Voorlezen aan je kind: zeven tips

Voorlezen is erg belangrijk voor de leesontwikkeling van je kind. Het kind leert klanken herkennen, weet hoe hij een boek moet lezen, het vergroot de woordenschat, weet welke vormen (letters/woorden) bij welke klanken horen en begrijpt steeds meer van het verhaal. Wat helpt bij het voorlezen aan je kind voor de maximale leesontwikkeling?

1. Het juiste niveau

Niets is zo saai als een boek of verhaal waar je niets van begrijpt. Vooral (veel) woorden die kinderen niet kennen zorgen ervoor dat de essentie van het verhaal verloren gaat. Zorg dus ten eerste voor begrip en begin daarom niet te moeilijk. De AVI leesniveaus kunnen helpen te bepalen wat niet te moeilijk (of te makkelijk) is.

2. Het benadrukken van dingen die je kind leuk vind

Voorlezen is in belangrijk mate afhankelijk van de aanpak van de ouders en niet zozeer van de aanleg van het kind. Door in te spelen op de interesses en behoeften van het kind kan de interesse gewekt worden voor een boek. Dus: houdt je kind van niet van prinsessen, schotel je kind dat dan niet voor. (Voor)Lezen moet vooral leuk zijn; het leerzame is een prachtig neveneffect.

3. Interactief voorlezen

Zorg voor een wisselwerking tussen het verhaal, jezelf en het kind. Door vragen te stellen als ‘waar staat Muis?’ betrek je je kind bij het verhaal. Bovendien kun je vragen wat het hoofdpersonage doet (picknicken, stofzuigen, spelen), waarbij je zelf de nodige ondersteuning kunt geven (‘Dat heet picknicken. Moeilijk woord, hè? Kun jij het zeggen?’). Hierdoor vergroot je de woordenschat en het verhaalbegrip.

4. Lees een boek meerdere keren voor

Onderzoek wijst uit dat drie à vier keer hetzelfde boek lezen ervoor zorgt dat het kind meer nieuwe woorden leert (en dus zijn woordenschat uitbreid). Het leert 10 tot 12% van de moeilijke woorden na drie keer voorlezen.

5. Leg moeilijke woorden zelf kort uit

Door de zin en het plaatje kort aan te vullen met een uitleg zorgt ervoor dat het kind 33% van de moeilijke woorden leert. De uitleg moet kort zijn en in woorden die het kind wel begrijpt. Daarnaast kun je het beste de uitleg zelf vragen in plaats van het kind te vragen. Deze heeft juist die kennis (nog) niet en jij bent de leermeester!

6. Regelmatig voorlezen: 4 keer per week

Regelmatig voorlezen zorgt voor 8% van de verschillen in leesvaardigheid. Dit lijkt misschien weinig, maar ten opzichte van andere manieren om de leesvaardigheid te stimuleren is dit erg veel. Bovendien daalt de kans op leesproblemen aanzienlijk: van de kinderen die niet wordt voorgelezen ontwikkelt 64% een leesprobleem, terwijl dit slecht bij 36% optreedt bij de kinderen die wel wordt voorgelezen.
Daarnaast verbetert regelmatig voorlezen de woordenschat en het tekstbegrip. Ook helpt bij het steeds beter begrijpen van het omzetten van geschreven letters/woorden naar klanken (orthografische kennis).

7. Digitaal / multimediaal prentenboek

Sommigen vinden het erg moeilijk om voor te lezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld zelf lezen niet zo leuk vinden, het moeilijk vinden om het verhaal ‘goed’ te brengen of door een taalbarrière. Prentenboeken op DVD (of CD-rom) kunnen dan een uitkomst bieden. Het boek wordt dan door een geschoolde stem voorgelezen. Bovendien kan daarbij ingebouwd worden dat het voorgelezen woord oplicht, er plaatjes tevoorschijn komen bij bepaalde woorden, plaatjes kunnen bewegen of dat het kind zelf ergens op kan klikken. Door de combinatie tussen zien, horen en handelen wordt het kind op allerlei vlakken aangesproken.

Lees verder

© 2014 - 2024 Marilyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Voorlezen is leukVoorlezen is leukVoorlezen is leuk maar niet alleen dat. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen, leert ze hoe de taal in elkaar…
Voorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor z…
Geef je baby een voorsprong door voor te lezenGeef je baby een voorsprong door voor te lezenVoorlezen is goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen, daarnaast is het gezellig en leuk. De meeste ouders weten…

Nederlandse les geven aan laaggeschoolde anderstaligenNederlandse les geven aan laaggeschoolde anderstaligenNederlands aanleren aan anderstaligen is niet altijd eenvoudig. Maar wanneer die anderstaligen bovendien nog laaggeschoo…
Dementie en taal: spreekwoorden in activiteitenDementie en taal: spreekwoorden in activiteitenMet mensen met dementie kan het leuk en zinvol zijn om taalactiviteiten te doen. Ook als hun spreektaal door bijvoorbeel…
Bronnen en referenties
  • Bus, A. en Jong, M. (2004). Ontluikende geletterdheid, verloop, problemen en interventies.
Marilyn (105 artikelen)
Gepubliceerd: 24-01-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.