Lezen op de basisschool

De belangrijkste vakken op de basisschool zijn rekenen en lezen. Het leesonderwijs op de basisschool zit echter nogal ingewikkeld in elkaar. Ouders die willen weten hoe hun kind leert lezen, kunnen onderstaande tekst lezen. Het spreekt voor zich dat er een algemeen beeld geschetst wordt. Als u wilt weten hoe het leesonderwijs op de school van uw kind is georganiseerd, maak dan een afspraak met de leerkracht.

Lezen op de basisschool

Lezen wordt naast rekenen gezien als het belangrijkste vak op de basisschool. Er zijn een aantal redenen waarom het kunnen lezen voor kinderen van een zeer groot belang is. Als kinderen kunnen lezen, kunnen ze informatie verwerken over welk onderwerp dan ook. Daarnaast is het in het dagelijks leven van het grootste belang dat mensen kunnen lezen, omdat heel veel communicatie met geschreven tekst gebeurt. De laatste, maar ook zeer belangrijke rede om kinderen goed te leren lezen, is dat kinderen dan al die geweldige boeken kunnen lezen die geschreven zijn. Door te lezen kunnen kinderen en volwassenen zich laten meenemen door het verhaal in een boek.

Het leesonderwijs op de basisschool

In deze tekst zal ik een beknopte uitleg geven over het leesonderwijs op de basisschool. Het is voor ouders soms moeilijk bij te houden hoe het leesonderwijs in elkaar steekt. Wat ouders wel merken, is dat een kind leert lezen. Maar hoe dat gebeurt is vaak een vraag. Het leesonderwijs begint al in de kleuterklas en gaat door tot en met groep 8. Door te leren lezen kunnen kinderen teksten lezen en begrijpen, maar wordt bijvoorbeeld ook de woordenschat vergroot en kunnen kinderen plezier ontlenen aan het lezen van een boek.

Lezen voor de basisschool

U kunt er zelf veel aan doen om uw kind voor te bereiden op het leesonderwijs op de basisschool. Door zelf veel aan uw kind voor te lezen, zorgt u ervoor dat uw kind weet wat een boek. Uw kind zal ook heel snel snappen dat er verhalen in een boek staan. Omdat het die verhalen steeds maar hoort en de plaatjes die erbij horen ziet, zal de woordenschat van uw kind snel toenemen. Al voor uw kind naar de basisschool gaat, kunt u uw zoon of dochter al een voorsprong bezorgen.

Lezen in de kleuterbouw

In groep 1 en 2 gaat het er vooral om, dat kinderen begrijpen dat woorden ergens kunnen worden opgeschreven. Door voor te lezen en verhalen te bespreken, snappen kinderen dat er zoiets bestaat als geschreven tekst. Daarnaast leren ze zoveel mogelijk letters van het alfabet. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld een lettermuur, worden de letters aangeleerd.

Lezen in groep 3

In groep 3 wordt begonnen met het lezen van woorden en later ook zinnen. Het kan zijn dat uw kind al lang heeft leren lezen in groep 2, maar het is ook mogelijk dat uw kind het allemaal heel moeilijk vindt. Dat komt omdat kinderen rond de leeftijd van 6 jaar een andere kijk op de samenleving krijgen. Ze zien verbanden beter en sneller en kunnen dus ook het verband tussen taal en lezen begrijpen. Die inzichten komen bij het ene kind sneller dan bij het andere. De meeste kinderen zullen die verandering gedurende groep 3 ondergaan en dan heel snel de achterstand inhalen. Het is ook mogelijk dat kinderen het inzicht zo laat in groep 3 krijgen, dat het beter is om de groep nog een keer te doen. Geen probleem op zich, als ze maar goed leren lezen.

In groep 3 wordt begonnen met aanvankelijk lezen. Die term heeft u misschien wel eens gehoord. Het betekent niets meer dan het begin van het leesonderwijs. Tijdens het aanvankelijk lezen, leren de kinderen de eerste stappen op leesgebied maken. Aan het eind van groep 3 is het aanvankelijk lezen afgerond. Het is ook mogelijk dat het proces nog een stukje doorloopt in groep 4.

Lezen in groep 4 t/m 8

Nog niet zo heel lang geleden werd gedacht, dat als een kind kon lezen, er geen aandacht meer hoefde te worden besteed aan leestechnieken. Onderzoek heeft echter aangetoond dat het nodig is om de leesvaardigheid van kinderen te onderhouden en aan te scherpen. Zeker kinderen die moeite hebben met lezen, moeten gedurende de hele schoolloopbaan ondersteund worden bij het lezen. Daarom heeft een goede school voor groep 4 t/m 8 een methode voor technisch lezen in huis. Technisch lezen wil zeggen dat de techniek van het lezen wordt geoefend, zodat het niet weg kan zakken.

In groep 4 t/m 8 wordt ook vaak gebruik gemaakt van een methode begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen gaat het er om, dat kinderen begrijpen wat ze net in een tekst hebben gelezen. Een methode begrijpend lezen zorgt ervoor dat kinderen een bepaalde strategie gaan gebruiken als ze een tekst lezen. Omdat het aanleren van een strategie veel herhaling vergt, is het vak begrijpend lezen niet erg populair bij de kinderen.

Kinderen die lezen moeilijk vinden

Vaak worden kinderen die lezen moeilijk vinden extra geholpen. Het kan zijn dat ze een speciaal programma volgen buiten de klas, of dat de leerkracht een apart plan heeft opgesteld voor die kinderen. Dat is erg belangrijk, want kinderen moeten goed kunnen lezen als ze van de basisschool afkomen.

Leestoetsen

De verschillende methodes die gebruikt worden op scholen, maken allemaal gebruik van toetsen. Zo kunnen leerkrachten de vorderingen van de kinderen in de klas in de gaten houden. Ook worden er vaak toetsen afgenomen voor het leerlingvolgsysteem. De meeste scholen hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito heeft een aantal toetsen op leesgebied samengesteld. Klassikaal wordt in groep 3 en 4 de toets Technisch Lezen afgenomen. In groep 5 t/m 8 wordt deze toets ook afgenomen, maar heet dan Leestechniek & Leestempo. Kinderen die niet hoog genoeg scoren op die toets, worden onderworpen aan de Drie Minuten Toets (DMT) en de AVI toets. Om een goed beeld van de leesvaardigheid van de kinderen te krijgen, kan een school er ook voor kiezen om de DMT en de AVI toets bij ieder kind af te nemen. Vooral in de groepen 3, 4, 5 en 6 is dat een aanrader.

Laat u als ouder goed voorlichten over het leesonderwijs van uw kind. Vraag dan welke methodes de school gebruikt en welke toetsen er worden afgenomen. En als uw kind al wat langer op school zit, doe dan ook navraag naar de toetsuitslagen.

Lezen moet leuk zijn

Lezen is natuurlijk een vak op zich en leren lezen een serieuze aangelegenheid die niet voor ieder kind even leuk is. Zorg er daarom wel voor, dat kinderen lezen leuk blijven vinden. Lekker samen lezen voor de kinderen naar bed gaan is heerlijk ontspannend. Als ze wat ouder zijn, kunt u bijvoorbeeld het lezen afwisselen. U een bladzijde en dan uw kind. Leg er geen druk op, maar besteed er wel veel aandacht aan. Zo helpt u uw kind het beste.
© 2011 - 2024 Hjalmar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Technisch lezenTechnisch lezenLezen is een meer omvattend begrip dan het ogenschijnlijk lijkt te zijn, want onder lezen kan men bijvoorbeeld technisch…
Begrijpend lezenBegrijpend lezenBegrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het leren lezen op de basisschool. Om begrijpend te kunnen lezen zal er…
Leren lezen: begrijpend lezenLeren lezen: begrijpend lezenBegrijpend lezen is teksten lezen en begrijpen wat er staat. Er is dus een verschil tussen technisch lezen en begrijpend…
AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?Er zijn verschillende AVI-niveaus om de leesvaardigheid van kinderen aan te geven. Deze AVI-niveaus worden aangegeven op…

Levende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalLevende boeken stimuleren de ontwikkeling van de taalVoorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Kinderen komen door voorlezen in andere situaties…
Zakelijke brieven in het NederlandsZakelijke brieven in het NederlandsEen brief schrijven, zakelijk nog wel. Hoe begin je? Wat schrijf je? Wat zijn de richtlijnen? Het schrijven van een zake…
Bronnen en referenties
  • Website van Cito
Hjalmar (3 artikelen)
Laatste update: 17-09-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.