InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > De Kaapse Leeuw

De Kaapse Leeuw

Biologiewerkstuk over de Kaapse Leeuw, Panthera leo melanochaitus. Het is op 3 VWO-niveau geschreven.

De Kaapse leeuw

Panthera leo melanochaitus

Waar komen ze vandaan?

De Kaapse leeuwen (zoogdieren) leefden in de voormalige Kaap Provincie en in Zuidelijk Oranje Vrijstaat in Zuid-Afrika. Maar laten we eerst terug gaan naar het begin. Daarmee bedoel ik rond 2 eeuwen voor onze jaartelling. Toen leefden ze in Griekenland en Macedonie, nu leven ze niet meer.. Wat is er gebeurt?

Heel Noord Afrika was in die tijd bebost. En dat bos zat vol leeuwenvoer en leeuwen. Daar leefde de Berberleeuw. De Kaapse leeuw zat in het zuidelijkste puntje van Afrika, het huidige Zuid-Afrika, waarvan het puntje Kaap de goede hoop heet en de hoofdstad Kaapstad

De Europese leeuw overleefde het niet en stierf rond die tijd al uit. Het Romeinse keizerrijk zou daar later grote problemen mee krijgen. Ze hadden namelijk voedsel nodig. En aangezien ze juist rond die periode toch Noord Afrika aan het veroveren waren, namen ze honderden berberleeuwen mee om aan die taak te voldoen. Afrika was op dit moment overigens al een woestijn en die woestijn was zich aan het uitbreiden. We hebben het hier natuurlijk niet over weken of maanden, maar over een veel grotere periode. Toch begon langzaam aan het territorium van de berberleeuw te krimpen. Niet alleen door de woestijn, maar ook door de Romeinen.

In Zuid-Afrika leefde de Kaapse leeuw nog steeds. Het precieze territorium is niet bekend, wel dat hij vooral in de 18 eeuw veel rond Kaapstad voorkwam. Verder was hij in de hele provincie te vinden. De laatste Kaapse leeuw werd gezien in de Kaapprovincie en werd gedood in 1858. De laatste van de soort werd opgejaagd en vermoord in Nathal door Generaal Bisset, in 1865.

Het uiterlijk

Kaapse leeuwen waren de grootste en donkerste van alle leeuwen. De mannetjes vielen op door hun erg lange en zware manen, die donker gekleurd (bijna zwart) waren, behalve bruinige rand rond hun gezicht en door de zwarte punten van de oren. Ze hadden ook goed ontwikkelde, donkere manen over de buik. De manen liepen vaak door tot halverwege de rug.
Dit kwam door de koude winters die je aan het zuiden van Afrika hebt. De Kaapse leeuw ontwikkelde zwaardere en stevigere lichamen en veel dikker haar. De grote mannetjes konden wel 500lbs wegen en 10 voet lang worden. De welpjes hadden een grotere omvang dan normale leeuwenwelpen en enkele zwarte manen die doorlopen tot de buikstreek. Ook hadden ze specifieke zwarte stippen op hun oren.

Vijand en/of voedsel

De leeuw is van naturen een roofdier. Aangezien er met het optrekken van de woestijn weinig voedsel meer was, trokken de leeuwen in de richting van de mensen. De beschaving zorgde overigens voor de verdwijning van de laatste grote kuddes wild, wat de belangrijkste voedselbron was voor de Kaapse leeuw. De kolonisten hadden genoeg aan hun hoofd en ze wilden niet ook nog de zorgen om grote, enge leeuwen die hun vee opaten. De mens werd dus nogmaals de grootste vijand van de leeuw door ze op te jagen en uit te moorden.
© 2008 - 2017 Megamuts, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ngw.nl http://home-1.tiscali.nl/~rlion/lkkingn.htm http://www.ontwerpatelier.nl/etalage/pages/Spin_in_Web/kindersites/Dieren01-site/pages/eeuwen.htm

Reageer op het artikel "De Kaapse Leeuw"

Infoteur: Megamuts
Gepubliceerd: 21-02-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!