Hoe maak je een goede moduleopdracht?

Hoe maak je een goede moduleopdracht? Veel opleidingsinstituten toetsen de vaardigheden en competenties van hun studenten door middel van moduleopdrachten. De bedoeling van een moduleopdracht is, om de theorie toe te passen in de praktijk en hiervan een verslag te schrijven. Dit betekent dat aan je studie een stageplek of werkplek gekoppeld zit, waar je het geleerde in de praktijk moet kunnen brengen. Hoe schrijf je een goede moduleopdracht?

Wat is een moduleopdracht

Als je een opleiding volgt wordt er regelmatig van je verwacht dat je het geleerde in de praktijk kan toepassen. Om dit te toetsen maken veel opleidingsinstituten gebruik van moduleopdrachten. Een moduleopdracht is een verslag van een praktijksituatie, waarin je door middel van de theorie een probleem of doelstelling uitwerkt en hier voor de organisatie bruikbare oplossingen voor zoekt.
Meestal eist het opleidingsinstituut een bepaalde opbouw voor je moduleopdracht.

Voorblad

De opdracht moet een voorblad hebben, waarop staat waar de moduleopdracht over gaat en op welke module deze betrekking heeft. Op het voorblad staat je naam, de opleiding, je studentennummer en de naam van de module en het opleidingsinstituut. Heb je lessen gevolgd, dan benoem je tevens de leraar of lerares. Is de informatie in de opdracht vertrouwelijk, vermeld dit dan ook op het voorblad. Je kunt je voorblad aantrekkelijker maken door gebruik van een afbeelding gerelateerd aan jouw onderwerp. Bij Google afbeeldingen kan je van heel veel onderwerpen passende afbeeldingen vinden.

Samenvatting

In de samenvatting beschrijf je in het kort waar de moduleopdracht over gaat en hoe deze is opgebouwd. Een samenvatting schrijf je altijd achteraf. In de samenvatting moet in grote lijnen staan wat jij de lezer in jouw opdracht kenbaar wil maken. Een samenvatting is een beknopte weergave van het geheel.

Inhoudsopgave

Uiteraard mag een inhoudsopgave in jouw opdracht niet ontbreken. In Word kan je onder de rubriek "verwijzingen" automatisch een inhoudsopgave aanmaken. Zorg dat je gebruik maakt van een juiste paginanummering. Dit kun je instellen onder de rubriek "invoegen".

Inleiding

In de inleiding geef je de context weer waarin de moduleopdracht wordt geschreven. Hierin bepaal je de aanleiding van jouw onderzoek. Door het definiëren van een doelstelling kan je een hoofdvraag en deelvragen opstellen, die je tijdens de moduleopdracht dient te beantwoorden. Vaak gaat het om een probleem binnen jouw organisatie waar jij, door middel van de door jou opgedane kennis, een antwoord op probeert te geven. Vaak wordt om een afbakening van het onderwerp gevraagd. Je kunt je onderwerp bijvoorbeeld afbakenen door je alleen te richten op één bepaalde afdeling binnen jullie organisatie. Dit vermeld je ook in de inleiding.

Hoofdstukken

Afhankelijk van de grootte van jouw moduleopdracht volgen na de inleiding één of meerdere hoofdstukken waarin jij antwoord geeft op de probleemstelling. In het eerste hoofdstuk beschrijf je jouw organisatie. Wat is het voor organisatie, wat is de cultuur, de structuur, de manier van leiding geven, de visie en de missie van jullie organisatie. Door het beschrijven van de organisatie krijgt de lezer een beeld van de context van jouw probleemstelling.
In de volgende hoofdstukken kan je de huidige situatie beschrijven en, als je verandering wilt aanbrengen, de toekomstige situatie die jij wilt bereiken met jouw doelstelling. Door gebruik van de theorie toon jij aan dat jij dit toe kunt passen om een probleem binnen jullie organisatie aan te pakken.

Reflectie, Aanbevelingen en Conclusies

Met een reflectie blik jij terug op jouw opdracht. Wat heb je geleerd van deze module? Wat zou volgende keer beter kunnen? Welke theorieën heb je gebruikt? Had je ook voor andere oplossingen kunnen kiezen? Het is van groot belang om aan het einde van iedere opdracht kritisch naar jezelf te kijken. Dit neem je weer mee naar je volgende opdracht. In de loop van je studie zul je merken dat je je steeds meer competenties en vaardigheden eigen maakt en dat je gedurende de opleiding een groei hierin door maakt.

Naar aanleiding van jouw onderzoek kan je aanbevelingen doen richting het management over de toekomstige situatie. Of jouw oplossingen daadwerkelijk door de organisatie geimplementeerd zullen worden is meestal niet van belang. Het is wel een kers op de taart als de organisatie daadwerkelijk iets met jou ideeën zou doen.

Uiteindelijk kan je uit het hele onderzoek conclusies trekken. Heb je de juiste weg gekozen? Zijn jouw oplossingen SMART?
SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wat zijn jouw sterke punten en aan welke punten moet je nog werken? Wat zijn de sterke punten van de organisatie en waar kan er nog verbeterd worden?

Bronvermelding

Een juiste bronvermelding is van groot belang. Dit heeft meerdere doelen. Ten eerste wil de corrector van de onderwijsinstelling zien dat je gebruik gemaakt hebt van de theorie. Verwijs hier dan ook regelmatig naar. Ten tweede moet alles wat je schrijft van eigen hand zijn. Citeer je tekst uit een boek of artikel, dan moet je hiernaar verwijzen. Doe je dit niet, dan pleeg je plagiaat. Onderwijsinstellingen controleren jouw tekst op plagiaat en dit kan je een onvoldoende opleveren. Ten derde laat je, door veel verschillende literatuurverwijzingen, zien, dat je je goed verdiept hebt in het onderwerp. Houd het niet alleen bij de aangeleverde theorieboeken, maar kijk ook op Internet of in de bibliotheek.

Bijlagen

Ben je met jouw moduleopdracht gebonden aan een beperkt aantal pagina's, maak dan gebruik van bijlagen. Een bijlage wordt nooit meegeteld in het maximaal aantal pagina's dat een opdracht mag bevatten. Voorbeelden van zaken die je in de bijlage kwijt kan zijn: theorieën, tabellen, analyses, organigram.

Tot slot is het belangrijk dat de moduleopdracht voor iedereen goed leesbaar is. Maak gebruik van duidelijke taal, gebruik zo min mogelijk afkortingen, kijk uit met taal of afkortingen gerelateerd aan de organisatie. De lezer is blanco en weet niets over jouw organisatie. Besef dit goed als je aan het schrijven bent! Maak gebruik van alinea's. Dit maakt jouw opdracht overzichtelijker en beter leesbaar. Controleer jouw moduleopdracht op spelfouten. Op de computer zit vaak een spellingscontrole, maar die haalt niet alle fouten eruit. Laat eventueel iemand anders jouw opdracht lezen en controleren op spelfouten.

Lees verder

© 2012 - 2024 Caressa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Verslag of rapport - de officiële regelsVerslag of rapport - de officiële regelsVoor het maken van een verslag, rapport, opstel of een werkstuk zijn officiële regels opgesteld. Zo moet de inhoudsopgav…
De opbouw van een verslagAls je een verslag gaat schrijven bestaat het meestal niet alleen uit de gevonden informatie, maar ook uit een voorwoord…
Opbouw van een rapport of verslagOpbouw van een rapport of verslagWereldwijd worden er vele rapporten en verslag geschreven. Een goed rapport of verslag dient een juiste opbouw te hebben…
De indeling van een goed verslagJe hebt er tijdens je studie veel mee te maken: het maken van een verslag. Maar hoe maak je nu de goede indeling voor je…

Zo voorkom je plagiaatZo voorkom je plagiaatScholieren en studenten moeten geregeld werkstukken, essays, opdrachten of scripties schrijven en dan is het verleidelij…
Leren - Zo doe je datLeren - Zo doe je datIedereen heeft er weleens moeite mee- je moet leren voor een proefwerk, maar je kunt je gewoon niet concentreren op je l…
Caressa (76 artikelen)
Laatste update: 08-01-2013
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.