InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Werkstuk Olympische Spelen

Werkstuk Olympische Spelen

Werkstuk Olympische Spelen De Olympische Spelen zijn een van de oudste sportevenementen die nu nog gehouden worden. Eens in de 2 jaar wordt een een Spelen georganiseerd.

Geschiedenis

De naam Olympische Spelen komt van de heilige stad Olympia in Griekenland. De eerste Olympische spelen werden gehouden in Athene, in 776 voor Christus. In die tijd geloofden de Grieken in goden, en de oppergod van die goden was Zeus. En om te laten zien dat ze hem heel erg waardeerden organiseerden ze elke 4 jaar een groot sportevenement.

De eerste Olympische Spelen zagen er heel anders uit dan nu. Het duurde toen soms wel weken of maanden om in Olympia te komen. De spelen duurde toen maar één dag. De deelnemers vonden de Spelen zo belangrijk dat er zelfs oorlogen voor werden stilgelegd. Het eerste stadion waar de spelen in gehouden werden was een renbaan met een zandheuvel als tribune. Mocht je de Spelen die dag winnen, dan kreeg je als prijs een lauwerkrans, gemaakt van olijventakken.

1000 jaar later kwam er een andere keizer aan de macht, Theodosius de 1e. Hij geloofde niet in Zeus en schafte daarom de Olympische Spelen af. De Fransman Pierre de Coubertin kwam op het idee om de spelen weer terug te brengen. De eerste moderne Olympische Spelen werden gehouden in 1869. 13 landen deden daar aan mee, met in totaal 285 deelnemers. Pierre heeft er dus voor gezorgd dat in de spelen niet alleen de Grieken mee mochten doen, maar ook mensen uit andere landen.

Ook heeft Pierre er voor gezorgd dat de spelen elke 4 jaar ergens anders worden gehouden. Vroeger, in de Griekse oudheid, moesten de deelnemers naakt deelnemen aan de Olympische spelen. Zo konden ze goed zien of er een vrouw meedeed aan de spelen, dat mocht toen namelijk niet. Als je als vrouw meedeed werd je veroordeeld tot de doodstraf. Ook de gehele technische staf moest naakt op het veld verschijnen.

Met de invoering van de nieuwe Spelen, door Pierre de Coubertin, mochten zowel mannen als vrouwen meedoen.

Zeus

Zeus is een figuur uit de Griekse mythologie. Zeus is de oppergod en heerst over de berg Olympus. Hij was een zoon van Kronos en Rheia. Andere namen van Zeus waren Heerser van de Hemel en de Regengod. De vogel van Zeus is de adelaar.

De Romeinse naam voor Zeus is Jupiter. De vader van Zeus ,Kronos, werd ervoor gewaarschuwd dat een van zijn zonen hem het heersen af zal nemen. Dus om dat te voorkomen at hij al zijn kinderen bij de geboorte al op, behalve Zeus. Zijn moeder redde hem door een steen in plaats van Zeus in een doek te stoppen en hem aan haar man te geven. Kronos at de steen dus op, en Zeus bleef in leven.

Zeus werd stiekem grootgebracht op het eiland Kreta. Toen hij groot was nam hij wraak op zijn vader. Hij vroeg hiervoor hulp van Metis, een zuster van de moeder van Zeus. Zij maakte een drankje waardoor de vader van Zeus al de kinderen uit braakte, Dit waren Hera, Poseidon, Hades, Hestia en Demeter. Nadat Zeus zijn vader doodde met een bliksemschicht trouwde hij met zijn zus Hera..

De spelen nu

Bij de openingsceremonie van de Olympische spelen word altijd de volgende zin opgenoemd: Het belangrijkste bij de Olympische spelen is niet het winnen maar het deelnemen, zoals het in het leven niet begonnen is om te veroveren, maar om het leveren van een goede strijd" Nu lijkt het of iedereen zomaar mee mag doen aan de Olympische spelen, maar dat is niet zo! De sport vrouw / man moet zich eerst zien te kwalificeren voor de spelen, maar als dat je lukt is dat al een hele prestatie.

De symbolen

Het symbool van de Olympische spelen bestaat uit 5 ringen:
  • De rode ring staat voor Europa.
  • De blauwe ring staat voor Amerika.
  • De groene ring staat voor Australië.
  • De zwarte ring staat voor Afrika.
  • De gele ring staat voor Azië.

Het Olympisch vuur is een van de bekendste symbolen. Het vuur wordt altijd vanuit Olympia naar de plek waar de spelen worden gehouden gebracht.

Zomer en Winterspelen

Er zijn twee verschillende soorten spelen: de winterspelen en de zomerspelen. De zomerspelen zijn het belangrijkst en duren het langst: 2 weken. De zomerspelen bestaan uit de sporten:
Atletiek, basketbal boksen boogschieten, schoonspringen gewichtheffen, handbal, hockey, judo, kanoën paardrijden, roeien, schermen, schieten, vijfkamp, voetbal, volleybal, waterpolo, wielrennen, worstelen, zeilen en zwemmen.

Deze sporten bestaan weer uit verschillende onderdelen, zoals atletiek, dat bestaat uit bijvoorbeeld hardlopen, hoogspringen en speerwerpen. In totaal zijn er 237 onderdelen. De winterspelen bestaan vooral uit schaatsen, skiën en bobsleeën. De winter spelen duren meestal ongeveer 10 dagen.
© 2010 - 2014 Sjoerdvo, gepubliceerd in Werkstuk (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Olympische SpelenDe Olympische SpelenDe Olympische Spelen zijn al zo oud als onze jaartelling en werden zelfs nog ver daarvoor al gehouden. In dit artikel wi…
Olympische Spelen 1896-2012Olympische Spelen 1896-2012Van 27 juli tot 12 augustus 2012 vinden in Londen de 27ste Olympische Spelen plaats. 116 jaar geleden, in 1896, werden i…
De olympische ringenDe olympische ringenDe olympische vlag heeft vijf ringen in vijf verschillende kleuren. Wie is de bedenker hiervan en waarom staan er vijf g…
Olympische Spelen nader bekekenOlympische Spelen nader bekekenAugustus 2008, de Olympische Spelen komen er weer aan. Dit keer is China het organiserende land. Het is het belangrijkst…
De Olympische Spelen en een overzicht tot en met 2020De Olympische Spelen en een overzicht tot en met 2020De geschiedenis van de Olympische Spelen begint eeuwen geleden in het oude Griekenland. Meer dan 1500 jaar zijn er geen…

Reageer op het artikel "Werkstuk Olympische Spelen"

Infoteur: Sjoerdvo
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!