InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > De opbouw van een presentatie

De opbouw van een presentatie

De opbouw van een presentatie Presenteren, een steeds belangrijker element van het studie- of werkveld. Iedereen vind het spannend om een presentatie te houden. Met de juiste opbouw van een presentatie kunt u het uzelf een stuk gemakkelijker maken. In dit artikel staan tips voor een goede opbouw van een presentatie beschreven.

Manieren van presenteren

Er zijn vele manieren van presenteren. U kunt een presentatie maken met behulp van een poster en wat boekjes die u rond laat gaan, maar tegenwoordig wordt er steeds meer gewerkt met digitale gereedschappen. De bekendste vorm van presenteren is presenteren via een PowerPoint presentatie. Momenteel komt ook het presenteren via Prezi steeds meer in opkomst.

Hoe u het ook wendt of keert, presentaties zonder hulpmiddelen zoals een PowerPoint, poster of Prezi presentatie worden bijna niet meer gegeven. Daarom is het belangrijk dat u uw presentatie zowel in uw hoofd, als in uw PowerPoint goed opbouwt. Zoals u leest wordt in dit artikel aangenomen dat u via PowerPoint een presentatie maakt.

Een presentatie maken

Een presentatie bestaat altijd uit drie onderdelen, namelijk een inleiding, een middenstuk en een slot. Dit is de basis opbouw van een presentatie.

Inleiding
U begint met de inleiding. Hier introduceert u uzelf kort. Daarnaast geeft u aan hoe de opbouw van de presentatie eruit ziet; een soort inhoudsopgave van de presentatie dus. Zo weten mensen ongeveer hoe de presentatie eruit ziet, en kunnen ze bepalen hoe lang de presentatie gaat duren. Het is verstandig van te voren een indicatie van de tijd aan te geven. Vervolgens geeft u in de inleiding aan of u vragen tijdens de presentatie, of achteraf wilt ontvangen, en licht u kort toe waar de presentatie over gaat, en wat er speelt rond het onderwerp waar uw presentatie over gaat.

Middenstuk
In het middenstuk zit de essentie van de presentatie. Hier vertelt u het belangrijkste. Het middenstuk is het langste stuk van de presentatie. Hier kunnen mensen snel hun aandacht verliezen. Houdt hier rekening mee door een goede en pakkende zinsbouw te kiezen en af en toe (retorische) vragen te stellen.

Slot
Als laatste beëindigt u de presentatie en geeft u mensen de gelegenheid om te reageren op uw presentatie. Als iedereen uitgesproken is over de presentatie bedankt u iedereen hartelijk voor zijn of haar komst.

Tips voor de presentatie

  • Herhaal de inhoudsopgave en geef aan waar u bent gebleven
  • Schrijf in uw presentatie steekwoorden op, geen lange zinnen
  • Gebruik beeldmateriaal
  • Kies een niet te drukke achtergrond

Tips voor de presentator/presentatrice

  • Zorg dat u er verzorgd uitziet
  • Spreek rustig
  • Spreek duidelijk
  • Neem pauzes in het verhaal
  • Betrek mensen bij de presentatie
  • Kijk mensen aan
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De opbouw van een presentatie"

Reactie

Otto Wijnen, 01-08-2013 16:29 #1
Het is duidelijk dat dit stuk zich richt op het onderwijs. Juist door deze methodiek zijn presentaties tegenwoordig snel saai. Als de presentatie tot doel heeft informatie over te brengen; gebruik de contacttijd om het waaróm van de informatie over te brengen. De informatie zelf, kan na afloop op papier of online beschikbaar worden gesteld. Gaat het om het tot actie brengen van een publiek of wil je hen overtuigen, richt je dan op hun pijn, behoeften, ambities. En deel jouw proces, jouw verhaal en jouw oplossing of mening.

Gebruik slideware zoals Powerpoint alsjeblieft niet omdat het tegenwoordig gangbaar zou zijn, maar enkel en alleen als het iets toevoegt aan je verhaal

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 11-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Reacties: 1
Schrijf mee!