InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > Aletta Jacobs (1854 - 1929)

Aletta Jacobs (1854 - 1929)

Aletta Jacobs (1854 - 1929) Aletta Henriette Jacobs was een Nederlandse arts en feministe. Ze was geboren op 9 februari 1854 in Sappemeer (Groningen) en gestorven op 10 augustus 1929 in Baarn. Ze was de eerste Nederlandse vrouw die in Nederland aan de HBS studeerde, de eerste vrouw die universitair onderwijs volgde, de eerste vrouwelijke arts en de eerste vrouw die promoveerde. Aletta Jacobs stond 25 jaar aan het hoofd van de vereniging voor vrouwenkiesrecht.

Leven

Aletta Jacobs kwam uit een gezin met 11 kinderen. Haar vader Abraham Jacobs werkte als huisarts, moeder Anna de Jongh zorgde voor de kinderen en het drukke huishouden. Alle kinderen kregen de kans om te leren en te studeren, ook de meisjes. Zus Charlotte Jacobs werd de eerste vrouwelijke apotheker en Frederika Jacobs deed als eerste vrouw in Nederland het middelbaar examen in wiskunde en boekhouden.
Aletta wilde studeren en kreeg moed dankzij haar oudere broer Julius. Ze kreeg lessen in Grieks en Latijn van haar vader. Op haar vijftiende slaagde ze voor haar diploma van leerling-verpleegkundige.

Aletta Jacobs
Aletta Jacobs

Studeren

In 1870 was Aletta Jacobs de eerste vrouwelijke toehoorster op de HBS. In 1871 vroeg ze toestemming aan minister Thorbecke om aan de universiteit te mogen studeren. Ze werd eerst voor een jaar toegelaten en ging medicijnen studeren aan de Rijksuniversiteit in Groningen.
Vlak voordat Thorbecke stierf, gaf hij Aletta Jacobs toestemming om examens te mogen afleggen. Aletta Jacobs was de eerste vrouw in Nederland die de studeerde aan de HBS en de studie succesvol afrondde. In 1877 en 1878 legde ze haar staatsexamen af. Hiermee werd ze de eerste vrouwelijke arts. In 1879 ging ze als huisarts werken in Amsterdam. Ze introduceerde het pessarium als voorbehoedsmiddel.

Vrouwenkiesrecht

Aletta Jacobs streed voor het vrouwenkiesrecht. In 1894 was ze de medeoprichtster van de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht. In 1903 werd Aletta de landelijke voorzitter van de vereniging. Ze was tevens lid van de Vrijzinnig Democratische Bond.

Pessarium
Pessarium

Huwelijk

Aletta Jacobs trouwde in 1884 met politicus Carel Victor Gerritsen (1850-1905). Ze hadden een vrij huwelijk.

Wereldreis

In 1911 en 1912 reisde Aletta Jacobs samen met Carrie Chapman Catt over de wereld om het vrouwenkiesrecht te stimuleren. Carrie Chapman Catt was de presidente van de Wereldbond voor Vrouwenkiesrecht.

Idealen

  • Stemrecht
  • Studeren
  • Arbeidsomstandigheden
  • Gehuwde vrouwen
  • Prostitutie
  • Zitplaatsen voor winkeljuffrouwen
  • Seksuele voorlichting
  • Voorbehoedsmiddelen
  • Persoonlijke bijdrage aan de wereldvrede

beeld Aletta Jacobs (Rijksuniversiteit Groningen)

Boeken

Aletta Jacobs schreef meer dan 100 artikelen, boeken en brochures. Maar er is ook veel over haar geschreven.
Dr. Mineke Bosch heeft een biografie over Aletta Jacobs geschreven - Een onwrikbaar geloof in rechtvaardigheid (uitgeverij Balans 2005).

Canon

Aletta Jacobs is opgenomen in de Canon van Nederland. Dit betekent dat ze erkend is als één van de vijftig essentiële onderwerpen voor de Nederlandse geschiedenis in het voortgezet onderwijs.
© 2008 - 2014 Coby79, gepubliceerd in Wereldorientatie (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aletta Jacobs studiedroomAletta Jacobs studiedroomAletta is een bekende feministe geweest die streed voor vrouwenkiesrecht. Al van jongs af aan werd ze geïnspireerd door…
De Eerste Feministische GolfDe geschiedenis van het feminisme valt uiteen in drie golven. De eerste golf werd vooral gekenmerkt door de strijd voor…
Hoogezand-SappemeerDe gemeente Hoogezand-Sappemeer ligt in de provincie Groningen, 15 kilometer ten oosten van de stad Groningen. Hoogezand…
Escher, Maurits Cornelis (1898-1972)Maurits Cornelis Escher was een Nederlandse kunstenaar. Hij maakte houtgravures en lithografieën. Zijn werken zijn voora…
Politieke onmondigheid van de vrouw in NederlandDe politieke onmondigheid van de vrouw in Nederland. Verleden tijd of nog steeds realiteit? Een essay gebaseerd op het o…
Bronnen en referenties
  • www.alettajacobs.org
  • Foto's Wikipedia

Reageer op het artikel "Aletta Jacobs (1854 - 1929)"

Infoteur: Coby79
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Schrijf mee!