InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > De geschiedenis van de indianen in Noord-Amerika

De geschiedenis van de indianen in Noord-Amerika

De geschiedenis van de indianen in Noord-Amerika De indianen zijn de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Zij hadden een unieke levenswijze en leefden zeer dicht bij de natuur. De inheemse bevolking had het echter hevig te verduren na de komst van de Europese kolonisten. Hierdoor kwamen veel indianen om het leven en raakten zij een groot gedeelte van hun land kwijt. In het midden van de 18e eeuw kwamen de eerste reservaten. Deze omsloegen echter slechts een klein gedeelte van hun oorspronkelijke grondgebied. Hoe jaagden de indianen vroeger en hoe zag hun cultuur er precies uit?

Noord-Amerikaanse indianen: geschiedenis

Verschillende rassen

Indianen leefden in zowel Noord-Amerika als in Zuid-Amerika. De verschillende indianen kwamen elkaar vanwege de enorme afstand nooit tegen. Ze hadden ieder hun eigen cultuur en levenswijze. In Noord-Amerika leefde men in wigwams die van dierenhuiden gemaakt waren terwijl de indianen in Zuid-Amerika deels in hutten leefden.

Onderdrukking door kolonisten

Vanaf de periode dat de kolonisten aan wal kwamen werden de indianen onderdrukt. Ze veroverden grote delen grond die van de indianen waren. Vanwege de uitvinding van het buskruit hadden zij een grote voorsprong op de inheemse bevolking. Tevens kregen de indianen te maken met ziektes die zij nog nooit eerder hadden meegemaakt. Hierdoor waren zij niet immuun voor ziektes zoals de griep, pokken en mazelen. Dit veroorzaakte een sterftegolf onder de inheemse bevolking.

Het Gros Ventre Camp-reservaat in Montana in 1906 / Bron: Detroit Publishing Co. / Wikimedia CommonsHet Gros Ventre Camp-reservaat in Montana in 1906 / Bron: Detroit Publishing Co. / Wikimedia Commons
Reservaten
In een latere periode kregen de indianen reservaten om in te leven. Het eerste reservaat werd in 1758 in de Verenigde Staten door Europese kolonisten opgericht. De reservaten omsloegen niet het gebied dat zij oorspronkelijk in hun bezit hadden. De meeste indianen waren toen al omgebracht door de westerlingen, waardoor slechts een klein gedeelte van de oorspronkelijke indianen dit heeft kunnen meemaken.

Stammen

De stammen hadden in het verleden grondgebied waarbij de grensgebieden lastig te definiëren waren. Dit komt omdat er continu land werd verloren of veroverd. De leider van zo'n groep werd het stamhoofd genoemd. Deze opperindiaan was herkenbaar aan de enorme hoeveelheid veren die hij aan zijn indianentooi had.

Stammenoorlogen

Er ontstonden naast de gevechten tegen het Westen ook stammenoorlogen. De stamleden zorgden ervoor dat zij in oorlogskleuren bedekt waren om hun vijand af te schrikken. Zij schminkten onder andere hun gezicht met felle oorlogskleuren. De zogenaamde Apache-indianen waren één van de opstandigste en meest wrede stammen. Omdat zij veel ervaring hadden in oorlogsvoering konden de Spanjaarden deze indianen niet overwinnen.

De jacht

De indianen waren uitstekende jagers omdat zij al hun voedsel uit de natuur haalden. Door middel van speren en pijl-en-bogen vingen zij allerlei groot wild en vis. De buffels die in de omgeving te vinden waren zorgen ervoor dat er voldoende voedsel beschikbaar was. De indianen zorgden ervoor dat zoveel mogelijk gebruikt werd en zo min mogelijk werd weggegooid. Huiden werden onder andere gebruikt voor wigwams en kleding. Hiernaast werden veren van vogels gebruikt als versiering of als onderdeel van hun pijlen. Dit zorgde er namelijk voor dat de pijlen ver en stabiel afgeschoten konden worden en hierdoor als dodelijk wapen gebruikt konden worden.

Cultuur

Dans en muziek

Een bekend fenomeen is de zogenaamde regendans. Het ritueel is een onderdeel van de cultuur van de Pueblo-indianen. Het is een indianenstam die oorlog altijd vermeden had. Hierdoor waren ze echter regelmatig het slachtoffer van indianen van de Apache-stam.

Bron: Media123 / Wikimedia CommonsBron: Media123 / Wikimedia Commons
Kleding
De kledingstijl van indianen was opvallend. Vaak droegen zij een grote hoeveelheid sieraden met zich mee waarin onder andere (half)edelstenen en veren verwerkt waren.

De dromenvanger

De dromenvanger is een voorwerp dat óók in het Westen bekend is. Het is bedacht door het indianenvolk de Ojibweg (Anishinaabeg). Dromenvangers worden boven het bed gehangen zodat hiermee nachtmerries verdreven konden worden. Het centrum van de dromenvanger is volgens hun cultuur bedoeld om de positieve dromen door te laten.
© 2017 Tijger3, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kolonisten en indianen samen in één land (VS)In 1492 ontdekte Christoffel Columbus Amerika. Christoffel vernoemde de bewoners van Amerika naar Indianen, hij dacht na…
Indianen VS: waarom indianen vrouwen zoveel gevaar lopenIndianen in de VS hebben altijd een bijzondere rol gespeeld in de historie van het land. De oorspronkelijke bewoners wer…
Kinderfeestje  indianenKinderfeestje indianenDe strijdbijl is opgegraven, en iedereen weet natuurlijk wat dit betekend: oorlog met de roodhuiden!! Het opperhoofd kom…
De geschiedenis van Amerika, door Columbus ontdekt?De geschiedenis van Amerika, door Columbus ontdekt?Oorspronkelijk komt de bevolking van de Verenigde Staten en Canada uit Azië. Via de Beringstraat zijn velen naar Amerika…
Indianen in het AmazonegebiedHet Amazonegebied is een plek waar nog veel inheemse stammen leven. Weliswaar worden de meeste inmiddels door de buitenw…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de indianen in Noord-Amerika"

Infoteur: Tijger3
Gepubliceerd: 10-04-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!