InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Ezelsbruggetjes – Biologie

Ezelsbruggetjes – Biologie

Ezelsbruggetjes – Biologie Biologie is een vak dat elke leerling van de middelbare school moeten hebben (gehad). Maar dit vak kent nogal wat moeilijke regels. Daarom zijn ezelsbruggetjes bij dit vak erg handig. Bij biologie denken mensen meestal gelijk aan natuur en het menselijk lichaam, maar biologie gaat veel verder dan deze onderwerpen, denk maar aan erfelijkheid, genetica, evolutietheorie en de celtheorie. Wat Kan Linda Geweldig Zingen!
Dit staat voor de formule van fotosynthese. Water + Koolstofdioxide + Licht -> Glucose + Zuurstof.

Solo en Duo

Dit geeft het verschil tussen een spar en een den weer. De S-par is S-olo, dus één naald. De D-en is D-uo, dus twee naalden.

Vader En Moeder Willen Veel Kinderen

Zo onthoud je de voedingsstoffen die een mens nodig heeft, namelijk: Vitaminen, Eiwitten, Mineralen, Water, Vetten Koolhydraten.

Een Huis Waar Geen Slechte, Stiekeme Geesten Wonen

Zo weet je snel wat de indeling van het dierenrijk is. Eencellige dieren, Holtedieren, Weekdieren, Geleedpotigen, Stekelhuidigen, Sponzen, Gewervelden, Wormen.

El-le-pijp en Spaak-been

Ellepijp heeft drie lettergrepen. Je pink heeft drie kootjes. Zo weet je dat je ellepijp aan de kant van je pink zit. Spaakbeen heeft twee lettergrepen. Je duim heeft twee kootjes, dus je spaakbeen zit aan de kant van je duim.

KIDS of DISK

Dit is de onderverdeling van de geleedpotigen in het dierenrijk, namelijk: Kreeften, Insecten, Duizendpoten, Spinnen. Dat maakt KIDS of DISK.

Rijke Amerikanen Krijgen Op Familiefeesten Grote Stukken Rosbief

Zo vergeet je de verdeling van rijken, klassen, orden, etc. niet meer. Rijken, Afdelingen, Klassen, Orden, Families, Geslachten, Soorten, Rassen.

Nekwervels: week. Borstwervels: maand. Lendenwervels: werkweek

Het aantal nekwervels is gelijk aan het aantal dagen in een week: 7. Het aantal borstwervels is gelijk aan het aantal maanden in een jaar: 12. Het aantal lendenwervels is gelijk aan het aantal werkdagen in een week: 5 (of 12-7).

Verschil mitose en meiose

In mEIose zit EI (geslachtscel van de vrouw), dus gaat het bij meiose om de geslachtcellen. Bij mitose gaat het dus om de lichaamscellen.

Flora = Flower

Vergeet je het verschil tussen flora en fauna? Flora gaat over de flowers (bloemen en planten), dus fauna gaat over de dieren.

Een vrouw heeft altijd een handspiegeltje. De man moet plassen.

Een vrouw heeft als teken een spiegeltje (een rondje met daaronder een stokje met een kruisje). Een man is zijn blaas aan het legen (een rondje met een schuin pijltje).

Aad Van Uithoeken Wast Geweldig Veel Broeken

Dit is een ezelsbruggetje voor de levensverschijnselen. Ademhalen, Voeden, Uitscheiden, Waarnemen, Groeien, Voortplanten, Bewegen.

v b v gauw

Dit zijn de eerst letters voor de levensverschijnselen: voeden, bewegen, voortplanten, groeien, ademen, uitscheiden en waarnemen.

ROCk VErUn

Receptoren (met de R van Rock)-> Ontvangen (met de O van rOck). Conductoren (met de C van roCk) -> Voortgeleiden (met de V van Verun). Effectoren (met de E van vErun) -> Uitvoeren (met de U van verUn).

Harry Potter Leeft Gelukkig Nog

Dit zijn de eerste letters van de delen van het oog dat het licht in de goed volgorde passeert, namelijk: Hoornvlies, Pupil, Lens, Glasachtig lichaam, Netvlies.

Vette Boeren Spelen Zomers Altijd Buiten

Dit staat voor de zes stelsel in de biologie, namelijk: Verteringsstelsel, Beenderenstelsel, Spierstelsel, Zenuwstelsel, Ademhalingsstelsel, Bloedvatenstelsel.

Producent = Plant

Een plant is een producent. Beide hebben een P.

IPMAT

Dit zijn de verschillende fases van celdeling. Interfase, Profase, Metafase, Anafase, Telofase.

PENEBOLE

De vier delen van de maag van de koe. Pens, Netmaag, Boekmaag, Lebmaag.

Lees verder

© 2010 - 2017 Jokaz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor?Eindexamen 2014, ben jij er klaar voor? 12 Mei beginnen de eerste scholieren aan hun eindexamen. Wanneer en welke vakken…
De kunst van het leren en maken van proefwerkenLeren en de manier waarop je je proefwerken maakt is heel belangrijk, misschien wel het belangrijkste voor je prestaties…
Deelgebieden BiologieDeelgebieden BiologieBiologie is de leer van levende wezens, levensvormen en levensverschijnselen. Biologie kent vele deelgebieden en indelin…
De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De landelijke exameneisen zijn aangescherpt. Veel leerlingen van de middelbare school vragen zich nu af wanneer ze zijn…
V.M.B.O. Wat is dat? Verplichte vakken: Nederlands en EngelsV.M.B.O. Wat is dat? Verplichte vakken: Nederlands en EngelsOp het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs komt 60 % van de twaalfjarigen terecht. Wat houdt die opleiding in? Wat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ezelsbruggetjes – Biologie"

Reactie

Chester, 05-03-2014 17:52 #1
Rooie Apen Kunnen Ook Fietsen G'S - Rijken, Afdelingen, Klassen, Orden, Families, Geslachten, Soorten… met Bio

Infoteur: Jokaz
Laatste update: 02-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Ezelsbruggetjes
Reacties: 1
Schrijf mee!