InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjes

Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjes

Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjes Voor kinderen is het zeer belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis moet veel aandacht worden besteed aan het lezen en begrijpen van een verhaal. Later zal het kind er profijt van hebben als de informatieve teksten aan de orde gaan komen.En plezier in lezen is zo belangrijk voor de ontwikkeling.

Lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die een kind leert in zijn of haar leven.

Door lezen wordt de woordenschat uitgebreid en leert een kind de wereld begrijpen.Goed kunnen lezen heeft een positief effect op de leerprestaties. Het is voor de ontwikkeling van kinderen heel belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis ontdekt een kind hoe leuk het is om te lezen, hoeveel je kunt leren van boeken en hoe je je woordenschat uitbreidt en je taalgebruik verbetert.

Ouders kunnen hun kinderen helpen en begeleiden met lezen

Begin al op heel jonge leeftijd met voorlezen

Zo gauw een kind begint te praten kunnen boekjes een hulp zijn om snel woorden te leren. De tijd van voorlezen is een rustpunt in de hectische dag voor zowel ouders als kinderen. Het is zinvol om een vaste tijd op de dag in te vullen met voorlezen. Naar een vaste tijd (bijvoorbeeld voor het slapen gaan) leeft een kind toe. Ouders kunnen dan de rust nemen om met het kind te gaan zitten. Of legt u het kind eerst in bed en ga naast het bed zitten voorlezen. Kinderen vinden het heerlijk.

Interactief voorlezen

Taal wordt ontwikkeld door het voorlezen van een verhaal en het bespreken van de illustraties. De kinderen kunnen zinnen aanvullen , vragen worden beantwoord en moeilijke woorden uitgelegd. Tijdens het voorlezen krijgen kinderen een bevestiging van wat ze al weten en als de "moeilijke " woorden worden uitgelegd en met hen besproken maken ze zich het verhaal en de woorden eigen. Voor jonge kinderen is deze vorm van voorlezen heel erg belangrijk.

Vanaf ongeveer 4 jaar

Interactief voorlezen wordt nu minder noodzakelijk. Kinderen stellen op deze leeftijd hun reactie meestal uit tot na het verhaal. Meestal geven ze dit ook zelf aan. Voor anderstalige kinderen of weinig voorgelezen kinderen is het zinvol langer door te gaan met interactief lezen. De frequentie van voorlezen moet hoog zijn. De woordenschat wordt zienderogen vergroot. Begrijpend luisteren is een voorbereiding op begrijpend lezen.

Het leren lezen kent drie fasen :

  • herkennen van woorden
  • woordbeelden vergelijken
  • nieuwe woorden lezen

Boeken voor beginnende lezers

Het is een hele kunst om leuke of spannende boeken te schrijven met éénlettergrepige woorden.
  • Er bestaan nu ook boeken met pictogrammen om moeilijk te lezen woorden te omzeilen.
  • Er zijn "samenleesboekjes" waarbij de beginnende lezer slechts de dik gedrukte woorden leest.
  • Sommige boeken beginnen met een kennismakingsplaat waarop de personen in het boek te zien zijn.
  • Boeken met tekst en tekening op naast elkaar staande bladzijden behoren ook tot de mogelijkheden.

Boeken voor moeilijk lezende kinderen

Deze boeken hebben een "makkelijk lezen" vignet.
  • De zinnen zijn kort en er worden minder moeilijke woorden gebruikt.
  • Het lettertype is groter, de lay-out is overzichtelijk
  • Er worden boeken uitgegeven met cd erbij.
  • De illustraties zijn veelvuldiger.

Boeken voor lezende kinderen

Als het kind heeft leren lezen, wordt het op vele scholen regelmatig getoetst. Het zogenaamde AVI-niveau geeft aan op welk niveau en in welke boeken kinderen kunnen lezen. Het is raadzaam kinderen boeken van het juiste niveau aan te bieden. Een hoger niveau is vaak te moeilijk en dan gooit een kind het bijltje erbij neer. Een lager niveau wordt snel saai gevonden.
Laat kinderen ook met een gerust hart stripboeken lezen. Onderzoeken tonen aan dat striplezende kinderen snel een grotere woordenschat hebben. Nieuwe woorden worden altijd ondersteund door illustraties. Kinderen zien daar dus meteen een beeld bij.

Ouders kunnen dus heel wat doen om hun kind te leren lezen. Als voor de juiste boeken wordt gezorgd en er wordt wat tijd in gestoken, zal een kind met veel leesplezier door het leven gaan.

Lees verder

© 2008 - 2017 Wilvdvleuten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorlezen is leukVoorlezen is leukVoorlezen is leuk maar niet alleen dat. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen, leert ze hoe de taal in elkaar…
Voorlezen voor kinderen vanaf 8 t/m 12 jaarVoorlezen voor kinderen vanaf 8 t/m 12 jaarVoorlezen bij kleuters is vanzelfsprekend. Het is een bedritueel en wordt van ouders verwacht. Voorlezen bij oudere kind…
Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Het is echter belangrijk dat kinderen (meer) gaan lezen. Dit lukt als er meer leesmotivatie is. Waarom is het zo belangr…
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Voorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor z…

Reageer op het artikel "Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjes"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 29-09-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Nederlandse grammatica
Schrijf mee!