InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Beste boeken 2012: literatuur top 10

Beste boeken 2012: literatuur top 10

Overzicht van de beste boeken van 2012 en 2011 in een top 10. Aan de hand van prestigieuze prijzen zijn de beste Nederlandse, Engelse, Franse en Duitse boeken op een rij gezet. Dus als je op zoek bent naar goede nieuwe boeken dan heb je het hier voor het uitkiezen.

Beste boeken 2012 - de tien beste Nederlandstalige, Engelstalige, Duitstalige, Franstalige en Spaanstalige boeken

In totaal 10 goede boeken. Per land wordt er een overzicht gegeven van de beste boeken van dit jaar. Deze boeken hebben de hoogst aangeschreven literaire prijzen van dat betreffende land in de wacht gesleept.

Beste Nederlandse boeken 2012

Ook in het jaar 2011 zijn er weer een aantal prachtige boeken verschenen. Hier een overzicht van de Nederlandse boeken die de meest prestigieuze prijzen van Nederland en België hebben gewonnen. De grote drie: AKO literatuurprijs, Libris literatuurprijs en de Gouden Uyl. Helaas werd de gouden Uyl dit jaar niet uitgereikt.

  • Marente de Moor - De Nederlandse maagd | Winnaar AKO Literatuurprijs
  • Yves Petry - De maagd Marino | Winnaar Libris Literatuurprijs

Update voor 2012: De AKO Literatuurprijs ging naar Peter Terrin voor Post Mortem. De Libris prijs was voor 'Tonio' van A.F.Th van der Heijden.

Beste Engelse boeken 2012

Engelstalige romans kunnen een oneindig aantal prijzen winnen. Maar is natuurlijk ook meer concurrentie. Hier twee voraanstaande literaire prijzen.

  • Julian Barnes - The Sense of an Ending | Winnaar Booker Prize voor fictie
  • Jesmyn Ward - Salvage the Bones | Winnaar National Book Award (Amerikaans)

Update voor 2012:
Booker prize 2012: Hilary Mantel - Bring up the Bodies
National Book Award: Nog geen winnaar

Beste Duitse boek 2012

De belangrijkste prijs voor het Duits boek is de Georg-Büchner-Preis, maar deze wordt alleen aan de schrijver zelf toebedeeld en niet aan een specifiek boek. De andere prestigieuze prijs is de Oostenrijkse Ingeborg Bachmann Prize die jaarlijks wordt uitgereikt aan het beste Duitstalige boek.

  • Maja Haderlap - Im Kessel | Winnaar Ingeborg Bachmann Prize
  • Eugen Ruge - In Zeiten des abnehmenden Lichts | Winnaar Deutscher Buchpreis

Update voor 2012:
Ingeborg Bachmann prize naar Olga Martynova
De Duitse boekprijs ging naar Ursula Krechel voor Landgericht.

Beste Franse boeken 2011

Hier een overzicht van de beste Franse boeken van dit jaar. De meest vooraanstaande prijzen van de Franse literatuur zijn de Prix Goncourt prijs en de Grand Prix du roman de l'Académie française.

  • Sorj Chalandon - Retour à Killybegs | Winnaar Grand Prix du roman de l'Académie française
  • Alexis Jenni - L'Art Francais De La Guerre | Winnaar Prix Goncourt

Beste Spaanse boeken 2011

De Spaanse boeken hebben een aantal grootse literaire prijzen. De winnaar van de Premio Planeta krijgt maar liefst 600.000 euro.

  • Javier Moro - El imperio eres tú | Winnaar premio Planeta
  • Ricardo Piglia - Blanco nocturno | Winnaar Rómulo Gallegos

Beste boeken en beste films per land

Ben je op zoek naar een lijst van alle beste boeken per land?
Beste boeken per land
Filmhuis films of arthouse films en cultfilms

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Literaire thrillers: schrijvers & boekenDe literaire thriller is een genre dat behoorlijk in opkomst is. Steeds meer boeken krijgen het label "literaire thrille…
Boekrecensie: Joodse tradities in de literatuur - D. MeijerJoodse literatuur gaat over schrijvers die verbonden zijn door de rode draad van de Joodse traditie, de Joodse cultuur o…
Gratis e-books downloaden: e-boeken onlineGratis e-books downloaden: e-boeken onlineLees hier hoe je gratis e-books (of in het Nederlands e-boeken) kunt downloaden. Het gaat hier om strikt legaal verkrijg…
Ook slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOok slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOm beter te leren schrijven, wordt vaak aangeraden om erg veel boeken te lezen. Als je boeken leest die goed zijn geschr…
Nederlandse literatuurEr wordt een onderscheid gemaakt tussen literatuur en lectuur. Deze verschillen hebben vooral te maken met de schrijfsti…

Reageer op het artikel "Beste boeken 2012: literatuur top 10"

Infoteur: Euromark
Laatste update: 03-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!