InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Zweden

Studeren in Zweden

De Scandinavische landen Zweden, Noorwegen en Finland staan in de top 3 van de meest populaire landen om te studeren. En dat is niet voor niets: je hoeft namelijk geen collegegeld te betalen! Daarnaast kun je je studiefinanciering meenemen de grens over en een vergoeding aanvragen voor de ov-studentenkaart. Naast het gratis studeren zijn er meer voordelen aan het studeren in Zweden.

Studeren in Zweden

Gratis studeren in Zweden

Studeren in Zweden is erg aantrekkelijk voor veel studenten. Bijna negen procent van de studenten komt uit het buitenland. Aan de universiteit studeren is namelijk gratis. Er moet wel inschrijfgeld worden betaald, maar dat is slechts 50 tot maximaal 200. Een schijntje vergeleken bij het collegegeld in Nederland, dat rond de 1.700 ligt.

Toelatingseisen studeren in Zweden

Een opleiding stelt soms aanvullende toelatingseisen en kijkt naar individuele cijferlijsten. Er kan dus selectie aan de poort worden toegepast. Vaak is er ook een grondige kennis van de Zweedse taal vereist, al geldt dat zeker niet altijd als toelatingscriterium. Universiteiten bieden dan ook speciale cursussen Zweeds aan.

Hoge kwaliteit van onderwijs

Het Zweedse onderwijssysteem staat internationaal bekend om zijn goede kwaliteit. In internationaal vergelijkingsonderzoek komt Zweden dan ook naar voren als een van de meest vooraanstaande landen op het gebied van technologie en innovatie.

Kosten van levensonderhoud

Toch zijn er ook nadelen aan het studeren in Zweden. Zo zijn de kosten van levensonderhoud hoger in vergelijking met Nederland. Daarbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat het leven in kleinere steden goedkoper is. De kamerhuur ligt hoger dan in Nederland. In Zweden betaal je gemiddeld 400 voor een kamer. Ook de dagelijkse boodschappen zijn niet goedkoop.

Op kamers in Zweden

Vanwege de grote afstanden in Zweden is het eerder regel dan uitzondering dat een student op kamers gaat. Universiteitssteden in Zweden staan bekend om hun goede voorzieningen met betrekking tot studentenwoonruimte. Maar omdat er veel vraag is naar studentenkamers, kan er sprake zijn van lange wachtlijsten.

Studeren in Zweden, Noorwegen en Finland is gratis

De universiteiten in Zweden, Noorwegen en Finland staan bekend om hun hoge kwaliteit van onderwijs. Omdat studenten daarnaast geen collegegeld hoeven te betalen, is de optie om te studeren in één van deze landen aantrekkelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
WK voetbal 1958Zweden heeft in 1958 de eer om het WK voor dat jaar te mogen organiseren. Het speelsysteem is voor de laatste keer aange…
WK voetbal 1938In 1938 werd al voor de 3e keer het Wereldkampioenschap voetballen gehouden. Dit jaar was het de beurt aan Frankrijk om…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Gaan we dit jaar naar Zweden?Gaan we dit jaar naar Zweden?Zweden is hot, steeds meer Nederlanders ontdekken Zweden als vakantieland. Maar Zweden schrikt ook af, de afstand, de ta…
Bronnen en referenties
  • www.emigreren-naar-zweden.com

Reageer op het artikel "Studeren in Zweden"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Special: Studeren in het buitenland
Schrijf mee!