InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Hoe schrijf je een Beschouwing

Hoe schrijf je een Beschouwing

Hoe moet je nou een beschouwing schrijven en wat is een beschouwing eigenlijk? Deze vragen worden beantwoord en worden bij gestaan door handige voorbeelden.

Wat is een beschouwing?

Een beschouwing is een objectieve tekst waarbij de schrijver de lezers van de beschouwing zelf een mening laten vormen. De mening van de schrijver is niet belangrijk en hoef dus ook niet besproken te worden. De schrijver legt de lezer bepaalde standpunten voor en laat de lezer zelf beslissen wat hij of zij ervan vindt. Het doel bij een beschouwing is de lezer na te laten denken over een bepaald onderwerp.

Bouwplan

Voor je gaat beginnen met schrijven is het erg handig om een bouwplan te maken. Je kunt een bouwplan zien als de basis van een beschouwing. In een bouwplan zorg je dat je alle aspecten versimpeld weergeeft. Eerst maak je een indeling per alinea en beschrijf je wat er in die alinea moet komen te staan.

Voorbeeld van een bouwplan:

  • Alinea 1: Inleiding
  • Alinea 2: Beschrijving
  • Alinea 3: Oorzaken
  • Alinea 4: Gevolgen
  • Alinea 5: Oplossingen
  • Alinea 6: Conclusie

Omdat bij ieder onderwerp een ander soort tekst hoort is het bouwplan niet altijd het zelfde. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je nog een extra alinea wilt toevoegen om een bepaald onderdeel beter uit te lichten. Als je alle alinea’s hebt gevuld met een hoofdonderwerp kun je deze verder gaan uitwerken.

Voorbeeld van een uitgewerkt bouwplan

  • Tekstsoort: beschouwing
  • Stelling: Wat is vandalisme

Alinea 1
Inleiding: actueel voorbeeld.

Alinea 2
Beschrijving: Wat is vandalisme en waar komt het voor?

Alinea 3
Oorzaken: Hoe komt het dat mensen zich vandalistisch gaan gedragen?

Alinea 4
Gevolgen: Wat zijn de gevolgen van vandalisme?

Alinea 5
Oplossingen: Wat zijn de oplossingen voor vandalisme?

Alinea 6
Conclusie: Hier geef je een beknopte samenvatting van je beschouwing en geef je de conclusie.

Bij een beschouwing is het belangrijk dat je de goede en slechte kanten van het onderwerp goed belicht. Denk er goed aan dat je eigen mening niet te nadrukkelijk aanwezig is. Je mag natuurlijk wel noemen wat je zelf over het onderwerp vindt, maar dit moet de lezer niet beïnvloeden bij het maken van zijn eigen mening.

Inleiding

De inleiding is bedoeld om lezers te trekken. Als ze de inleiding hebben gelezen moeten ze nieuwsgierig zijn naar de rest van het artikel. Je kunt bijvoorbeeld een actuele gebeurtenis combineren met het onderwerp van je beschouwing.

Beschrijving

Hier beschrijf je duidelijk waar je beschouwing over gaat. Het moet niet zo zijn dat de lezer pas aan het einde van je beschouwing door heeft waar het over gaat. Wees daarom duidelijk over je onderwerp.

Oorzaken

Noem hier de belangrijkste oorzaken voor het onderwerp. Deze oorzaken kun je later weer betrekken bij de oplossingen die je geeft voor een bepaald probleem.

Gevolgen

Geef de gevolgen van je onderwerp hier duidelijk weer en betrek ook deze gevolgen bij de oplossingen.

Oplossingen

Bij de oplossingen kun je aangeven hoe er op een het onderwerp gereageerd kan worden, waardoor het minder negatief of juist nog positiever wordt.

Conclusie

In de conclusie geef je uiteindelijk een korte samenvatting van je beschouwing, waarbij je alle belangrijke oorzaken, gevolgen en oplossingen noemt.

Zie ook:
© 2008 - 2014 Dribbel, gepubliceerd in Taal (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het maken van een beschouwingHet maken van een beschouwingHoe schrijf je een beschouwing, wat is een beschouwing en wat houdt het in? Ik zal hierbij uitleg geven hoe je een besch…
Hoe schrijf je een BetoogVeel mensen hebben een probleem met het schrijven van een goed betoog. Wat is een betoog eigenlijk? Het draait allemaal…
Beschouwing schrijvenBeschouwing schrijvenEen beschouwing heeft een minder uitgesproken persuasief karakter dan een betoog. Bij een beschouwing wil de schrijver h…
Uiteenzetting of beschouwing?Uiteenzetting of beschouwing?Vaak hebben lezers er moeite mee om te ontdekken of ze met een uiteenzetting of een beschouwing te maken hebben. Dit hoe…
Hoe schrijf je een Beschouwing?Hoe schrijf je een Beschouwing?Een beschouwing laat de lezer een mening vormen. Dit doel bereikt de schrijver door het onderwerp van verschillende kant…

Reageer op het artikel "Hoe schrijf je een Beschouwing"

Reacties

Mc, 19-09-2013 16:20 #15
Serieus? Dit is exact hetzelfde wat mijn Nederlands lerares ons heeft gegeven… Of dit is overgenomen door de schrijver van dit artikel of mijn Nederlands lerares heeft dit gekopieerd. Dat zou veel verklaren, want ze kan echt totaal niet goed uitleggen dus hoe kan ze zoiets maken… Maar nou weet ik nog steeds niet wat ik moet doen, ik heb als onderwerp Syrië maar kom niet verder.

Max, 13-03-2011 19:30 #14
Wel een redelijke uitleg. Ik vindt eerlijk gezegt het vandalisme een slecht voorbeeld. Neem dan zoiets als de tuigdorpen die Geert Wilders wilt plaatsen. Daar kun je veel voor en nadelen over opnoemen dus een neutrale beschouwing schrijven. Ook is het zo dat een conclusie niet nodig is. Want als je neer gaat zetten: Conclusie, vandalisme is het moedwillig beschadigen of vernietigen van objecten die van iemand anders zijn. Daarom is een boete een goede oplossing.
Dan leg je een mening voor en dan probeer je dus een mening aan te dringen.

Judith, 27-01-2011 18:48 #13
Dankjewel hier heb ik echt iets aan!
groetjes

H., 14-11-2010 21:26 #12
Is het niet de bedoeling om bij een beschouwing de vraag bij de lezer te leggen en de lezer over het onderwerp na te laten denken, en er dus geen conclusie getrokken moet worden? Dat wordt mij tenminste geleerd in havo 5. En er zijn ook andere structuren die er gebruikt kunnen worden bij een beschouwing, door bijvoorbeeld de voordelen en nadelen te noemen, dat weer goed van pas kan komen bij een onderwerp als dat bart heeft, hier een aantal reacties onder mij.

M. Thurlings, 12-11-2010 11:56 #11
Een top uitleg, julie hebben mij goed op weg geholpen.

Luuk, 12-01-2010 10:21 #10
Hee Broer!

Dankjewel voor je uitleg, ik ga hem nu proberen te maken.
en de Betoog is ook goed gelukt, via jouw artikel.

Groetjes luuk

Heleen, 06-12-2009 21:46 #9
Ik kwam hier om me in te lezen voor mijn Nederlands toets "beschouwen". Ik heb op deze site een duidelijk overzicht gevonden, maar wil wel nog even iets opmerken. In alinea 1 schrijf je: "De mening van de schrijver is niet belangrijk en hoef dus ook niet besproken te worden". Een beetje jammer vond ik het om eerlijk te zijn wel dat de T achter hoef ontbreekt, ik dacht dat dit een pagina voor Nederlands was?!

Bart, 11-11-2009 20:30 #8
Wat voor oorzaken en gevolgen wou je doen als je bijvoorbeeld als onderwerp hebt: maatschappelijke stage?

Frank van C., 26-10-2009 11:48 #7
Hartelijk bedankt voor deze "samenvatting". Mede hierdoor heb ik een mooi resultaat geboekt.

Olrik, 12-10-2009 10:47 #6
Ik heb heel veel aan deze uitleg gehad, daarvoor vele malen dank!

Rachel, 04-05-2009 20:33 #5
@Erik
Een stelling kan best geplaatst worden in de vorm van een vraag. Bij een beschouwing is dit zelfs een vaak gebruikte truc, omdat je bij een vraagstelling zekerder bent van het feit dat je titel objectief is. Anders raakt de lezer toch overtuigd, en spreken we dus over een betoog.

Robin, 25-02-2009 20:46 #4
Goeie uitleg! Veel aan gehad! Reactie infoteur, 16-04-2009
Bedankt voor je reactie!

Erik Booy, 11-01-2009 12:34 #3
Hallo,

Ik wil eerst even kwijt dat ik dit een mooie uitleg over het schrijven van een beschouwing vind. Ik heb alleen moeite met één stukje. Namelijk: "Stelling: Wat is vandalisme".

"Wat is vandalisme?" is naar mijn mening geen stelling maar een vraag. Een stelling hoort een bewering te zijn en per definitie is dat geen vraag.

Anne van Dalen, 26-11-2008 14:57 #2
Dankjewel ik heb een dikke tien gehaald op mijn nederlandse toets! Reactie infoteur, 16-04-2009
Graag gedaan hoor!

Karin Kamper, 02-10-2008 19:54 #1
Dankuwel voor deze goede uitleg over het schrijven van een betoog. Reactie infoteur, 03-10-2008
Hallo Karin,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop wel dat je door hebt dat dit artikel over een beschouwing gaat en niet over een betoog.

Groeten Dribbel

Infoteur: Dribbel
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 15
Schrijf mee!