InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Groot-Brittannië leert programmeren: 2014 - Year of Code

Groot-Brittannië leert programmeren: 2014 - Year of Code

Groot-Brittannië leert programmeren: 2014 - Year of Code In Groot-Brittannië besloot de regering begin 2014 dat zoveel mogelijk Britten moeten leren programmeren. Mensen worden aangemoedigd om zelf aan de slag te gaan en kinderen krijgen op elke Britse school voortaan les in het bouwen van websites, het ontwerpen van apps of het maken van games door computertalen te leren. In Groot-Brittannië was er in 2013 een groot publiek debat over de toekomst van de economie en het leren programmeren. Veel bedrijven vinden minder programmeurs dan ze zouden willen aanwerven. Tegelijkertijd zijn er wel veel werklozen. De Britse regering heeft daarom 2014 omgedoopt tot “the Year of Code”. Ze wil dit jaar zo veel mogelijk Britten overtuigen om te leren programmeren.

Inhoudsopgave

Waarom leren programmeren?

Code en programmeertalen zijn de talen die we gebruiken om te communiceren met computers, die een steeds belangrijkere rol spelen in ons leven. Daarom is leren programmeren zo belangrijk. Wanneer je (basis)kennis hebt van computers en hoe ze werken is het veel makkelijker om er creatief mee aan de slag te gaan. Je eigen zaak of internetwinkel op te starten, apps te maken, muziek te schrijven of foto's te bewerken: in vele verschillende domeinen wordt de kennis van computers en de vaardigheid van het programmeren belangrijker.

Lessen op school

Voor kinderen tussen 5 en 16 worden er verplicht programmeerlessen opgenomen in het curriculum van alle scholen. Alle leerlingen zullen vanaf september 2014 de basis van programmeren aangeleerd krijgen op school, en niet enkel zij die er voor kiezen om over computers en IT te studeren. Zelfs wanneer de leerlingen er in hun latere leven niets mee doen, kan dat waardevol zijn om hen meer bij te leren over de verder digitaliserende wereld waarin ze leven. Het vroeg aanleren van basiscompetenties in programmeren kan een stimulans zijn voor jongeren om net wel te kiezen voor een studierichting in IT.

De overheid wil haar burgers zo omtoveren van passieve computerconsumenten tot actieve ondernemers in de IT-business. De mensen moeten niet enkel met een tekstverwerker kunnen werken of spullen bestellen via het internet, maar ook begrijpen hoe de technologie werkt.

Educatie voor de 21ste eeuw

Op die manier hoopt de regering de Britse economie innovatiever te maken. Britse bedrijven steunen het beleid volop, want het kan hen helpen om meer geschikte kandidaten te vinden voor vacatures die nu lang blijven openstaan. De IT-sector bedraagt zo'n 10 % van alle economische activiteit in Groot-Brittannië, en dat percentage zal met maatregelen zoals deze waarschijnlijk gaan toenemen.

Met de nieuwe educatieve regelgeving wil men ook de drempel tot programmeren verlagen. Iedereen is in staat om het te leren, of toch zeker de basis. Net zoals elk kind dat een basiskennis Frans, Duits, Latijn of Spaans bezit veel waardevoller is op de arbeidsmarkt, draagt de kennis van programmeertalen veel bij aan de ontwikkeling van het kind in een wereld waarin het continu in contact komt met computers. Men wil af van het beeld dat enkel wiskundigen, ingenieurs en andere nerds kunnen programmeren omdat het zo moeilijk zou zijn.

Campagne

De Britse regering wil ook volwassenen aanmoedigen om het leren programmeren een kans te geven. Ze zette een grote promotiecampagne op, met als centrale website yearofcode.org. De overheid investeert in 2014 al zeker 500,000 Britse Pond (zo'n 600,000 Euro) in dit educatieve programma.

Veel verschillende partners werken samen in dit educatief project. Grote technologiebedrijven leveren software, hardware en knowhow. De BBC vormt de mediapartner van het project. Verschillende online initiatieven die programmeren toegankelijker willen maken (en daar al mee bezig waren voor de overheid tot dit beleid besliste) bieden leuke en laagdrempelige omgevingen om al spelend te leren programmeren. Zo is er bijvoorbeeld moshi.kano.me, dat mensen leert programmeren door het alleroudste computerspel, Pong, te ontleden en herschrijven. De Code Academy biedt studenten een langer leertraject aan, eventueel in verschillende programmeeromgevingen en -talen.

Lees verder

© 2014 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woordvolgorde in het Nederlands: inversieDe woordvolgorde in het Nederlands is één van de moeilijkste dingen om te leren voor mensen die Nederlands als tweede ta…
Zelf programmeren voor een Android tablet of telefoonTegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of tablet op zak. Veel van deze apparaten werken op Android. Er zij…
HTML: basisbegrippenHTML staat voor HyperText Markup Language. Deze taal wordt gebruikt voor de opmaak voor bijvoorbeeld websites. De basis…
Gratis online cursus volgen? De beste sites op een rijGratis online cursus volgen? De beste sites op een rijVerveel je je en wil je graag iets nieuws leren? Wil je graag een cursus volgen maar heb je weinig geld? Wil je je kenni…
Een eigen website of webshop startenJe wilt graag een eigen website/webshop maken en opzetten; je hebt vele leuke ideeën in je hoofd en voor jezelf heb je j…
Bronnen en referenties
  • http://www.youtube.com/watch?v=RrdvQp65EZE
  • Yearofcode.org
  • http://www.bbc.co.uk/news/education-26061864
  • http://www.codecademy.com/
  • http://moshi.kano.me/

Reageer op het artikel "Groot-Brittannië leert programmeren: 2014 - Year of Code"

Infoteur: Swah
Laatste update: 04-03-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!