Invulling van de Marketingmix aan de hand van 5 P's

Invulling van de Marketingmix aan de hand van 5 P's Als onderdeel van een minor Ondernemen heb ik een ondernemingsplan geschreven voor mijn onderneming. Deze onderneming heet Bio Specialist. Aan de hand van 5 P's is de Marketingmix ingevuld voor de onderneming. Deze 5 P's zijn: Product, Plaats, Prijs, Promotie en Planet. Voor planet had ik bewust gekozen omdat de onderneming die ik zou starten een Biologische Groenteboer was.

De vijf P's van de Marketingmix

Het uitgangspunt voor het maken van de Marketingmix waren de 4 P's, maar aangezien de onderneming Bio Specialist een biologische groenteboer is heb ik uiteindelijk gekozen voor het toevoegen van een P aan de vier bestaande P's. De keuze viel uiteindelijk op planet als vijfde P om het biologische en ecologische karakter van Bio Specialist als onderscheidende factor te gebruiken in de Marketingmix. Door het gebruik maken van planet als vijfde P onderscheidt Bio Specialist zich meer van de traditionele groenteboeren die veelal geassocieerd worden met de traditionele landbouw waarin het verbouwen en het verkopen van groente en fruit centraal staan. Hieronder staan de vijf P's op een rijtje.

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie
  5. Planet

Product

Bio Specialist is een biologische speciaalzaak die gespecialiseerd is in het duurzaam verkopen van groente en fruit aan consumenten die graag duurzaam en maatschappelijk verantwoord hun biologische groente en fruit willen kopen. Daarnaast richt Bio Specialist zich op bedrijven die elke dag verse duurzame biologische groente en fruit willen hebben. Bio Specialist staat voor verse biologische groenten en fruit die op een duurzame manier zijn geteeld door biologische boeren. De kwaliteit van de producten zijn gegarandeerd doordat Bio Specialist alleen bij biologische boeren inkoopt die gecontroleerd zijn door SKAL en positief zijn door SKAL en hierdoor het EKO-keurmerk hebben verdiend. Als er producten uit verre landen moet worden geïmporteerd zoals bananen, dan kopen wij alleen bananen waarvan ze een Max Havelaar keurmerk hebben. Dit betekent dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun geteelde bananen.

Prijs

Bij het vaststellen van de verkoopprijzen van biologische groente en fruit zijn wij afhankelijk van een aantal factoren. In eerste instantie zijn wij afhankelijk van onze biologische boeren en het weer. Het weer kan er voor zorgen dat gewassen goed groeien, maar als het te koud is voor een bepaald gewas of het regent te veel, dan mislukt de oogst. De meest belangrijke factor is toch het marktmechanisme van de vraag en aanbod. Worden er bijvoorbeeld meer asperges gevraagd door klanten dan wij kunnen verkopen dan gaat de prijs natuurlijk omhoog van de asperges omdat er meer vraag is dan aanbod. Mochten klanten vragen naar een product die alleen in een bepaalde omgeving kan worden gekweekt, dan zullen wij proberen om het product op wat voor manier dan ook te verkrijgen, desnoods wordt het product geïmporteerd uit het buitenland. Alleen zal de prijs dan wat hoger zijn, doordat er meer kosten worden gemaakt. Een andere belangrijke factor voor het bepalen van de prijzen is dat wij graag willen zien dat iedereen in de keten een eerlijke prijs krijgt voor de producten die wij inkopen. Daarom zullen de prijzen iets hoger zijn dan bijvoorbeeld in een supermarkt.

Plaats

Als je aan de P van plaats denkt, dan denkt iedereen aan de vestigingsplaats van de onderneming. Wij gaan ons vestigen in Rotterdam, ondanks dat er 73 groenteboeren zijn in de stad. De redenen dat wij ons gaan vestigen in Rotterdam is dat het huren van panden een stuk goedkoper zijn dan in Barendrecht. We gaan ons natuurlijk niet in Rotterdam-Centrum vestigen, maar juist erbuiten. Hier kiezen wij voor zodat wij voor een groot publiek bereikbaar zijn. Het onderzoek heeft uitgewezen dat mensen voor hun dagelijkse boodschappen niet bereid zijn om verre reizen af te leggen. Daarom gaan wij ons ook vestigen vlakbij woningen. Rotterdam is een jonge en trendsettende stad. In Barendrecht zou de kans heel groot zijn dat de biologische speciaalzaak zou worden genegeerd. De inwoners van Barendrecht zijn over het algemeen iets meer conservatief dan de inwoners van Rotterdam. Die zijn wel meer bereid om nieuwe dingen uit te proberen.

Promotie

In eerste instantie kiezen wij er voor om ons te promoten door het opzetten van de eigen website. Daarnaast willen wij een bestelservice op de website plaatsen zodat klanten via het internet biologische groente en fruit kunnen bestellen. De klanten kunnen op het forum ook hun feedback geven op bijvoorbeeld de kwaliteit van de duurzame biologische groente en fruit. Daarnaast kunnen de klanten aangeven wat voor aanvullingen zij het liefst willen zien in het assortiment. Naar aanleiding van de suggesties van klanten kijken wij naar de suggesties om te kijken of die haalbaar zijn. Als die haalbaar zijn dan ziet de klant het betreffende product in het assortiment, mocht dit niet het geval zijn dan krijgt de klant terugkoppeling van Bio Specialist met de reden waarom het niet gelukt is.

Daarnaast zal de eigenaar regelmatig een vakbeurs bezoeken met betrekking tot de AGF-detailhandel. Als boegbeeld van Bio Specialist kan de eigenaar nuttige informatie en contacten leggen voor de organisatie. Hierbij kunnen potentiële nieuwe klanten en leveranciers voor Bio Specialist worden aangeboord.

Planet

Voor een duurzame biologische speciaalzaak kiezen wij bewust voor de vijfde P. De vijfde P is de P van planet. Al Gore waarschuwde ons in zijn documentaire An inconvenient truth voor een extreme klimaatverandering als de wereld zo door gaat met het massaal uitstoten van CO2. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor ons leefklimaat in Nederland. Het zal dan wel wat warmer worden in Nederland, maar het gaat dan ook vaker heftiger regenen. Dit heeft natuurlijk invloed op oogsten van boeren en op onze verkoopprijzen.

Bij het opzetten van Bio Specialist kijken wij in eerste instantie naar het pand dat wij gaan huren. Wij kijken naar de mogelijkheden om een pand CO2 neutraal te maken. Daarvoor kiezen wij liever een nieuwe pand dan een ouder pand omdat bij een ouder pand de investeringen om het pand CO2 neutraal te maken veel meer geld zal kosten. Bij het aanschaffen van middelen voor het pand kiezen wij bewust voor tweedehands spullen zodat wij niet onnodig het milieu belasten door te kiezen voor nieuwe middelen. Bij het kiezen van leveranciers voor het leveren van biologische groente en fruit kijken wij naar in hoeverre de boeren hun biologische groente en fruit op een duurzame en verantwoorde manier verbouwen zonder het gebruiken van chemische bestrijdingsmiddelen. Maar wij kijken ook naar energie-uitstoot die de boeren verbruiken voor het verbouwen van de gewassen. Daarnaast kijken wij ook naar de vormen van energie die de boeren gebruiken en wij kijken ook naar hoe effectief boeren hun landbouwgrond gebruiken.
© 2010 - 2024 Daddycortez99, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
De Marketingmix - 4 P'sDe Marketingmix - 4 P'sDe marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn.
Elementen van de marketingmix, de 6 P’sElementen van de marketingmix, de 6 P’sAls aanvulling op de 4 P’s die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
De nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe nieuwe marketingmix bevat 4 c'sDe marketingmix, een combinatie van instrumenten voor het invullen van een marketingstrategie, bestond tot nu toe altijd…

Werkstuk laten maken door iemand andersWerkstuk laten maken door iemand andersEen werkstuk of scriptie maken, kunt u tegenwoordig eenvoudig uitbesteden. Afhankelijk van de omvangrijkheid van de scri…
Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurtLeuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurtWie een werkstuk gaat maken of een spreekbeurt moet houden, kan lang bezig zijn met het vinden van een leuk en geschikt…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketingmix#Oorsprong http://www.mkbservicedesk.nl/50/voorbeeld-marketingplan.htm http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/orientatie/een_ondernemingsplan_maken/ondernemingsplan_maken_-_hoe_gaat_u_uw_product_of_dienst_verkopen/ K.J Alsem - Strategische Marketingplanning ISBN: 9789020722598
Daddycortez99 (31 artikelen)
Gepubliceerd: 18-12-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.