
  • Handel en ondernemerschap (mbo) naar techniek (hbo)
  • Economie en administratie (mbo) naar gezondheidszorg (hbo)
  • Economie en administratie (mbo) naar techniek (hbo)
  • Zorg en welzijn (mbo) naar economie (hbo)
  • Voedsel, natuur en leefomgeving (mbo) naar economie (hbo)

Bijscholing

Het blijft mogelijk om na het afronden van een mbo opleiding iedere hbo opleiding te gaan volgen die je wilt. Op basis van ervaring weten hogescholen welke mbo’ers, die doorstromen naar een bepaalde hbo studie, tekortkomen in een bepaalde vaardigheid of kennis van een bepaald gebied of vak. Wanneer de mbo'er een niet-verwante opleiding wil volgen, moet hij in het laatste jaar van zijn mbo opleiding bijscholing krijgen in bepaalde vaardigheden of vakken.

Om hoeveel studenten gaat het?

De groep mbo'ers waarvoor de maatregelen gevolgen zullen hebben is relatief klein. Jaarlijks beginnen zo'n 5% van alle mbo'ers die doorstromen naar een niet-verwante hbo studie. Wanneer mbo'ers deze keuze op tijd maken kunnen zij in hun laatste jaar op het mbo bijgespijkerd kunnen worden op de lacunes in de kennis en vaardigheden zodat zij het volgende studiejaar toch rechtstreeks door kunnen stromen naar het hbo.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl
  • Kamerbrief over doorstroom mbo-hbo, 5-12-2013

Reageer op het artikel "Doorstroom van MBO naar HBO: Voorwaarden per 2015/2016"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 16-12-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!