InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > De geschiedenis van Noorwegen

De geschiedenis van Noorwegen

De geschiedenis van Noorwegen Na de laatste ijstijd vestigden een aantal stammen zich in de bossen en aan de kusten van het gebied dat wij nou Noorwegen noemen. Noorwegen is vele malen veroverd en heeft een interessante geschiedenis met overheersingen, neutraliteit, veroveringen en oude beschaving. Hoe is Noorwegen nou eigenlijk tot stand gekomen? De interessante geschiedenis van dit land wordt hier samengevat.

Prehistorie en oudheid

Na de laatste ijstijd vestigden een aantal stammen zich in de bossen en aan de kusten van het gebied dat wij nou Noorwegen noemen. De oudste vondsten uit opgravingen in Noorwegen stammen uit ongeveer 10.000 jaar voor Christus. In de Oslofjord zijn onder andere rotstekeningen gevonden. Waarschijnlijk kwamen deze stammen uit Rusland en Centraal Europa. Ongeveer 5.000 jaar voor christus gingen de stammen zich settelen en ontstond erin Noorwegen een agrarische samenleving, aangevuld met de visvangsten op zee. Ongeveer 1500-500 jaar voor Christus begon de bronstijd, uit deze tijd zijn er nog veel rotsschildering gevonden verder. In 500 na Christus begon der ijzertijd Doordat er door de ijzertijd betere werktuigen gemaakt konden worden konden de Noren nu ook steeds grotere en betere boten maken waarmee zij hun agrarische bestaan ondersteunden met steeds meer extra voedsel uit de visvangst door betere schepen en hogere visvangsten. De schepen werden steeds groter en beter gemaakt met het gevolg dat de Noren nu ook verder konden reizen. De welvaart steeg enorm. De bevolking groeide mee. In 500 na Christus brak er zeer waarschijnlijk een besmettelijke ziekte uit want de bevolking slonk enorm tot ongeveer 800 na Christus toen de bevolking zo explosief toenam dat er overbevolking dreigde. Hierdoor lijkt het aannemelijk dat er ongeveer 300 jaar lang een virus was waar de mens niet tegen kon. Door deze overbevolking in combinatie met de grotere schepen gingen de Noren op zoek naar nieuw land om naartoe te verhuizen. De Vikingtijd is nu begonnen.

Vikingtijd

Historici laten de Vikingtijd altijd beginnen met de overval door de Vikingen op het Noord-Engelse klooster Lindisfarne in 793. Na deze eerste succesvolle rooftocht volgden er steeds meer en breidde de Vikingen hun werkgebied enorm uit want ze zijn zelfs tot aan de Middellandse zee gekomen. Hoewel de expedities oorspronkelijk bedoeld waren voor het aanhalen van de handelsbetrekking werden deze toch al snel rooftochten. De oorspronkelijke stammen gingen meer en meer samenwerking wat ervoor zorgde dat Noorwegen langzaam aan een centraal bestuurd land, gedurende deze tijd werd Noorwegen geregeerd door koningen en krijgsheren. Deze samenwerking was benodigd grote expedities uit te kunnen voeren, Noorwegen was op dat moment een enorm land met weinig inwoners. Na de verloren slag bij Stiklestad werd Noorwegen samen met Engeland veroverd door Knut De Grote van Denemarken. Na het overlijden van deze koning valt de Deense macht grotendeels weg en komt er een Noorse koning op de troon, die Noorwegen onafhankelijk maakt. Tijdens deze periode veroverde Noorwegen veel gebieden, zoals IJsland en Shetland en bereikte Noorwegen het hoogtepunt van haar macht. In deze periode die duurde tot ongeveer 1066 kwam er een kerkelijke indeling en ontstonden er Koninklijke kastelen voor de bescherming van dorpen en steden. Toch werd er in de 14e en de 15e eeuw politieke, economische en culturele achteruitgang zichtbaar. De handelsvloot en de oorlogsvloot namen in volume af. Er volgde een pestepidemie, die iedere bevolkingsgroep uitdunde. De adel nam flink af net zoals de geestelijkheid die verantwoordelijk was voor het onderwijs. Na dit tijdperk was Noorwegen in de Unie van Kalmar verenigd met Zweden.

Unie met zweden

Noorwegen was een zelfstandig koninkrijk van de negende eeuw na Christus tot 1397, waarna het in de Unie van Kalmar terechtkwam met Denemarken en Zweden. Zweden verliet al snel de Unie en Noorwegen werd een aparte provincie onder Deens gezag. Zweden was het niet eens met het Deense gedecentraliseerde bestuur, wat tot veel conflicten leidde. Na de Vrede van kiel tussen Zweden en Denemarken in 1813 werd Denemarken gedwongen om Noorwegen over te dragen aan Zweden, maar mocht wel de Noorse kolonies behouden. Op deze manier kwam Noorwegen gedwongen en zonder eigen inspraak onder Zweeds gezag terecht. De kroonprins van Denemarken was ondertussen stadhouder in Noorwegen geworden. Hij wilde Zweden dwarsbomen door een oproer tegen het Zweedse gezag te beginnen. Christiaan Frederik organiseerde een vergadering waarin hij de volksvertegenwoordiging van alle standen om hulp vroeg om Noorwegen weer onafhankelijk te maken. Op 17 mei 1814 werd de constitutie getekend en werd Christiaan Frederik de eerste koning van een onafhankelijk Noorwegen. Zweden zag haar kans en veroverde Noorwegen omdat het onafhankelijke Noorwegen geen steun kreeg van andere West Europese mogendheden kwam Noorwegen in de Zweedse Unie terecht. Toch kreeg Noorwegen veel meer vrijheden dan zij eerder gehad had. Doordat Zweden in de praktijk toch meer macht had dan Noorwegen waren de betrekkingen tussen beide niet zo goed. In 1814 werd in Noorwegen een parlementaire regeringsvorm geïntroduceerd en Noorwegen mocht in 1844 van Zweden haar eigen vlag voeren. Uit een vergadering van de volksvertegenwoordiging bleek dat de meerderheid van de Noren onafhankelijk wilde worden en omdat Zweden geen zin had in een oorlog werd Noorwegen in 1905 opnieuw onafhankelijk en de Deense prins Carl werd tot koning gekroond.

Eerste wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog wist Noorwegen net zoals Nederland neutraal te blijven. Noorwegen slaagt hierin omdat het relatief ver van de strijdende landen af lag en zij een sterke marine hadden en daardoor via zee nauwelijks te veroveren waren. Aangezien de Noorse kust lang en uitgestrekt is een sterke marine ook wel nodig in tijden van oorlog. Doordat alle Scandinavische landen neutraal bleven tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen zij steeds dichter bij elkaar door overeenkomstige politieke en economische belangen. Voor de reders en de industrieën was deze oorlog een tijd van grote bloei. Ook de boeren deden het vaak goed vanwege de grote voedseltekorten die een oorlog vaak meebrengt.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wist Noorwegen tot 9 april 1940 buiten de oorlog te blijven. De geallieerden kondigden aan mijnen langs de kust te leggen om de Duitse scheepvaart te ontregelen. Op 9 april vielen de Duitsers met operatie Weserubung Noorwegen aan. Noorwegen kon 6 weken lang nog verzet bieden geholpen door Franse en Britse soldaten. De regering vluchtte naar Londen en Noorwegen zou bezet blijven tot 8 mei 1945 toen de Russische Sovjettroepen Noorwegen op de Duitsers veroverd had en de Duitsers capituleerden

Moderne tijd

Na de oorlog ontwikkelde Noorse economie zich ontzettend goed, mede door hun enorme olie en gasvoorraden. Noorwegen is tot 2005 vooral geregeerd door minderheidskabinetten. In 2005 won de christendemocraat Kjell Magne de verkiezingen. Op 19 juni 2010 trouwt kroonprinses Victoria met de sportschoolhouder Daniel Westling.

Opvallend

De Noorse bevolking heeft tot twee keer toe het lidmaatschap aan de Europese Unie afgewezen in referendums. Noorwegen doet wel mee met veel van deze regelingen maar valt niet onder de EU wat betekent dat zij vaak veel geld moeten betalen om deze regelingen uit te mogen voeren, overigens zonder dat zij enige inspraak hebben over de inhoud.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Markusspiske, Pixabay
  • http://www.noorwegenvakantie.org/geschiedenis-1.htm
  • http://www.noorwegen.org/index.php/noorwegen/naslag/geschiedenis
  • http://www.landenweb.net/noorwegen/geschiedenis/

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Noorwegen"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-07-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!