InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Weetjes over Spanje

Weetjes over Spanje

Spanje. Het vakantieland bij uitstek, maar wat weten we er eigenlijk over? Dat de zon er altijd schijnt, dat er mooie stranden zijn, dat er paëlla wordt gegeten, dat er stierengevechten worden gehouden. Maar Spanje is veel meer dan dat. Zoek je leuke weetjes om je droge spreekbeurt over Spanje wat te kruiden, dan moet je hier wezen! Saaie cijfers en gegevens zal je hier niet vinden, daar moet je zelf maar naar op zoek!

Spanje geografisch

Spanje is veel meer dan het Spaanse vasteland. Zo zijn er bijvoorbeeld twee stukjes in Marokko, enclaves genaamd, die ook bij Spanje horen. Het zijn Ceuta en Melilla. Verder zijn er ook twee eilandengroepen die bij Spanje horen: de Balearen en de Canarische eilanden. De vijf eilanden die de Balearengroep vormen zijn: Mallorca, Ibiza, Menorca, Formentera en Cabrera. Zij liggen in de Middellandse Zee. De Canarische eilanden daarentegen liggen in de Atlantische Oceaan, ter hoogte van Marokko. De bekendste eilanden van deze groep zijn Gran canaria, Tenerife, Lanzarote, La Palma, La Gomera, Fuerteventura en El Hierro.

Sinterklaas en Driekoningen

Hoewel veel mensen denken dat Sinterklaas uit Spanje afkomstig is, komt de brave man eigenlijk uit Turkije. Nicolaas werd geboren in de provincie Lycië, en stierf op zes december in Myra. Een jaar later werd hij heilig verklaard en mocht hij zich Sint Nicolaas noemen, wat later verbasterd werd tot Sinterklaas. In Spanje komt Sinterklaas helemaal geen cadeautjes brengen aan de brave kinderen. Zij moeten wachten tot 6 januari, tot de Drie Koningen of Los Reyes Magos (letterlijk: de drie wijzen) langskomen. Op 5 januari worden de Reyes Magos binnengehaald, liefst via de haven. Een echte stoet volgt met kamelen, paarden en natuurlijk de drie Wijzen. Achter de stoet is er ook een postwagen, die de brieven van de kindjes ophaalt. Kindjes met een brief krijgen extra snoep. 's Avonds zetten de kinderen hun schoentje met voer voor de kamelen. 's Anderendaags vinden de brave kindjes dan cadeautjes in de plaats. Op 6 januari beginnen dan ook de solden.

Kerst en Nieuwjaar

Kerst
Met Kerstmis is het een aloude traditie dat er turron wordt gegeten. Turron is een soort nougat, gemaakt van amandelpasta en honing. Iedereen kijkt vol spanning uit naar de trekking van El gordo, een supergrote prijs in de loterij van die dag.

Nieuwjaar
Wanneer de klok twaalf uur slaat, nemen de Spanjaarden bij iedere klokslag een druif in de mond. Daarna wensen ze elkaar een Feliz Ano Nuevo.

La tomatina
In het Spaanse stadje Buñol hebben ze wel een heel rare manier van feestvieren. Iedere zomer wordt daar een echt tomatenfeest gehouden, la tomatina. Nu ja, tomatenfeest... . De bedoeling is om elkaar te bekogelen met tomaten. Na een middagje smijten blijft er niets anders dan een vieze tomatenbrij over.

Dieren

Spanjaarden zijn niet echt dierenliefhebbers. Denken we maar aan de stierengevechten. Maar ook honden en katten hebben het in Spanje zwaar te verduren. Voor de meeste mensen zijn het helemaal geen huisdieren. Katten horen buiten en moeten muizen vangen. Honden komen meestal ook niet in huis. Ze slapen buiten aan de ketting. Als ze geluk hebben, want vele honden leven gewoon op straat. Ze zijn het helemaal niet gewoon om geaaid te worden, dus je kan er maar beter afblijven! Helemaal erg is het lot van de windhonden, de gallego's. Met deze honden worden wedstrijden gehouden. Verliezen de honden, dan worden ze gemarteld of opgehangen aan een boom.

Rijstvelden

Dacht je dat rijst enkel uit Japan of China kwam? Dan heb je het mis! Ook in Spanje wordt rijst geteeld en wel in de Ebro-delta. Deze rivier is trouwens de enige Spaanse rivier die uitmondt in de Middellandse zee.

Talen in Spanje

De officiële taal van Spanje is het Castiliaans. Niet te verwarren met de taal die in Catalonië wordt gesproken en die het Catalaans is. Verder is er ook nog de taal van de Basken, het Euskara. Dit is een heel oude taal, die met geen enkele andere taal verwantschap heeft en die heel verschillend is van het Spaans. In Galicië spreekt men dan weer het gallego en dit dialect lijkt op Portugees. Onder de dictatuur van Franco mocht er alleen Castiliaans worden gesproken. Alle andere dialecten waren verboden. Spaans wordt niet alleen in Spanje gesproken, maar ook in heel Zuid-Amerika, met uitzondering van Brazilië waar het Portugees de voertaal is.

De windmolens van Don Quichote

De Spaanse schrijver Miguel de Cervantes schreef een verhaal over Don Quichote en zijn knecht Sancho Panza. Samen doorkruisen ze het gebied van La Mancha en beleven er allerlei avonturen. Eén van de bekendste avonturen is dat waarin Don Quichote de beroemde witte windmolens aanziet als slechterikken en ze dus ook fysiek te lijf gaat met zijn grote lans. De uitdukking "een klap van d emolen krijgen" komt dan ook voort uit de avonturen van Don Quichote. Het betekent "niet goed wijs zijn".

Madrid

Madrid is Arabisch en betekent "op het water gebouwd". Bij de Puerta del Sol (Poort van de Zon) ligt de 0-tegel. Van daaruit worden alle afstanden in Spanje berekend. De inwoners van Madrid, de hoofdstad van Spanje, worden ook wel gatos genoemd. Gato betekent "kat" en deze naam hebben ze gekregen omdat het echt nachtraven zijn. Ze leven echt op straat 's nachts. En een kat is ook een nachtdier.

Spaanse schoolssysteem

Kinderen gaan vanaf hun vierde naar de kleuterschool. Vanaf zes jaar gaan ze naar het lager, dat acht jaar duurt. Vanaf zes jaar is de school verplicht. Op hun veertiende kiezen ze daarna voor een richting die tot een baan leidt, of voor een richting die voorbereidt op de universiteit. De Spaanse kinderen zitten per dag een uur langer op school dan in Nederland of België, maar zij hebben dan weer drie maanden grote vakantie!

Loterijen

Overal op straat zie je ze en kan je ze kopen. Loten voor de loterij! Je ziet ze in kiosken of ze worden verkocht door blinden of gehandicapten. Iedere dag is er een trekking. Met Kerst is er een speciale trekking, met een supergrote prijs "El gordo" (de dikke) genaamd.

Spaanse voor- en achternamen

De Spaanse voornamen zijn vaak katholiek geïnspireerd. Denk maar aan Jesus of Maria-Magdalena. Spaanse kinderen hebben twee achternamen: die van hun vader en die van hun moeder.

Een Spaanse dag: eten en vrije tijd

Eten
Spanjaarden ontbijten (el desayuno) meestal buitenshuis. Ze eten snel iets op straat, zoals bijvoorbeeld churros, een soort stokjesachtige oliebollen met een kop chocolademelk. Kantoren en winkels gaan vaak maar om negen uur open. Rond elf uur wordt soms een snelle hap genomen (el almuerzo). Lunchen (la comida) gebeurt pas rond twee uur 's middags. Het is de belangrijkste maaltijd van de dag. Vaak bestaat de lunch uit tapas. Dit zijn kleine hapjes. Het woord komt van het werkwoord tapar, wat bedekken betekent. Deze hapjes werden vroeger immers gebruikt om een glas af te dekken, zodanig dat de vloeistof werd beschermd tegen vliegen en wespen. Aangezien een tapasmaaltijd kan bestaan uit vele verschillende hapjes, heb je al gauw een hele maaltijd binnen. Maar het kan ook een volledige maaltijd zijn met soep, aardappelen, groenten en vlees. En veel brood! Daarna slapen ze enkele uren. Dit noemt men de siësta. Op die manier geraken de Spanjaarden makkelijker door de heetste uren van de dag. Winkels en kantoren zijn dan gesloten. Scholieren hebben meestal een vieruurtje bij (la merienda), dat niet om vier uur, maar tussen vijf en zes wordt opgepeuzeld. 's Avonds werken ze laat, tot een uur of acht. Daarna gaan ze eten, een lichte maaltijd (la cena) bestaande uit brood, kaas, soep, wat fruit of een tortilla. Vaak gaan ze ook naar een restaurant, want die zijn steeds laat open. Ook bars en cinema's zijn laat open. Daarna flaneren de mensen nog tot vroeg in de ochtend over straat. Dit wordt de paseo genoemd. Ook kinderen liggen vaak niet voor twaalf uur in bed! Voor deze bezigheid is iedereen flink opgedirkt, ook de kinderen.

Vrije tijd
In het weekend en op feestdagen komt de hele familie bij elkaar om samen te eten. Vaak gebeurt dit op restaurant, maar het kan evengoed een picknick zijn. Spanjaarden leven buiten, je zal ze niet dikwijls thuis aantreffen! Meestal zoeken ze groepjes vrienden op om samen te babbelen, te musiceren of te kuieren! Televisiekijken is ook een belangrijke bezigheid. Niet alleen thuis, maar ook in vele cafés en bars staat een televisietoestel. Voetbal is ook erg in trek. Vele Spanjaarden gaan iedere week naar het stadium om naar de match van hun favoriete ploeg te kijken. Tijdens de vakantie blijven de Spanjaarden meestal in hun eigen land. Ze hebben er immers al wat ze nodig hebben!

Om je spreekbeurt op te smukken

Om je spreekbeurt een beetje leven in te blazen, kan je een aantal dingen meenemen om op te hangen en om te laten zien. Eerst en vooral een kaart van Spanje met de eilandengroepen en de enclaves. Verder ook typische dingen, zoals strooien ezeltjes, de vlag van Spanje, foto's van stierengevechten, van windhonden, van de windmolens in La Mancha, van persoonlijkheden als Indurain of Torres. Ook kan je muziekstukjes laten horen. Een stukje flamencomuziek, maar ook moderne stukjes als Hijo de la Luna van Meccano, een liedje van Enrique Iglesias (de zoon van Julio Iglesias) of een liedje van Belle Perez. Want zelfs al woont ze in België, haar roots liggen in Spanje!
Om te laten proeven kan je bijvoorbeeld chorrizo (pikante, oranjerode worst) of churros meenemen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Mapa, gepubliceerd in Wereldorientatie (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Programma Real Madrid seizoen 2012-2013: uitslagenProgramma Real Madrid seizoen 2012-2013. Belangrijke wedstrijden zijn tegen Barcelona op 7 oktober 2012 en op 3 maart 20…
Zuid-Europa, SpanjeSpanje is als vakantieland populair vanwege het mooie weer en de vele stranden. Spanje is een schiereiland en heeft daar…
Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas, hoe wordt het gevierd?Sinterklaas wie kent hem niet? De vieringen van het Sinterklaas feest zijn per land verschillend. Zelfs tussen België en…
Waarom pakjesavond op 5 en niet op 6 december isWaarom pakjesavond op 5 en niet op 6 december isDe bekende vraag waarom pakjesavond op 5 december is en niet op 6 december, dit artikel legt u dit haarfijn uit in enkel…
Sinterklaas is jarigSinterklaas is jarig5 december is het pakjesavond. Sinterklaas is weer in het land en dit wordt volop gevierd. Wat is de herkomst van Sinter…

Reageer op het artikel "Weetjes over Spanje"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Special: Landenweetjes
Schrijf mee!