InfoNu.nl > Educatie en School > Wereldorientatie > De tijdsband kort samengevat

De tijdsband kort samengevat

Sinds de lagere school maakten wij allemaal kennis met de verschillende tijden in onze geschiedenis. Ook in het middelbaar leerden we daar over. Toch zijn er heel wat mensen die niet meer weten hoe alles in elkaar zit en net op dat moment vraagt je kind om hulp bij het instuderen van geschiedenis. Welke periode valt van wanneer tot wanneer en waardoor werd de Prehistorie nu weer getypeerd? Al deze vragen kunnen je helpen bij het begrijpen van het verleden, maar verklaren ook veel uit het hedendaagse leven. Dit overzicht is ook een uitstekende kapstok voor alle studenten die zich deze leerstof eigen moeten maken of voor volwassenen die zich bijvoorbeeld willen voorbereiden voor een quiz.

Oudste Tijden

Deze tijd loopt tot 800 voor Christus en wordt voorafgegaan door de Prehistorie. In deze periode leven de mensen in eerste instantie in grotten, spelonken of primitieve tenten. Hun woonst hangt af van de streek waar ze verblijven. Niet overal zijn er zo makkelijk grotten te vinden en dan opteren de mensen voor een tent. Deze maken ze van stokken en dierenhuiden. De bevolking leeft in die tijd van de jacht en het verzamelen van vruchten, noten en eetbare wortels. Op het einde van de Oudste Tijden ontdekken de grotbewoners de landbouw en kunnen ze investeren in het bouwen van hutten. Ze moeten niet langer rondzwerven en kunnen een langere tijd op eenzelfde plaats blijven. Meestal vestigen de mensen zich langs rivieren want daar is de grond vruchtbaar en hoeven ze geen lange afstand te stappen om aan water te komen. Naast het planten en oogsten van groenten worden er ook dieren afgericht en gedomesticeerd.

Oudheid

De Oudheid wordt ook vaak de tijd van de Grieken en Romeinen genoemd en volgt op de Prehistorie. Deze periode loopt van 800 voor Christus tot 500 na Christus. Sinds de Oudheid ontstaat er een duidelijk verschil tussen de arme en rijke bevolking. De rijken kunnen naar school en hebben tijd voor hobby’s. Zo zijn er heel wat mensen die aan sport gaan doen. Deze groep woont ook in mooie villa’s op het platteland of in herenhuizen in de stad. Voor de armen ziet het leven er een pak minder rooskleurig uit. Er is geen mogelijkheid om naar school te gaan. Kinderen moeten samen met hun ouders hard werken om rond te komen.

Middeleeuwen

De Middeleeuwen of de tijd van burchten en steden loopt van 500 tot 1500. In deze tijd is de burcht van de heer een heel belangrijk gegeven. De stad biedt niet alleen werkmogelijkheden voor de bevolking, maar is ook een unieke bescherming tijdens oorlogen. Daarom worden in deze tijd de steden ook steeds groter. Toch sterven er heel wat mensen in deze periode van onze geschiedenis en dit door geweld, ziektes en honger.

Nieuwe Tijden

De Nieuwe Tijden kun je eigenlijk in twee delen opsplitsen en dit in de tijd van vorsten en ontdekkingen en die van de volkeren. De eerste periode loopt van 1500 tot 1800 en de tweede van 1800 tot 1945. In het begin van de Nieuwe Tijden worden de havens in onze streek een belangrijk gegeven. Zo liggen er in Antwerpen heel wat schepen met goederen uit verre landen en vertrekken er uit tal van Europese steden avonturiers op ontdekkingsreis. Deze stoere zeebonken brengen heel vaak producten mee van hun verre reizen die we nu nog steeds kennen zoals koffie, cacao en aardappelen.
In de tweede periode van de Nieuwe Tijden of de tijd van de volkeren komen er heel wat schoorstenen in het straatbeeld want de ene fabriek na de andere wordt uit de grond gestampt. De arbeiders trekken daardoor naar de stad en gaan met hun hele gezin in kleine arbeidershuisjes wonen. Ook kinderen gaan mee naar de fabriek waar de ouders vaak tot 15 uur per dag moeten werken. In ruil daarvoor krijgen ze een heel klein loon waar ze amper mee rondkomen.

Onze Tijd

Sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog leven wij in Onze Tijd of de Eigen Tijd. Deze periode uit onze geschiedenis wordt tot nu toe vooral gekenmerkt door vernieuwingen op het gebied van communicatie en elektro. Denk maar aan de evolutie van de gsm, de tv, de computer,... Het is duidelijk dat de wereld niet stilstaat, maar dat is jammer genoeg niet overal zo. Hier kunnen we mee genieten van alle nieuwe snufjes, maar heel wat mensen leven nog steeds in grote armoede. Doorheen de voorbije eeuwen is er een kloof tussen arm en rijk ontstaan en die is tot op de dag van vandaag niet gedicht.
© 2012 - 2017 Gietje711, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis, de tien tijdvakkenEr is een nieuwe tijdsindeling gekomen voor geschiedenis. In plaats van de klassieke indeling in vijf tijdvakken, van pr…
Over geschiedschrijving: haar rol en belangVeel mensen vragen zich af waarom ze geschiedenis moeten studeren. In het dagelijkse leven ben je ook zeer weinig actief…
Een korte geschiedenis van het lichtIn 1879 werd de uitvinding van de gloeilamp toegeschreven aan Thomas Edison. In werkelijkheid was hij slechts onderdeel…
Herodotus van HalicarnassusHerodotus van HalicarnassusHerodotus wordt wel beschouwd als de eerste historicus en etnograaf. Hij was een echte wetenschapper, die interviews hie…
Filosofie voor beginners: de MiddeleeuwenIn de middeleeuwen staat de wereld van de filosofie op een laag pitje. De middeleeuwen wordt vaak gezien als een lange d…
Bronnen en referenties
  • Bronnenboek Mundo 6

Reageer op het artikel "De tijdsband kort samengevat"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reactie

Franet (infoteur), 02-10-2012 11:00 #1
Het woord "pré-historie" betekent letterlijk: vóór de geschiedschrijving. Zonder mensen is er geen geschiedschrijving. Dat betekent dus dat er in de pré-historie nog geen mensen op de wereld waren, alleen dieren en planten. Reactie infoteur, 02-10-2012
Bedankt voor de uitleg. Ik heb mijn artikel aangepast!

Infoteur: Gietje711
Laatste update: 02-10-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Wereldorientatie
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 1
Schrijf mee!