InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurt

Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurt

Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurt Wie een werkstuk gaat maken of een spreekbeurt moet houden, kan lang bezig zijn met het vinden van een leuk en geschikt onderwerp. Toch zijn er veel leuke onderwerpen te bedenken; soms zijn ze erg voor de hand liggend en soms zijn ze juist heel origineel. Lees verder om te zien welke leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurt er zijn.

Hobby, sport of huisdier

Het klinkt misschien wat saai, maar een spreekbeurt houden of een werkstuk maken over je hobby, sport of huisdier kan voor jezelf en anderen heel interessant zijn. Als je voor een onderwerp kiest waar je al veel vanaf weet, kun je informatie makkelijk vinden en waarschijnlijk ook makkelijk aan materialen komen. Erg origineel is een 'bekend onderwerp' niet en soms vinden leerkrachten of begeleiders het ook niet goed als je een 'te makkelijk' onderwerp kiest. Als je bijvoorbeeld alles al van voetbal weet, en je wilt er een werkstuk over maken, dan leer je er waarschijnlijk niet zoveel van. Wil je toch graag een bekend onderwerp kiezen, dan kun je voorstellen om bijvoorbeeld een interview met iemand te houden of om het onderwerp heel 'breed' te nemen. Bijvoorbeeld dat je niet alleen vertelt over jouw favoriete voetbalclub, maar dat je ook vertelt over de geschiedenis van voetbal enzovoorts.

Beroepen

Een beroep als onderwerp kiezen kan heel leuk en ook nog eens heel origineel zijn. Je kunt namelijk een heel bekend beroep kiezen, zoals de dierenarts, dokter, politie, brandweer of schilder, maar het is ook leuk om een beroep te kiezen dat nog niet zo bekend is. Kies bijvoorbeeld een beroep als meteoroloog, schaapherder, molenaar, stylist of directeur. Het is dan natuurlijk ook leuk als je spullen van zo iemand kunt lenen, of bijvoorbeeld een interview (op video) kunt houden.

Eten en drinken

Niet veel mensen denken meteen aan eten en drinken wanneer ze op zoek zijn naar een onderwerp voor een werkstuk of spreekbeurt, maar het kan heel interessant zijn om iets te doen met eten en drinken. Je kunt bijvoorbeeld informatie zoeken over hoe bepaald eten (zoals bijvoorbeeld een kroket, sushi of kaas) wordt gemaakt, maar ook kun je bekijken uit welke landen eten en drinken naar Nederland wordt gehaald. Of neem eens een kijkje bij de groentenboer om te zien welke onbekende groenten er zijn en waar ze vandaan komen. Met drinken kun je ook alle kanten op; wat zit er in cola, hoe wordt bier gemaakt of welke soorten thee/koffie zijn er?

Goede doelen

Organisaties en bedrijven kunnen je soms veel informatie geven over hun werkzaamheden. Een spreekbeurt houden of een werkstuk maken over een goed doel kan heel leerzaam zijn. Denk maar eens aan al het werk dat in een kringloopwinkel gedaan wordt, bij de Voedselbank of bij organisaties die arme mensen en kinderen helpen. Een aantal goede doelen zijn bijvoorbeeld ook: 'Jantje Beton', 'Unicef', 'Warchild', 'Wereld Natuur Fonds' en 'SOS Kinderdorpen'.

Kunst

Kunst is een onderwerp waar je alle kanten mee op kunt. Misschien staat er een schouwburg of theater in de stad/plaats waar je woont. Kijk eens welke voorstellingen er allemaal 'spelen'; zou je er een spreekbeurt of werkstuk over kunnen houden? Of kies een bepaalde kunststroming waarover je wilt vertellen, bijvoorbeeld de renaissance of het kubisme. Natuurlijk kun je ook een bekende kunstenaar of schilder kiezen als onderwerp; denk maar aan Vincent van Gogh, Piet Mondriaan of Rembrandt van Rijn. Je kunt je werkstuk of spreekbeurt dan 'opleuken' met mooie plaatjes van kunst.

Computer en televisie

Bijna alle Nederlanders hebben tegenwoordig wel een computer en/of televisie. Het kan daarom leuk zijn om een onderwerp te kiezen dat daar mee te maken heeft. Een onderwerp dat met de computer te maken heeft kan zijn: 'Hoe verdienen mensen geld met internet?', 'Wat is Google (het bedrijf) precies?' of 'Hoe wordt een computerspel gemaakt?'. Kies je voor een onderwerp dat met de televisie te maken heeft, dan kun je een televisieprogramma kiezen als onderwerp, maar je kunt bijvoorbeeld ook 'kijkcijfers' als onderwerp nemen of een bepaalde televisiezender.

Natuur en milieu

Bosbranden, afvalverwerking, recycling, grotten, vulkanen, orkanen, de boerderij, de zee; er zijn duizenden onderwerpen op te noemen die met de natuur en het milieu te maken hebben. In boeken en op het internet kun je veel informatie vinden, maar soms staat er ook veel informatie in tijdschriften zoals 'National Geographic'.
© 2010 - 2014 Jolene1984, gepubliceerd in Werkstuk (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leuke onderwerpen voor een werkstuk of spreekbeurt"

Infoteur: Jolene1984
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!