InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Geschiedenis, de tien tijdvakken

Geschiedenis, de tien tijdvakken

Er is een nieuwe tijdsindeling gekomen voor geschiedenis. In plaats van de klassieke indeling in vijf tijdvakken, van prehistorie tot de moderne tijd, zijn er nu tien tijdvakken.
Een lange tijd is de klassieke tijdsindeling veel gebruikt bij het vak geschiedenis. Het nadeel van deze indeling is, dat het niet duidelijk is waarom er is gekozen om een bepaald tijdvak in een bepaald jaar te laten beginnen of eindigen. Daarnaast is het lastig om je een beeld te vormen bij de verschillende tijdvakken, afgaande op de naam.

Daarom heeft de Commissie Historische en Maatschappelijke vorming (De Rooy) een andere indeling bedacht, met een stelsel van tien tijdvakken. De tijdvakken hebben makkelijk te onthouden jaartallen, en de bijbehorende namen geven direct een beeld waarover het tijdvak gaat. De indeling is (net als de klassieke indeling) gemaakt vanuit Europees perspectief.

De tien tijdvakken

  • Tijd van jagers en boeren -3000 v. Chr.
  • Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v. Chr. - 500 n. Chr.
  • Tijd van monniken en ridders 500-1000
  • Tijd van steden en staten 1000-1500
  • Tijd van ontdekkers en hervormers 1500-1600
  • Tijd van regenten en vorsten 1600-1700
  • Tijd van pruiken en revoluties 1700-1800
  • Tijd van burgers en stoommachines 1800-1900
  • Tijd van wereldoorlogen 1900-1950
  • Tijd van televisie en computers 1950-heden

Andere tijdsindelingen

In veel geschiedenisboeken, wordt naast de indeling van de tien tijdvakken, ook nog gewerkt met twee andere indelingen. De klassieke tijdsindeling en de sociaal-economische tijdsindeling.

De klassieke indeling
Een veel gebruikte tijdsindeling bij geschiedenis is de volgende:
  • Prehistorie -3000 v. Chr.
  • Oudheid 2000 v. Chr. – 500 n. Chr.
  • Middeleeuwen 500- 1500
  • Vroeg moderne tijd 1500-1789
  • Moderne tijd 1789-nu

Sociaal-economische indeling
Naast de indeling in de tien tijdvakken, kan er ook een tijdsindeling worden gemaakt aan de hand van een sociaal-economische invalshoek. Er wordt dan gekeken naar de vier fasen waarin een samenleving zich over het algemeen ontwikkeld.
  • De jagerssamenleving
  • De landbouwsamenleving
  • De stadssamenleving
  • De industriële samenleving
© 2009 - 2017 Lyssophietje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De tijd in vakkenDe tijd in vakkenIn de geschiedenis zijn diverse tijdvakken, jaartallen en gebeurtenissen aan te wijzen. Er zijn indelingen, die structuu…
Een draadje van tijdEen draadje van tijdHoe maak je kinderen duidelijk wat ‘tijd’ is? Kinderen hebben nog geen uitgebreid ontwikkeld tijdbesef. Om ze toch een i…
Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatieOpdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatieSlimme en hoogbegaafde kinderen kunnen veel uitdaging vinden in vakken die te maken hebben met wereldoriëntatie. Onder w…
Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor? 12 Mei beginnen de eerste scholieren aan hun eindexamen. Wanneer en welke vakken…
Drama in het basisonderwijsDrama in het basisonderwijsDrama is een middel die in vele vakgebieden wordt gebruikt. Een van deze gebieden is het basisonderwijs. Het is vergelek…

Reageer op het artikel "Geschiedenis, de tien tijdvakken"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Jan Willem, 18-06-2015 15:11 #5
Moet de tijd van de wereldoorlogen niet van 1900 tot 1950 lopen?

Mocroooo, 12-12-2013 12:08 #4
De geschiedenis die wordt behandeld in het voortgezet onderwijs heeft alleen te maken met menselijke geschiedenis. Vandaar dat er ook de 49 kenmerkende aspecten erbij horen, deze bestaan uit bekende personen of gebeurtenissen waar de leerling raakvlakken mee kan hebben.

Niemand, 08-11-2012 12:50 #3
Heb ik veel aan gehad. Bedankt.

Belieber, 29-09-2011 19:47 #2
Je vraagt je af waarom het niet met de oerknal begint, maar het begint toch ook niet met de schepping van God? Dus voor jou is misschien alles met de oerknal begonnen, maar voor mij niet hoor. Misschien hebben ze het daarom weggelaten, omdat er zoveel meningen over zijn.

Tronic (infoteur), 27-01-2011 13:31 #1
Leuk artikel! Een vraagje: waarom begint men eigenlijk niet met de oerknal? Daarmee is toch alles (wat wij kennen) ontstaan? Reactie infoteur, 18-07-2011
Een goede vraag! Ik weet hier niet het antwoord op. Wellicht vindt men het verhaal van de oerknal te abstract voor kinderen in (de lagere groepen van) basisonderwijs?
Of een andere optie is dat het wel degelijk wordt behandelt, maar niet als apart tijdvak omdat de stof hiervoor te beknopt is.

Infoteur: Lyssophietje
Laatste update: 12-01-2009
Gepubliceerd: 08-01-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Reacties: 5
Schrijf mee!