Groeiprocessen van jongerengroepen in de praktijk

Groeiprocessen van jongerengroepen in de praktijk In jongerengroepen vinden allerlei ontwikkelingen plaats en om dat goed in kaart te brengen is er een fasemodel bedacht. De groepsleider kan van dat model gebruik maken om er vervolgens een dynamisch groepsproces mee tot stand te brengen. Het is een eenvoudig model waarin de verschillende fasen kort worden toegelicht. Het vraagt van de groepsleider wel enig ervaring en improvisatie om het model toe te passen in de praktijk.

Elke groep jongeren is uniek

Samengestelde groepen met jongeren zijn een uitdaging om door de verschillende processen heen het doel voor de groep te bereiken. Als het doel niet gehaald wordt is dat ook prima. Het gaat erom dat elk individu op de goede weg is om zijn of haar persoonlijke doelen te halen. Enerzijds is het net als een voetbalteam het gezamenlijk doel te behalen. Anderzijds spelen persoonlijke doelen een grote rol om het kracht bij te zetten. Het model is geen wet van Meden en Perzen. Het is slechts een leidraad wat houvast geeft om een diepgaand groepsproces op gang te brengen. Elke groep jongeren is uniek dus neem vooral de tijd om te analyseren welke fase aan bod kan komen.

Proces van het onzekere aftasten

Als een groep net is samengesteld is er een bepaalde vorm en een periode van onzekerheid. In deze fase zijn de volgende punten belangrijk;
  • Verwachtingen uitspreken
  • Uitwisselen van informatie
  • Doelstellingen helder krijgen
  • Taken verdelen

Proces van een conflict

In het groepsproces zijn er verschillende meningen die voor een conflict kunnen zorgen. Het is voor de groepsleider belangrijk om ruimte te geven aan de inbreng van de groepsleden en niet star vasthouden aan een beleid of een eigen visie. Er ontstaat een fase van irritatie en het is goed dat deze herkend en erkend wordt. Deze fase hoort erbij en het is goed om deze fase open en eerlijk met elkaar in gesprek te gaan.

Proces van normalisering

In deze fase zijn de conflicten grotendeels opgelost. Door het herkennen en erkennen van de irritatie in de fase van conflict ontstaat een veilige omgeving en groepsleden durven zich kwetsbaar op te stellen.
In deze fase kunnen er gezamenlijke groepsnormen besproken worden en worden conflicten over de taak en doelstelling van groep de grotendeels vermeden.

Proces van de taakgerichtheid

Nadat de groep in de vorige fasen zich tot een eenheid heeft ontwikkeld kan men zich richten op de taak waarvoor men samengesteld is.

Terugval is een mogelijkheid

Door ontwikkelingen in de groep zoals nieuwe leden, kunnen de fasen onderbroken worden of opnieuw beginnen om het evenwicht te hervinden.

Groepsmodel van de tegengestelde polen

In dit model staan de twee polen gevoel en verstandelijk tegenover elkaar. Het risico is dat er in een groepsproces één van de beide de overhand krijgt. Het is goed om daarin een dynamisch evenwicht te vinden. Door af en toe bewust tegengestelde polen tegenover elkaar te zetten kan een positief leereffect bereikt worden. Hieronder volgen enkele verschillende tegenpolen;
  • Denken en voelen
  • Individualiteit en socialiteit
  • Inhoud en proces
  • Waarheid en eenheid
© 2009 - 2024 Hessel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam heeft zijn naam te danken aan de auteurs Joe Luft en Harry Ingham. Het is een eenvoudig model voor toepa…
Analyseer je Beleving in het GroepsprocesAnalyseer je Beleving in het GroepsprocesProcesanalyse en evaluatie van je beleving, gevoel en ervaring in een groepsdynamisch proces. Wat is jouw persoonlijke g…
Conflictmanagement: Definitie van een conflictConflicten spelen zich af in individuen, in kleine groepen, zoals gezinnen, in grotere groepen, en in grote organisaties…

Is oprechtheid wel zo eerlijkIs oprechtheid wel zo eerlijkIedereen heeft te maken met eerlijkheid, oprechtheid, manipuleren en liegen. De meeste mensen vinden dat zij eerlijk en…
Communiceren met mensen met een verstandelijke beperkingHet schrijven van een persbericht is voor de gemiddelde communicatieprofessional een peulenschil, voor het redigeren van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Syloo, Pixabay
Hessel (256 artikelen)
Laatste update: 29-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.