InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Harry Potter en de Relieken des Doods

Harry Potter en de Relieken des Doods

Harry Potter en de Relieken des Doods (Harry Potter and the Deathly Hallows) is het zevende en waarschijnlijk het laatste boek uit de Harry Potter reeks van J.K. Rowling. Op 21 juli 2007 zal het boek in Nederland uitkomen. In dit boek zullen alle geheimen en vragen van alle andere boeken beantwoord worden. Is Perkamentus echt gestorven? Aan wiens zijde staat Severus Sneep? En is Harry Potter in staat de zware taak te volbrengen om alle overgebleven gruzielementen van Je-weet-wel op te sporen en te vernietigen? Allemaal vragen die in dit boek beantwoord zullen worden. Wat de schrijfster J.K. Rowling wél bekend heeft gemaakt, is dat twee hoofdpersonen zullen sterven…

Wat gaat er gebeuren?

Opmerking: In het volgende stuk kunnen feiten verteld worden, welke in het boek voorkomen. Let dus op, dat enige feiten ‘verklapt’ worden.
  • In boek zes is Harry Potter niet zeker of hij het zevende jaar nog wel naar school wilt gaan. Hij is nog druk bezig met de zoektocht naar de overgebleven Gruzielementen en de uiteindelijke dood van Voldemort.
  • In Harry Potter en de Relieken des Doods wordt Harry 17 jaar. Dat betekent dat hij buiten Zweinstein zijn toverkunst mag gebruiken. Maar gaat de school wel open na de zomervakantie?
  • De broer van Ron gaat in juli trouwen. Na de bruiloft bezoekt hij samen met Ron en Hermelien de Halvemaanstraat, waar hij met zijn ouders heeft gewoond.
  • Eindelijk kom je te weten wat het beroep is van Lily en James Potter. Hierdoor wordt het leven van hen beide duidelijker, wat belangrijk voor het verhaal is. De opdracht die Harry krijgt, heeft te maken met de informatie die Lily voor hem heeft.
  • Herinner je Dorothea Omber en Rita Pulpers nog? Zij zullen weer voorkomen. Met wat?
  • Grindelwald, Sneep, de schuld die Wormstaart heeft aan Harry, de spiegel die Harry van Sirius kreeg, zullen allen een rol gaan spelen. In welke situatie, blijft nog geheim

De dood

Twee personages zullen de dood vinden, dit heeft J.K. Rowling aangegeven. Stephen King en John Irving hebben haar gevraagd om Harry Potter in elk geval te laten leven. Beide schrijvers willen niet laten gebeuren dat Harry van de Reichenbachwaterval valt. De reden van deze vraag aan J.K. Rowling is, Sherlock Holmes viel van de genoemde waterval. Vele lezers kwamen in opstand, waardoor de schrijver Arthur Conan Doyle een extra boek schreef waarin bleek dat Holmes de val had overleefd.

J.K. Rowling heeft aangegeven dat ze begreep waarom een schrijver zijn hoofdpersoon laat sterven: ‘Je voorkomt ermee dat een andere schrijver er met je geesteskind vandoor gaat’, aldus J.K. Rowling. Echter heeft zij geen toezegging gedaan.

De hoofdpersonen

  • Harry Potter
  • Hermelien Griffel
  • Ron Wemel
  • Heer Voldemort
  • Albus Perkamentus

Kopieën

In Amerika zijn kopieën opgedoken op het internet en deze dreigen de feestelijke start van de verkoop in nacht van vrijdag op zaterdag van haar glans te beroven. Exemplaren van het nieuwste Harry Potter boek zijn in de Verenigde Staten ook al verstuurd naar klanten van een boekenketen.

Uitgever US Scolastic kondigde woensdag in ieder geval aan het er niet bij te laten zitten. Juridische stappen worden ondernomen tegen boekendistributeur Levy Home Entertainment en internetboekhandel DeepDiscount.com voor het verbreken van het embargo.

De eerste klanten kregen het laatste boek in de reeks van zeven over de tovenaarsleerling dinsdag al in de bus. Schrijfster J.K. Rowling restte niets anders dan mensen via haar website op te roepen de magie niet te verbreken . "Ik roep iedereen op die zichzelf een Potterfan noemt te helpen het verhaal geheim te houden voor iedereen die het op de dag van publicatie wil lezen ", aldus de auteur.
Gerelateerde artikelen
Filmverslag Harry Potter and the Deathly Hallows (part 1)Filmverslag Harry Potter and the Deathly Hallows (part 1)Dit is een filmverslag over de film Harry Potter and the Deathly Hallows (part1). In dit zevende deel zullen Harry Potte…
Harry Potter, een wereldwijde succesHarry Potter een succes verhaal, geschreven door een Britse schrijfster genaamd J.K. Rowling. Een vrouw met een wereldwi…
Film: Harry Potter en de Relieken van de DoodFilm: Harry Potter en de Relieken van de DoodDe fantasie/ avonturenfilms van Harry Potter kent in november 2010 zijn twee laatste delen. Met de film Harry Potter en…
Harry Potter en de steen der wijzenHarry Potter en de steen der wijzenJ.K. Rowling schreef een prachtige reeks over een jongen met tovenaarsbloed. Iedereen heeft wellicht wel eens van Harry…
Harry Potter en de geheime kamerHarry Potter en de geheime kamerJ.K. Rowling schreef een reeks van zeven boeken over een jongen met een rond brilletje, genaamd Harry Potter. Alle boeke…
Bronnen en referenties
  • www.nu.nl

Reageer op het artikel "Harry Potter en de Relieken des Doods"

Reacties

Etsel (infoteur), 07-02-2008 20:54 #4
Hoi Jootje,

De boeken en films over Harry Potter zijn een groot succes. En daar is niks mis mee. Maar wat opvalt is dat de karakters statisch zijn. Het goede is puur goed en het kwade is puur kwaad. Er bestaat geen verwarring. In de Harry Potter boeken kunnen de karakters niet vrij kiezen om goed of slecht te zijn. Alle karakters staan vast. Het goede handhaaft de status quo en zorgt ervoor dat het kwade, in de persoon van Lord Voldemort, geen kans krijgt zich te veranderen. Het kwaad wil domineren omdat het het goede haat en omgekeerd. Hun enige doel is om elkaar te vernietigen. En omdat er geen vrije wil is, is er geen morele verantwoordelijkheid. Er is plezier zolang je favoriete karakters maar winnen.

Verder een leuke recensie!

Boeklezer, 19-11-2007 23:52 #3
Jeezus wat een flut artikel! heel veel wat hier in staat is niet waar. Ga in het vervolg eerst het engelse boek lezen voordat je dingen denkt te verklappen.

Steen, 03-09-2007 21:17 #2
Het beste harry potter boek van de reeks!

Denise, 23-08-2007 18:14 #1
Ik heb het boek nog niet gelezen, maar het lijkt mij een erg mooi, leuk en spannend boek, net als de voorgaande delen. Ik persoonlijk wacht tot de Nederlandstalige versie verschijnt; voor mij gaat de magie verloren als ik het boek in het Engels lees. Het is niet mijn moedertaal, dus zal ik bepaalde dingen missen. Ik hoop echt dat Ron Wemel, Hermelien Griffel en natuurlijk Harry Potter het overleven!

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 19-07-2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 4
Schrijf mee!