Kinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijs

Kinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijs Als er wordt gesproken over dyscalculie in het reguliere onderwijs dan gaat het over kinderen die moeite hebben met rekenen. Er zijn verschillende manieren waarop deze problemen zich kunnen uiten. Het kan zijn dat deze kinderen erg slim overkomen en dat men bij het nakijken pas merkt dat de leerlingen de stof niet begrijpen of het kan zijn dat leerlingen het meteen laten zien, omdat ze de uitleg van de rekensommen niet begrijpen.

Dyscalculie in het regulier onderwijs

In het regulier onderwijs komen ook kinderen voor met dyscalculie. Het gaat dan om kinderen die bijvoorbeeld moeite hebben met rekenen en sommen omdraaien. Het kan zijn dat zij plussommen aanzien voor missommen of dat ze cijfers omdraaien. Als zij dan een som moeten maken van tien plus tien dan kunnen zij best 02 opschrijven. Het is belangrijk dat dit met de kinderen worden geoefend. Vaak is het zo dat wanneer je de sommen mondeling doet de kinderen het goed uitspreken maar het dan verkeerd opschrijven. Dit is niet omdat ze niet geconcentreerd zijn, maar dit is de dyscalculie waar zij last van hebben. Het is daarom belangrijk dat deze kinderen extra begeleiding krijgen.

Extra begeleiding voor leerlingen met dyscalculie

In de klas kan het nodig zijn dat kinderen met dyscalculie extra aandacht krijgen. Dit kan in de vorm van één op één begeleiding, maar kinderen kunnen ook in groepjes worden begeleid. Vaak zijn er wel meer kinderen in de klas die sommen met rekenen niet goed begrijpen of extra bijles kunnen gebruiken. Dan is het voor de kinderen met dyscalculie ook fijner dat ze niet de enige zijn in de klas die extra begeleiding krijgen. Op deze manier wordt er voor gezorgd dat de kinderen allemaal bijles krijgen. Het kan zijn dat de leerkracht deze begeleiding zelf doet wanneer de andere kinderen zelfstandig werken, maar het kan ook zijn dat de interne begeleider hiervoor wordt ingeschakeld en dan kunnen de kinderen even uit de klas worden gehaald voor extra begeleiding voor rekenen.

Thuis oefenen met kinderen met dyscalculie

Er kan thuis ook aandacht worden besteed aan de dyscalculie. Ouders kunnen met de kinderen ook extra sommen oefenen of met de kinderen aan de slag gaan zodat ze cijfers niet om blijven draaien. Veel oefening baart kunst, het is wel belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van de fouten die zij maken. Als de oefening eerst mondeling wordt gedaan en het kind geeft dan het goede antwoord, dan kan er ook voor worden gekozen om samen het antwoord op te schrijven, laat het kind het uitspreken kijk dan of hij de goede cijfers noemt. Als hij de goede zegt kan hij ze opschrijven en anders vraag het hem nog eens. Probeer er op deze manier samen achter te komen dat het goed gaat. Het is belangrijk dat iedereen die deze kinderen extra begeleiding gaat geven geduld heeft. Het kan zijn dat het vandaag heel goed gaat en morgen een stuk minder, maar dit kan te maken hebben met de soort sommen die de leerlingen met dyscalculie moeten maken. Niet alle kinderen met dyscalculie zijn hetzelfde en dat zorgt er voor dat het best moeilijk kan zijn om deze kinderen extra begeleiding te kunnen geven. Het is wel belangrijk veel te oefenen, dan gaat het steeds beter!

Rol van de ouders

Het is belangrijk dat de ouders de kinderen uitleggen wat dyscalculie is. De kinderen hebben recht om te weten waarom ze hun rekenwerk bijvoorbeeld vaker terug krijgen dan andere kinderen of wanneer ze extra begeleiding krijgen op school voor hun dyscalculie. De rol van de ouders hierin is dat zij de kinderen duidelijk maken wat er aan de hand is en waarom zij dan extra begeleiding krijgen. Het kan zijn dat de kinderen het niet leuk vinden dat juist zij extra begeleiding krijgen, maar er zijn ook kinderen die het juist wel leuk vinden, zodat zij extra één op één aandacht krijgen. Probeer het als ouder op een positieve manier te brengen, noem op wat de kinderen allemaal goed kunnen en geef aan dat ze alleen wat moeite hebben met rekenen en dat ze daarom soms uit de klas moeten om extra oefeningen te doen. Op deze manier kan er goed worden om gegaan met de dyscalculie als er maar over wordt gesproken.
© 2011 - 2024 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD gaan steeds vaker naar het regulier onderwijs. Dit komt omdat deze kinderen ook zonder al teveel extra…
Begeleiding kinderen in het regulier onderwijs met autismeBegeleiding kinderen in het regulier onderwijs met autismeSteeds meer kinderen met autisme gaan naar het reguliere onderwijs, zijn hier de juiste begeleidingsvormen voor aanwezig…
Kinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie in het reguliere onderwijsKinderen met dyslexie kunnen naar het reguliere onderwijs, al hebben zij bij lezen en bij taal vaak wat meer begeleiding…
Dyscalculie: oorzaak, symptomen, behandeling, diagnoseDyscalculie: oorzaak, symptomen, behandeling, diagnoseDyscalculie is een stoornis, waarbij het moeilijk is om reken- en wiskundekennis toe te passen. Dit kan voor grote probl…

Zorgleerlingen in het reguliere basisonderwijsZorgleerlingen in het reguliere basisonderwijsHet basisonderwijs is de juiste plek waar het kind zich zowel sociaal als cognitief ontwikkelt. Er zijn echter kinderen…
Concentreren ten topConcentreren, we moeten het zo vaak, maar het kan o zo lastig zijn.Voor de één is het gemakkelijker dan voor de ander. J…
Knowledge4all (41 artikelen)
Gepubliceerd: 28-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.