InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijs

Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijs

Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijs In de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel draagvlak voor. In 2002 is het Verdrag van Barcelona gesloten. Daarin staan afspraken om zo vroeg mogelijk te beginnen met het aanleren van vreemde talen in het basisonderwijs. In Nederland is vooral onder ouders grote vraag naar lessen in vreemde talen.

Engels leren als tweede taal

Als Nederland internationaal gezien in de top een rol wil blijven spelen, is het van belang dat ook in Nederland gehoor wordt gegeven aan de roep om lessen in vreemde talen. Op jonge leeftijd. In ons land ligt Engels voor de hand. Kinderen kijken vaak naar Engelstalige programma's. Ook via internet komt die taal op veel manieren tot ons. Op vakantie in het buitenland wordt door hun ouders veelal Engels gesproken. Men kan er overal mee terecht.

Tweetalige kinderen

Er zijn grote voordelen verbonden aan het lesgeven in vreemde talen aan zeer jonge kinderen, zoals in groep een.
  • Jonge kinderen hebben het voordeel van de tijd: vroeg beginnen betekent vaardigheden in taal leren, zowel in de Nederlandse als in de vreemde taal.
  • Jonge kinderen kunnen zich de uitspraak van een vreemde taal beter eigen maken dan oudere kinderen en volwassenen. Hun mond gaat staan naar de uitspraak van de taal die ze leren. De uitspraak van welke taal dan ook zal bij een jong kind veel gemakkelijker gaan.
  • Jonge kinderen kunnen zich beter concentreren op relevante en irrelevante informatie. Jonge kinderen leren een taal spelenderwijs. Na het tiende levensjaar wordt dit vermogen tot het leren van een taal minder en verloopt het leerproces moeizamer.

Kinderen moeten zo veel

In Nederland is de uitspraak: "kinderen moeten zo veel" een veel gehoorde uitspraak. In de Nederlandse cultuur vinden wij dat kinderen zo lang mogelijk moeten blijven spelen.
Het leuke van een taal leren is, dat dit ook spelenderwijs mogelijk is. Door middel van allerlei spelletjes (zowel met de ouders gespeeld als op internet) is het fantastisch voor een kind om te zien dat het woorden leert, zinnen kan maken en zelfs kan converseren in een vreemde taal.
Elk kind vindt het leuk om nieuwe dingen te leren. Kinderen krijgen daar zelfvertrouwen van. Er gaat een wereld voor hen open.

Engels op het basisonderwijs

Uit cijfers van het Europees Platform blijkt dat momenteel zo'n 500 van de 7000 basisscholen in Nederland lessen geven in Engels, en dat vanaf groep één.
Natuurlijk zijn het in groep één nog geen échte lessen. De kinderen leren via spelletjes, oefeningen en liedjes de nieuwe taal snel, en de kinderen vinden het heel erg leuk. Het Ministerie van Onderwijs stimuleert dit nu ook in de vorm van subsidie.

Wat zal het ook voor de scholen voor voortgezet onderwijs een verrassing zijn dat hun brugklassers straks al een brede voorbereiding hebben gehad op het meertalig onderwijs.

Lees verder

© 2011 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschoolVoor- en nadelen van tweetalig onderwijs op de basisschoolSinds het schooljaar 2014/2015 mogen alle basisscholen 15% van de lestijd in het Engels, Frans of Duits geven. Daarnaast…
Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?Spaans, Duits, Engels & Frans journaal kijken, Waar kan dat?Wanneer je het vak Frans, Duits, Engels of Spaans volgt op de middelbare school, en wanneer je hier moeite mee hebt, zou…
Tweetalig Engels-Nederlands opvoeden, ja of nee?Tweetalig opvoeden vormt onder ouders een steeds grotere discussie. Tweetaligheid wordt vaak opgehemeld: kinderen zouden…
Cursus Engels volgenCursus Engels volgenDe meeste mensen in Nederland spreken redelijk Engels. Toch hebben veel van hen de behoefte om dit te verbeteren. Dat do…
Bronnen en referenties
  • Artikel: Koester tweetalig onderwijs, J. van Hell

Reageer op het artikel "Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijs"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 02-03-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Schrijf mee!