InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Master in het buitenland: een beurs aanvragen

Master in het buitenland: een beurs aanvragen

Master in het buitenland: een beurs aanvragen Studeren in het buitenland is niet goedkoop en omdat veel Nederlandse studenten tegen de tijd dat ze aan een buitenlandse master willen beginnen al niet meer kunnen lenen bij DUO is het krijgen van een beurs of scholarship een must. Welke mogelijkheden zijn er zoal op het gebied van het krijgen van een beurs om je master te bekostigen? Zie hier een overzicht van beursmogelijkheden.

Waarom een beurs aanvragen?

Studeren in Amerika, Engeland, Frankrijk of elders? Wanneer je in het buitenland een bachelor gaat doen is het vaak mogelijk om aldaar een lening aan te vragen. Wanneer je een master gaat doen is dit vaak een lastiger verhaal. De garantie dat je een lening krijgt voor een bachelor, zoals dat in de meeste gevallen in Engeland bijvoorbeeld gebeurd, bestaat niet meer voor de masterfase. Deze zul je zelf moeten bekostigen. Soms is het voldoende om maximaal te lenen bij DUO / IB Groep maar veel studenten hebben deze mogelijkheid tegen die tijd al optimaal benut of zijn bang voor de torenhoge schuld die achterblijft na het afstuderen. Het loont dus de moeite om vroegtijdig op onderzoek uit te gaan en te bekijken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het aanvragen van een beurs.

Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste beurzen. Dit overzicht is voor mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben. Beurzen die bedoeld zijn voor studenten die hun vooropleiding aan een specifieke Nederlandse universiteit hebben gevolgd zijn die niet in de lijst opgenomen. Je kunt hier het beste zelf naar informeren bij je onderwijsinstelling. Ook beurzen die worden verstrekt in de vorm van een lening zijn niet opgenomen. Tot slot zijn in het overzicht alleen beurzen opgenomen die niet gebonden zijn aan de plaats van de studie zoals bijvoorbeeld de Fulbright beurs of de Mark Pigott Education Fund Loan Programme die alleen bedoeld zijn voor studenten die in Amerika gaan studeren. De prestigieuze Huygens Scholarship is door de bezuinigingen helaas verdwenen.

VSB Fonds

Dit is een van de bekendere beursverstrekkers. Het VSB fonds biedt beurzen van 7.000 tot 10.000 euro, afhankelijk van de duur van de studie. Om hiervoor in aanmerking te komen dien je goede cijfers te hebben en te worden aanbevolen door hun alma mater. Toekenning van de beurzen is zeer competitief en er wordt een uitgebreid aanmelddossier van je gevraagd. De selectie bestaat onder andere uit een interview.

Erasmus Mundus

Iedereen die is toegelaten tot een Erasmus Mundus consortium komt in aanmerking voor deze grant. Je moet in dat geval je bachelor al hebben afgerond en niet eerder een Erasmus Mundus Scholarship ontvangen hebben en je opleiding moet voltijds zijn. De hoogte van het toe te kennen bedrag is afhankelijk van de categorie waarin je opleiding wordt ingedeeld maximaal 23.000 of 48.000 euro bij een duur van twee jaar.

McKinsey Beurs

McKinsey stelt jaarlijks een bedrag van 15.000 euro beschikbaar om te verdelen onder Nederlandse studenten die naar het buitenland gaan voor een master of promotie. Dit bedrag wordt steeds verschillende verdeeld. Zo kan het zijn dat vijf studenten elk 3.000 euro krijgen, maar ook dat iemand 9.000, iemand 5.000 en iemand 1.000 euro krijgt. Bij je aanvraag moet je uitleggen wat het maatschappelijk belang van jouw studie zal zijn. De voorkeur gaat uit naar mensen die aantoonbaar zeer gedreven zijn, handelen met teamspirit voorop en die initiatiefrijk zijn. Dit kan blijken uit je nevenactiviteiten.

Dr. Hendruk Muller's Vaderlandsch Fonds

Wanneer je naar het buitenland gaat voor een master of promotie en je gemiddelde cijfer bij je vooropleiding was tenminste een 7,5 en je aanmelding wordt bovendien ondersteunt door je decaan en voorzien van referentie van docenten, dan kun je aanspraak maken op een beurs van tussen de 750 en 6.000 euro. Je moet de beursaanvraag elk jaar voor 15 april doen.

Universiteitsfonds Limburg / SWOL

Dit fonds verstrekt beurzen van tussen de 2.000 en 10.000 euro per student. Je aanvraag wordt beoordeeld op de waarde van het onderzoek dat je tijdens je opleiding wilt gaan verrichten, je moet hier dus al een goed beeld van hebben. De beurs is niet bedoeld als een leuk meegenomen bijdrage maar wordt alleen uitgekeerd aan hen die hun studie anders onmogelijk zouden kunnen bekostigen. Er wordt vervolgens van je verwacht dat je aan enige promotie/sponsoring van het fonds doet.

Studiefonds Ketel I

Je komt voor dit fonds in aanmerking wanneer je rechten, geschiedenis of bedrijfskunde studeert om promoveert in de geneeskunde. De beurs wordt alleen toegekend aan studenten die fundamenteel onderzoek doen en werken aan hun promotie.

Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude Den Haag

Deze grant is specifiek bedoeld voor minder draagkrachtige studenten die kunnen aantonen in de onmogelijkheid te verkeren hun studie zelf te betalen. De student mag niet ouder dan 30 jaar zijn en de beurs wordt zelden toegekend aan studenten die een tweede studie volgen. Het beschikbare bedrag is maximaal 6.000 euro en wordt uitbetaald in de vorm van een renteloze lening of een gift.

Dr. L.A. Buma Stichting

Ben je afkomstig uit Friesland en is de studie die je gaat volgen een andere dan theologie? Dan maak je wellicht kans om deze beurs toegekend te krijgen. Het budget verschilt per jaar en er is daarom niets te zeggen over de hoogte van de beurs.

Student Grant Program

Deze Student Grant betreft een bescheiden tegemoetkoming in de kosten van 1.000 euro per student waarvan er elke drie maanden een aantal worden toegekend. De aanvraagsprocedure voor deze grant is redelijk eenvoudig.
Gerelateerde artikelen
Een beurs krijgen om te studeren in het buitenlandEen beurs krijgen om te studeren in het buitenlandStuderen in het buitenland is voor velen een droom, en niet iedereen zal het lukken om ook daadwerkelijk een studie te d…
Studeren in het buitenland - Waar moet je aan denken?Veel studenten willen tegenwoordig hun studie een extra dimensie geven door te kiezen voor een tijdelijke studie of stag…
Beurs voor studie in Amerika: hier maak je de meeste kansBeurs voor studie in Amerika: hier maak je de meeste kansStuderen in Amerika is duur en een beurs is daarom voor veel Nederlanders die naar de Verenigde Staten willen voor een b…
Studeren in SpanjeSpanje is een erg populair land bij Nederlandse uitwisselingsstudenten. Het land is vooral populair door het goede weer,…
Studeren: in Nederland of in het buitenlandStuderen: in Nederland of in het buitenlandStuderen in het buitenland: goede studenten gaan liever naar een topuniversiteit in het buitenland dan dat ze hier in Ne…

Reageer op het artikel "Master in het buitenland: een beurs aanvragen"

Reactie

Joke de Bruijn-Turfboer, 09-08-2012 10:59 #1
Studenten die op zoek zijn naar een beurs voor een studie of stage in het buitenland kunnen daarbij gebruik maken van de WilWeg Beursopener, een zoekmachine met meer dan 160 beurzen voor het buitenland. Je vind de WilWeg Beursopener op www.wilweg.nl/beursopener.

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 22-07-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 1
Schrijf mee!