InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Samenvatting Hamlet

Samenvatting Hamlet

Samenvatting Hamlet Hamlet is een bekend toneelstuk dat geschreven is door Shakespeare tussen 1600 en 1602. Het is een klassiek tragedie dat vaak is opgevoerd door veel verschillende toneelgroepen. Ook zijn er al verscheidene films van uitgekomen. In mijn werkstuk geef ik een samenvatting van het stuk, een uitgebreide beschrijving van twee personages uit het verhaal en een persoonlijke reactie van het stuk wat ik gezien heb.

Samenvatting

De koning van Denemarken, Hamlet de oude, was plotseling gestorven. Zijn broer Claudius neemt de kroon over en trouwt de oude koningin Gertrude, wat haatgevoelens teweeg brengt bij Hamlet. Hamlet ziet de geest van zijn overleden vader die hem verteld hoe hij werkelijk aan zijn dood is gekomen; hij is in zijn slaap vergiftigt door zijn broer Claudius! De geest van de oude Hamet draagt zijn zoon op om zijn dood te wreken om eindelijk rust te vinden.

Hamlet speelt dat hij gestoord is om zo argwaan op te wekken dat hij gek wordt. Hij zet samen met zijn oude kameraden, Guildenstern en Rosencrantz, een toneelstuk op voor Claudius wat sterk lijkt op de moord die de huidige koning op zijn broer heeft gepleegd. De reactie is wat Hamlet had gehoopt want Claudius loopt weg, gek van woede.
In een gesprek tussen de moeder van Hamlet, Gertrude, en Hamlet zelf, vermoord Hamlet in een vlaag van woede de afluisterende opperkamerheer Polonius.

Hamlet wordt door Claudius naar Engeland gestuurd in de hoop dat hij daar wordt gedood. Ophelia, dochter van Polonius, is al een tijd tot over haar oren verliefd op Hamlet en pleegt zelfmoord door het gemis van haar vader en de afwezigheid van Hamlet.

Hamlet is terug in Denemarken en komt bij toeval op de begrafenis van Ophelia terecht. Hier ontstaat een ruzie tussen Hamlet en de enige zoon van Polonius (en broer van Ophelia). Claudius haalt hen uit elkaar en organiseert een duel tussen beide. In dit duel heeft Claudius de degens vergiftigd en ook de beker wijn voor Hamlet is vergiftigd, dit alles omdat Claudius nog steeds van Hamlet af wil. Beide duellisten worden gewond en vergiftigd door de degens. Gertrude wil een toost uitbrengen op Hamlet waarbij ze de vergiftigde wijn drinkt en in de handen van Hamlet sterft. Hamlet dood met zijn laatste kracht Claudius. De enige overlevende is op dat moment Horatio die Hamlet zweert zijn verhaal te vertellen.

Beschrijving van twee personages

Hamlet
De hoofdpersoon van het hele stuk en het meest moeilijke en interessantste personage van iedereen. Hamlet is verdrietig bij het verliezen van zijn vader. Hij maakt kans op de kroon, maar die gaat naar zijn oom Claudius. Claudius trouwt met de moeder van Hamlet en dus de oude koningin. Hamlet is hier woedend over. Hij krijgt contact met de geest van zijn overleden vader die hem verteld dat Claudius hem heeft vergiftigd in zijn slaap. Vanaf dat moment is Hamlet geobsedeerd door gedachte om de dood van zijn vader te wreken door Claudius te vermoorden.

Hij krijgt hier wel kansen voor, zoals bijvoorbeeld als Claudius aan het bidden is, maar hij verzuimd het om te doen. Hij verzint smoesjes en praat zichzelf om door tegen zichzelf te zeggen dat hij op een juister moment moet wachten. Hij veracht zichzelf omdat hij steeds van zijn doel afwijkt.

Hij is verliefd op Ophelia die ook helemaal stapel is op hem, maar toch houdt hij haar af. Hij wilt Claudius confronteren met een toneelstuk dat gaat over de laffe daad die hij heeft begaan om de oude Hamlet te vergiftigen in zijn slaap. Hij voert dit toneelstuk op samen met zijn oude vrienden Guildenstern en Rosencrantz. Zijn plan lukt en Claudius stuurt hem naar Engeland in de hoop dat hij daar vermoord wordt. Na zijn tijdelijk verblijf in Engeland keert hij terug naar Denemarken waar hij aan de slaag raakt met de broer van Ophelia die zelfmoord heeft gepleegd. Hij vecht dit uit in een duel wat Claudius heeft georganiseerd. Ze worden allebei vergiftigd door de zwaarden waar Claudius mee heeft gesjoemeld. In zijn laatste adem dood Hamlet Claudius nog.

Laertes
Dit personage komt weinig in het stuk voor. Volgens het verhaal studeert hij in Frankrijk. Laertes is de broer van Ophelia en de zoon van Polonius. Laertes komt naar Denemarken om de begrafenis van zijn zusje bij te wonen. Ophelia heeft namelijk na het verlies van haar vader, die door Hamlet in een woede uitbarsting is gestorven, en door de afwezigheid van Hamlet zichzelf verdronken.

Bij deze begrafenis is Hamlet bij toeval aanwezig. Laertes wil de dood van zijn vader en zusje wreken en Hamlet en Laertes krijgen ruzie. Claudius komt tussen beide en laat deze ruzie uitgevochten in een door hem georganiseerd duel. Voordat dit duel begint vergiftigd Claudius, door de nog steeds grote haat jegens Hamlet, de degens. Tijdens het gevecht raken ze allebei gewond en door het gif sterven ze beide. Voordat ze dood gaan geven ze elkaar nog de hand om vrede te sluiten.

Persoonlijke reactie

Mijn reactie was in eerste instantie verbaasd. Het was echt totaal iets anders dan ik had verwacht en ik vond het echt mooi! Ik liep de paardenkathedraal uit (een zaal in Utrecht) en ik dacht eventjes van ‘wat ik net gezien heb is echt iets bijzonders’. Het was haast modern toneel te noemen. Er zaten verassende stukken in met dans en ook humor. Dit maakte het stuk niet heel erg zwaar om naar te kijken.

Wat ik had gehoord van te voren was dat dit niet te volgen was, de tekst was wel verstaanbaar maar de hele context volgens zou niet te volgen zijn. Dit was voor mij echt totaal niet zo! Ik had het blad met informatie over de personages gelezen en daarom kon ik het hele verhaal met gemak volgen en veel beter snappen waarom bepaalde situaties zich voordeden en waarom de personages bepaalde keuzes maakten. Erg mooi!
© 2010 - 2014 Lucian0s, gepubliceerd in Samenvattingen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hamlet, toneelstuk van ShakespeareHamlet, toneelstuk van ShakespeareDit is een werkstuk dat ik heb gemaakt over Hamlet, een toneelstuk van Shakespeare. Het is een bekend stuk, en is meerde…
Romeo en Julia samenvattingRomeo en Julia samenvattingMisschien is het wel het meest bekende liefdesverhaal: Romeo en Julia. Liefde tot de dood ons scheidt. Heb je het toneel…
The Reduced Shakespeare CompanyThe Reduced Shakespeare CompanyOp uw plaatsen....klaar....start !!! William Shakespeare in sneltreinvaart. 37 stukken van de bard gespeeld in....97 min…
Een toneelstuk maken: het scriptEen toneelstuk maken: het scriptDe meeste toneelstukken worden gespeeld aan de hand van een toneeltekst of script. Je kunt heel eenvoudig een bestaande…
Een toneelstuk maken: repetitiesEen toneelstuk maken: repetitiesOm een toneelstuk met succes te kunnen opvoeren moet er natuurlijk goed geoefend worden. In het theater noemen we dit re…

Reageer op het artikel "Samenvatting Hamlet"

Reactie

Nellie Suetens, 20-06-2013 22:10 #1
Fijn dat ik zo snel de samenvatting van het toneelstuk Hamlet kon vinden. Wat jammer toch dat ik in die samenvatting alleen al vier foute werkwoorduitgangen vond, Hier volgt de verbetering:
-… zijn overleden vader die hem vertelt (er stond verteld)
-… hij is vergiftigd (er stond vergiftigt)
-… en Hamlet zelf, vermoordt Hamlet (er stond vermoord)
- Hamlet doodt (er stond dood) met zijn laatste kracht…

Infoteur: Lucian0s
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!