InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Onze hersenhelften: elk zijn specifieke eigenschappen

Onze hersenhelften: elk zijn specifieke eigenschappen

Onze hersenhelften: elk zijn specifieke eigenschappen Onze hersenen bestaan uit twee helften met elk zijn specifieke eigenschappen. Dankzij die verschillen kun je problemen op twee manieren benaderen. Je moet je dan natuurlijk allereerst bewust zijn van de karakteristieke mogelijkheden. Belangrijk is vervolgens dat je die twee manieren oefent en steeds bekijkt welke het meest geschikt is om een bepaald probleem aan te pakken. Daarnaast is het belangrijk dat je leert switchen tussen beide manieren zodat je van allebei kunt profiteren.

Hersenhelften

De menselijke hersenhelft is asymmetrisch, die van dieren is symmetrisch. Mensen zijn rechts- of linkshandig. 98% Van ons heeft het spraakcentrum in de linkerhersenhelft. De hersenbalk verbindt de beide hersenhelften. Zijn functie bestaat uit handhaving van de communicatie tussen beide hersenhelften en overdracht van in het geheugen vastgelegde informatie en aangeleerde kennis. Wordt de balk echter doorgesneden, dan blijven de hersenhelften onafhankelijk van elkaar functioneren! We spreken ook wel over de R-modus en de L-modus.

Twee denkmanieren

Er bestaan twee denkmanieren: verbaal en non-verbaal. Beide hersenhelften leveren hun specifieke aandeel aan de ontwikkeling van cognitieve processen. Rechts is synthetisch terwijl links analytisch is. De rechterhersenhelft neemt visuele informatie op en verwerkt deze om te kunnen tekenen. De linkerhersenhelft neemt waar op een manier die juist met kunnen tekenen botst.

Visualiseren

Bekijk onderstaande specifieke eigenschappen van de hersenhelften eens en probeer ze te visualiseren. Word je aldus bewust van je hersenhelften en hun specifieke kenmerken. Wissel ze af van L → R en terug. Maak verbinding, laat ze in elkaar overlopen, elkaar beïnvloeden. De linkerhersenhelft stuurt de rechterhand aan (en omgekeerd). Omdat de linkerhelft meestal dominant, snel, is, moedigde men kinderen aan om rechts te schrijven. Maar als je wilt tekenen is het zaak te voorkomen dat de linkerhelft de rechter wegdrukt! Want de linkerhelft vereenvoudigt, abstraheert, zoekt en komt met symbolen, terwijl je dat juist niet wilt. Je wilt een rijkdom aan vormen. Geen versimpeling!

De rechterhersenhelft is synthetisch, de linker analytisch ingesteld.
De rechter verwerkt visuele informatie die de linkerhelft abstraheert, versimpelt tot symbolen.

Elke hersenhelft zijn specifieke eigenschappen

Linkerhersenhelft

  • Verbaal: d.m.v. woorden aanduiden, beschrijven, definiëren.
  • Analytisch: waarnemingen stap voor stap en deel voor deel uitpluizen.
  • Symbolisch: weergave d.m.v. symbolen
  • Abstract: gebruikt een geselecteerd deeltje om het waargenomen geheel weer te geven.
  • Tijdgebonden: stapsgewijs, het een na het ander, alles heeft zijn tijd, stipt.
  • Rationeel: verstandelijk concluderend op grond van feitelijkheden, de-/inducerend (dit en dit, dus dat).
  • Digitaal: rekenkundig gebruik van getallen.
  • Logisch: het een volgt onvermijdelijk uit het ander.
  • Lineair: het ander volgt rechtstreeks op het een, wat vaak leidt tot convergente conclusies.

Kenmerken van de linkerhersenhelft

Rechtshandig aansturend, rechtop, standvastig, strak, zonder poespas, sober, fantasieloos, essentie, procesmatig, ordelijk, overzichtelijk, hoekig; 1, 4, 7, modernistisch, gemakkelijk te bevatten, correct, krachtig, polderlandschap, stratenplan, Bauhaus, piramide, toren, zakelijk, mannelijk, nuchter.

Als de ene hersenhelft uitvalt functioneert de ander gewoon verder. En als de brug tussen beiden doorgesneden wordt, blijven links en rechts onafhankelijk van elkaar functioneren.

Rechterhersenhelft

  • Non-verbaal: besef van dingen, uitermate geringe connectie met woorden.
  • Synthetisch: waarnemingen worden tot een geheel samengevoegd.
  • Concreet: refereert aan de dingen in de toestand zoals ze op dat moment zijn.
  • Analoog: ontdekt overeenstemmingen en begrijpt figuurlijke correlaties.
  • Los van tijd: zonder gevoel van tijd.
  • Non-rationeel: behoeft geen rationele of feiten-basis, is bereid om van een beslissing of oordeel af te zien.
  • Ruimtelijk: ziet waar dingen betrekking hebben met andere dingen en hoe delen zich tot een geheel samenvoegen.
  • Intuïtief: vult leemten op door plotselinge inzichten, vaak gebaseerd op onvolledige patronen, systemen, modellen, gevoelens of imaginaties.
  • Holistisch: ziet iets ineens als geheel, neemt volledige patronen en structuren waar, wat vaak leidt tot divergente conclusies.

Kenmerken van de rechterhersenhelft

Linkshandig, beweegt, gebogen; 0, 2, 3, 5, 6, 8, 9, soepel, speels, complex, fantasierijk, arabesk, organisch, barok, Gaudí, decoratief, floraal, vrouwelijk, elegant, zwierig, dromerig, heuvellandschap, meren en riviertjes.

Meer over dit onderwerp vind je in de special Leren tekenen.

Lees verder

© 2008 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tekenen: Leer switchen tussen je hersenhelftenTekenen: Leer switchen tussen je hersenhelftenWaarom zou een mens willen kunnen switchen tussen zijn hersenhelften? Om ten volle te kunnen profiteren van de specifiek…
Copernicium: Het elementCopernicium: Het elementCopernicium is synthetisch gemaakt in 1996, door Peter Armbruster and Gottfried Münzenber (Gesellschaft fur Schwerionenf…
Astaat: Het elementAstaat: Het elementHet element astaat (van Grieks astatos, dat instabiel betekent) is zeldzaam. De hoeveelheid astaat op aarde bedraagt een…
Agenesie: geen volledige ontwikkeling organen of ledematenAgenesie: geen volledige ontwikkeling organen of ledematenWanneer er tijdens de ontwikkeling van een embryo ontwikkeling van organen of ledematen achterwege blijft is er sprake v…
Meitnerium: Het elementMeitnerium: Het elementMeitnerium is een scheikundig element met symbool Mt en atoomnummer 109. Het is een zeer radioactief synthetische elemen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Onze hersenhelften: elk zijn specifieke eigenschappen"

Reactie

Peter Engel, 02-04-2015 21:21 #1
Betreft: de paragraaf "Onze Hersenhelften". Wat daar staat is nonsens! Je lost geen problemen op twee manieren op. Indien een manier de oplossing bied, is de ander manier geen oplossing of een variant van dezelfde hersenhelft die de oplossing bedacht. Onze hersenhelften zijn nl. interafhankelijk- letterlijk de maat of houder van de ander. Een voorbeeld is "vorm" en "betekenis". Soms ligt de klem op vorm en soms op betekenis. De een is onderliggend aan de ander. Creativiteit is ook niet voorbehouden aan de rechter hersenhelft maar het product van beide hersenhelften gezamenlijk. Dit artikel is duidelijk geschreven door iemand met een dominante linker breinhelft- zij maakt een scheiding zonder onderscheid.

Infoteur: Stine
Laatste update: 27-05-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Tekenen
Reacties: 1
Schrijf mee!