InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Waar moet men aan denken bij een buitenlandse stage?

Waar moet men aan denken bij een buitenlandse stage?

Voor sommige een ramp, en voor sommige is het een droom die uitkomt: een buitenlandse stage! Behalve de pret die men eraan beleeft is het een hoop geregel om uiteindelijk een goede zorgeloze buitenlandse stage te lopen. In dit artikel staan tips beschreven waaraan men kan denken bij het regelen van een buitenlandse stage.

Regelen van een stage

Om te beginnen is het handig om een stage te regelen, denk wel een beetje aan de prijs. Een verblijf aan de andere kant van de wereld kost in veel gevallen meer geld dan een stage binnen Europa. Bellen naar het buitenland is duur, maar vaak wel effectiever dan mailen aangezien men je niet aan de kant kan schuiven zoals dat vaak bij mails gebeurd. Een goede optie is om te mailen en na 2 weken als er geen reactie is gekomen er achteraan te bellen, zo is er gelijk een onderwerp waarover je belt namelijk je mail die nog niet beantwoord is. Heb je eenmaal een land gevonden waar je een stageopdracht kan maken kun je verder gaan met het regelen van je overige zaken.

Verblijf

Bij sommige stage adressen worden de verblijfplaatsen voor je geregeld, maar soms moet je deze ook zelf regelen en betalen. Spreek goed af wie de verblijfplaats regelt en wat dit gaat kosten, zo voorkom je dat je geen slaapplaats hebt. Regel ook of eten bij het verblijf zit of dat dit eventueel mogelijk is. Als dit niet kan moet je er rekening mee houden dat je zelf op tijd naar de winkel gaat.

Studiefinanciering en OV

Houd rekening met het feit dat je uitwonend bent, vraag, als je die nog niet hebt, een uitwonende beurs aan. Ook is je OV kaart in het buitenland niet bruikbaar, deze kun je stopzetten zodat je ongeveer 80 euro per maand op je rekening krijgt gestort. De studiefinanciering en de OV kaart omzetten kan geregeld worden bij de IB groep.

Verzekeringen

Vraag bij je verzekeringsmaatschappij hoe je in het buitenland verzekerd bent, het zou zonde zijn als je een dure auto kapot rijdt en hier niet voor verzekerd bent. Vaak kan er via school een goede buitenlandse verzekering worden geregeld.

Beurzen

Voor sommige stages kan men ook beurzen aanvragen. Binnen Europa is er bijvoorbeeld de Erasmusbeurs, als men hiervoor in aanmerking komt krijgt men ongeveer 200 euro per maand, dit is toch mooi meegenomen. Voor ontwikkelingswerk in enkel landen in Afrika is er het Anton Vermeer fonds, hierbij krijg je eenmalig 1250 euro. Zoek dus goed uit wat voor beurzen er voor jou opleiding van toepassing zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar moet men aan denken bij een buitenlandse stage?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!