InfoNu.nl > Educatie en School > Spreekbeurt > Weetjes over Engeland

Weetjes over Engeland

Weetjes over Engeland Van een saaie spreekbeurt over Engeland, vol cijfertjes, vallen je klasgenootjes in slaap! Maak je spreekbeurt grappig en steek er anecdotes en weetjes in. Neem lekkere dingen mee en laat ze een aantal typische dingen zien. Zo zullen ze geboeid blijven luisteren en alles beter onthouden!

Albion, Engeland, Groot-Brittannië en het Verenigd Koninkrijk

Engeland wordt ook wel eens Albion genoemd. In Albion zit een verwijzing naar wit. Het is de naam die de Romeinen aan het eiland gaven. Zij kwamen aangevaren en zagen de witte krijtrotsen van Dover. Van schrik maakten ze rechtsomkeer. Zij noemden Engeland daarom "het witte eiland", Albion.
Onder Groot-Brittannië valt Engeland, Schotland en Noord-Ierland. Het Verenigd Koninkrijk is Groot-Brittannië plus Ierland. Engeland is dus slechts een klein deel van Groot-Brittannië en een nog kleiner deel van het Verenigd Koninkrijk.

De Engelse bevolking

In Engeland wonen naast Engelsen ook veel mensen uit andere landen en uit voormalige Engelse kolonies. Zo wonen er Joden, mensen uit de Caraïben, uit Afrika, uit India en uit Pakistan. De meeste mensen, zo'n 90%, wonen in de grote steden. Op het platteland is er nauwelijks werk te vinden.

Feesten in Engeland

Doordat er in Engeland zoveel verschillende nationaliteiten aanwezig zijn, zijn er ook een aantal feesten die wij hier niet kennen. Zo is er bijvoorbeeld het feest Diwali. Dit feest komt uit Indië. Diwali betekent "rij lichtjes". Er worden dan ook overal lichtjes gezet, meestal in een soort lampje uit klei met een katoenen lontje. Tijdens het feest, dat vijf dagen duurt, wordt er veel zoetigheid gegeten. Meestal wordt het in oktober of november gevierd, maar de datum is steeds verschillend. Verder is er eid, het suikerfeest, dat door de moslims wordt gevierd. Het luidt het einde van de ramadan in en ook hier wordt er veel zoetigheid gegeten. Het feest valt ook telkens op een andere datum. Een typisch Engels gebruik is dan weer het dragen van poppies of klaprozen op 11 november. Hiermee herdenkt men de talrijke Britse gesneuvelden van WO II. Kerstmis wordt in Engeland veel intenser en traditioneler gevierd dan bij ons. De kerstbomen worden sfeervol gedecoreerd, er zijn zanggroepen in de straten die Christmas Carols zingen en men hangt geregeld een maretak aan de deur.

Britse gezinnen

Een gekend Brits spreekwoord is "My home is my castle". En inderdaad, Britten hebben niet graag dat je bij hen binnenkomt. Hun huis is hun domein. In Engeland zal je nooit in een huis kunnen binnenkijken. De gordijnen zijn gesloten of er staat een kast voor de ramen. Dit in tegenstelling tot Nederlanders, waar je zonder probleem binnen mag kijken. Voor Engelsen zijn tuinieren en klusjes binnenshuis opknappen favoriete bezigheden.

Jagen

Engelsen zijn fervente jagers. Niet verwonderlijk dus dat de meeste Engelse honden jachthonden zijn. Denken we maar aan de setter, de cocker spaniël en de beagle.

English food

Heel gekend is het English breakfast. Pap, cornflakes, toast, jam, een gekookt eitje, spek met eieren, worstjes, witte bonen in tomatensaus en gebakken vis met daarbij een kopje thee. Echte keukenpieten zijn de Engelsen niet, dus hun warme maaltijden stellen meestal niet veel voor. Fish and chips, erwten met worstjes en puree, aardappelen met spinazie en lever, etc. zijn dagdagelijkse kost in de Britse gezinnen. Natuurlijk zijn er ook gerechten overgenomen van de vele buitenlanders. Zo is er rijst met kerrie, chicken tandoori, chicken masala, etc. Een typisch Brits gerecht is de pie, een soort taart met vlees er in. Ook plumpudding, doorschijnende blubber in verschillende kleurtjes, is typisch Brits.

Sport en spel

Britten zijn gek op sport. Zij hebben er zelfs een deel van uitgevonden. Zo komen voetbal, rugby en cricket uit Engeland. Rugby is zelfs genoemd naar de kostschool waar het werd uitgevonden. Engelsen zijn echte voetbalfanaten. Sommigen zijn echter ook echte hooligans. Zij zetten geregeld de boel op stelten tijdens voetbalmatchen. Op de Theems wordt jaarlijks een roeiwedstrijd georganiseerd tussen twee universiteiten: die van Oxford en die van Cambridge. Vissen is ook een erg geliefde sport. In de Britse pubs wordt er veel darts en snooker gespeeld. Op Britse scholen is er veel tijd voorzien voor spel en sport, naast de gewone uren turnen.

Britse scholen

In Engeland zijn er twee soorten scholen: gratis staatsscholen en public schools. Public schools kunnen heel duur zijn. Engelse kinderen moeten vanaf vijf jaar naar school. In de meeste scholen komen de leerlingen 's morgens bij elkaar om iets te zingen of om naar de speech van de directeur te luisteren. Vroeger moesten de leerlingen in elke school een uniform dragen, maar nu is het alleen nog maar in public schools. Vele public schools zijn tevens kostschool.

Riooljournalistiek

De term riooljournalistiek, wat betekent "slechte journalistiek", komt ook uit Engeland. Vroeger werden alle Engelse kranten in een straat van Londen gemaakt, namelijk in de Fleet Street. De Fleet was een riviertje dat daar vroeger stroomde. Nu is de Fleet nog maar een riool. Slechte journalistiek wordt in Engeland dus ook Fleet Street Journalism genoemd. En dit is overgewaaid naar ons en wij hebben dus riool journalistiek.

Beroemde Britten

  • William Shakespeare: een bekend toneelschrijver. De auteur van Romeo en Julia en van de beroemde zin: "to be or not to be".
  • Agatha Christie: schrijfster van spannende moordverhalen zoals "Tien kleine negertjes" en "Dood op de Nijl".
  • Charles Dickens: de auteur van A Christmas Carol, waar in 2009 een 3D-film van werd gemaakt en van Oliver Twist, waar in 2010 een musical van werd gemaakt.
  • Alfred Hitchcock: een beroemde filmregisseur. Van hem zijn onder andere de triller "The birds" over vogels die aanvallen en "Rear window", met de beroemde douchescène.
  • The Beatles: ook wel de Fab Four genoemd. Wie kent hun liedjes niet? The Yellow Submarine, Help en vele andere werden door miljoenen mensen meegezongen.
  • Mister Bean: de Britse komiek met zijn kleine beertje.
  • John Cleese: de beroemde eigenaar van het hotel waar alles fout loopt!
  • Lady Di: de echtgenote van Prins Charles. Razend populair, maar zo'n tien jaar geleden om het leven gekomen in een auto-ongeluk.
  • Fileas Fog: het hoofdpersonage uit een roman van Jules Vernes. Deze very British gentleman moest de wereld rondreizen in 80 dagen, in gezelschap van Passepartout, zijn hulpje.
  • Jamie Oliver: de sympathieke Engelse kok.
  • Britney Spears: een zangeresje
  • Elton John: de zanger met de enorme collectie excentrieke brillen

Meer weetjes op een rij

  • Engeland was ooit het eerste geïndustrialiseerde land. Rond 1750 werden er in Engeland de eerste machines gebruikt in de fabrieken. Nu is de industrie serieus achteruit gegaan en daardoor is er veel werkloosheid. De dienstensector is nu de belangrijkste sector in Engeland.
  • Engeland maakt deel uit van de Europese Unie maar maakt geen gebruik van de euro. Zij gebruiken nog steeds de Engelse Pond.
  • De typisch Engelse gentleman wordt vaak afgebeeld in maatpak met een zwarte bolhoed en een wandelstok en als het even kan nog met een krant onder zijn arm ook. In het financieel hart van Londen kan je dit typetje misschien nog tegenkomen, maar elders in Engeland is het een uitgestorven ras.
  • In Engeland brengt een zwarte kat geluk en een witte kat ongeluk!
  • Engeland is het enige land in de wereld waar de naam niet van op de postzegel is vermeld.
  • En vooral niet vergeten: in Engeland wordt er links gereden!!!!

Wat neem je mee om te tonen en om te snoepen?

Je kan cornflakes meenemen, maar ook worstjes of plumpudding. Ook leuk is een High Tea. Engelsen doen dit 's middags. Het is een kopje thee met verschillende soorten koekjes en cakejes. Muffins of brownies bijvoorbeeld.
Neem een Engelse vlag mee, een kaart, een boek van Agatha Christie, een paar liedjes van Engelse zangers en zangeressen, een bolhoed, een wandelstok, een Engelse krant.

Lees verder

© 2011 - 2014 Mapa, gepubliceerd in Spreekbeurt (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Diwali  het lichtjesfeest van IndiaDiwali het lichtjesfeest van IndiaDiwali wordt ook wel het lichtjesfeest genoemd en wordt sinds de oudheid gevierd. Het is één van de belangrijkste feeste…
Speelschema Premier League 2013-2014Speelschema Premier League 2013-2014Op 17 augustus 2013 zullen de eerste wedstrijden in de Premier League 2013-2014 plaatsvinden. In verband met het wereldk…
Albion, auto uit SchotlandAlbion, auto uit SchotlandEen auto merk dat al meer dan 100 jaar geleden werd opgericht. In Schotland waren het de heren Murray en Osborne die het…
Speelschema Premier League 2012-2013Speelschema Premier League 2012-2013Speelschema Premier League 2012-2013. De Premier League is de hoogste divisie voor het voetbal in Engeland. De Premier L…
Premier League: stand en uitslagenPremier League: stand en uitslagenAlle uitslagen en de actuele stand in de Premier League vind je hier. Van de Premier League, de hoogste voetbalafdeling…

Reageer op het artikel "Weetjes over Engeland"

Reacties

De Vlieger Ivan, 15-02-2014 12:19 #3
Vraagje: Waarom zijn de ramen in Engeland onderverdeeld in aparte ruitjes? Reactie infoteur, 15-02-2014
Hallo,

Een interessante uitleg heb ik gevonden op www.bovenlichten.net. Voor de 17de eeuw werden er kleine ruitjes, meestal glas-in-lood gebruikt omdat men nog geen groot vlakglas kon maken. Dat was zo in Nederland, dus ik vermoed dat de uitleg voor Engeland dezelfde zal zijn.

Met vriendelijke groeten,

Mapa

Emma, 10-02-2014 21:10 #2
Zeer goed en zeer bruikbaar.

Maud, 28-01-2014 19:23 #1
Ik doe mijn spreekbeurt over Engeland en dit heeft me goed geholpen! vooral het laatste stukje wat je mee kunt nemen. heb een 9,5 gehaald BEDANKT! :) Reactie infoteur, 29-01-2014
Prima! Fijn voor je!

Bedankt voor het compliment.

Groetjes,

Mapa

Infoteur: Mapa
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Spreekbeurt
Special: Landenweetjes
Reacties: 3
Schrijf mee!