InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Samenvatting de Geo Arm & Rijk, H3.1 en H3.2 havo examenstof

Samenvatting de Geo Arm & Rijk, H3.1 en H3.2 havo examenstof

Samenvatting de Geo Arm & Rijk, H3.1 en H3.2 havo examenstof Mexico kan niet zonder de Verenigde Staten en de Verenigde Staten niet zonder Mexico. Beide landen waren blij met de NAFTA, maar was het allemaal rozengeur en maneschijn? Wat zijn de oorzaken en de gevolgen van de migratie van Mexicanen naar de Verenigde Staten? Krijgen ze genoeg mogelijkheden om zich te ontwikkelen of zijn er naast de voordelen van zín handelsovereenkomst ook nadelen? Hoofdstuk 3.1 en 3.2 gaan hier op in.

§ 3.1 Migratiegeschiedenis

Ondanks dat we bij het vak aardrijkskunde zijn, moeten we toch de geschiedenis in om de processen van onze huidige tijd te begrijpen. In paragraaf 3.1 gaat het voornamelijk over de verschillende fase wat betreft migranten (arbeidsmigranten) tussen Mexico en de Verenigde Staten. Deze landen zijn complementair aan elkaar en vullen elkaar aan. De verschillende fasen kenmerken zichzelf door verschil in push factoren en pull factoren. Deze factoren worden in deze paragraaf uitgelegd. Vanaf het begin 20e eeuw trekken veel migranten van Mexico naar de Verenigde Staten. In eerste instantie waren dat voornamelijk mannen, maar later kwamen ook de vrouwen en kinderen over. Dit noemen ze volgmigratie. Heeft de Mexicaanse man al een vrouw en kinderen, dan is er sprake van gezinshereniging. Gaat de Mexicaanse man trouwen en vervolgens in de Verenigde Staten wonen, dan is er sprake van gezinsvorming. Aangezien de geschiedenis tussen Mexico en de Verenigde Staten ver terug gaat, zijn er ook veel Amerikanen van Mexicaanse afkomst.

Al meer dan een eeuw, de migratie in verschillende fase
1848 is een belangrijk jaar in de geschiedenis tussen Mexico en de Verenigde Staten. Grote delen van Mexico werden ingelijfd door de Verenigde Staten. Wat eerst van Mexico was, werd nu van de Verenigde Staten. Dit leidde tot onvrijwillig Amerikaanse staatsburgerschap. Mexicanen waren vreemdelingen geworden in eigen land.

1880 was de tweede fase van de migratie tussen beide landen. Er waren goedkope arbeidskrachten nodig voor aanleg van de spoorlijnen. Nadat de spoorlijnen waren aangelegd, gingen de Mexicaanse migranten andere banen zoeken. Voorbeelden van werk waren het plukken van katoen, het delven van koper in de mijnen en het oogsten in de tuinbouw. Dit was vooral in het westen van de Verenigde Staten. Daar woonde van oudsher de meeste Mexicanen

1914-1918 was de derde fase. Amerika net als veel landen in Europa verzeild geraakt in een oorlog, de eerste wereldoorlog. Terwijl Amerikaanse soldaten naar het front gingen, werden hun plaatsen opgevangen door Mexicaanse arbeidskrachten

Tussen de twee wereldoorlogen in werd de migratie teruggeschroefd vanwege de economische crisis. Er waren geen arbeiders nodig voor het werk in de Verenigde Staten.

Bracero-programma
Net als in de Eerste Wereldoorlog, werd er in de Tweede Wereldoorlog ook een beroep gedaan op Mexicaanse arbeidskrachten. Er werd een programma voor de migranten opgesteld. Het Bracero-programma. Amerikaanse koppelbazen mochten officieel arbeidskrachten verhuren aan grote Amerikaanse landbouwbedrijven (minimumloon en het transport werden verzekerd). Dit programma werd beëindiging in 1964.

De laatste fase van migratie, is de fase van de laatste decennia. In deze periode zijn veel migranten verhuist naar het rijke Amerika. Zowel als legale als illegale migratie. Deze stijging heeft een drietal oorzaken.
  • De Mexicaanse economie is aan veel schommelingen onderhevig.
  • Het terugdraaien subsidies op verschillende landbouwproducten.
  • Een explosieve groei van de bevolking in 20e eeuw.

Push en pull
Er ontstond een getrapte migratie van steden naar maquiladora-gebieden naar VS. Bij deze migratie waren er twee typen migranten. De economische en de niet economische migrant. Migranten maken een keuze om te verhuizen en dit doen ze op basis van push- en pullfactoren. Waarom zal ik als migrant vertrekken, of waarom zal ik als migrant blijven. Na een afweging van beide factoren, word er een besluit gemaakt. Er waren voor de Mexicanen veel pushfactoren om te vertrekken. Een slecht draaiende economie van Mexico, veel gedwongen werk in informele sector. Ook netwerken van een migrant spelen rol bij beslissing om wel of niet te migreren. Deze vorm noemen we kettingmigratie.

Vertrek- en vestigingsgebieden
Meer dan 80% van de migranten waren afkomstig uit een vijftal staten: Jalisco, Michoàcan, Zacatecas, Durango en Oaxaca. Dit zijn voornamelijk plattelandsstaten. In de Verenigde Staten zijn Californië, Texas, Arizona en Illinois de belangrijkste vestigingsstaten. Dit heeft te maken met afstandsverval. Hoe verder van de Mexicaanse grens, des te minder Mexicanen. Het zuidoosten van VS wordt nieuw vestigingsgebied. Er is veel werk in de slachterijen, de bouw en de lichte industrie.

§ 3.2 De huidige migranten

De migratiegolf van Mexicanen in de Verenigde Staten kent zowel voor- als nadelen. Het toetreden tot de NAFTA leidt tot meer (il)legale migratie naar de Verenigde Staten. Er zijn twee soorten Mexicaanse migranten in de VS. De seizoensarbeider, deze migrant reist heen en weer tussen de Verenigde Staten en Mexico. De andere migrant noemen we de permanente migrant. Deze vestigt zich blijvend in de Verenigde Staten en is voornamelijk werkzaam buiten de landbouw.

Overboekingen
De grootste pushfactor vanuit Mexico is de hogere lonen in VS. Grote hoeveelheden van het verdiende geld wordt overgemaakt naar Mexico. Dit bedrag wordt jaarlijks groter. Het geld zorgt voor afname inkomensongelijkheid in Mexico. Het grootste deel wordt besteed aan voedsel, onderwijs, huishoudelijke goederen en gezondheidszorg. Hierdoor stijgt de welvaart in Mexicaanse staten. De Mexicaanse overheid wil graag dat het ten goede komt aan de lokale gemeenschappen.

De positie van Mexicanen in de Verenigde Staten
De migranten in de Verenigde Staten hebben weinig opleiding en zijn werkzaam als laaggeschoolde. Daarnaast worden ze zeer slecht betaald. Slechter dan de Amerikaanse lotgenoot.

Legalisering
In 1986 vond legalisering plaats van alle illegalen die konden aantonen dat ze sinds 1982 in de Verenigde Staten woonden. Daarna begon de anti-illegalenwet, waar in april 2006 tegen geprotesteerd werd.

Exodus?
Effect oprichten NAFTA op migratie van Mexicanen naar VS?
De NAFTA heeft averechts effect gehad op de Mexicaanse arbeidsmigratie. Er was een grote toename van de emigratie, ook werden Mexicaanse boeren weggeconcurreerd, door de Amerikanen. Zowel kwantitatief als kwalitatief waren de producten in de VS beter.
© 2008 - 2014 Dpijpaert, gepubliceerd in Samenvattingen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Samenvatting de Geo Arm & Rijk, H1 en H2 havo examenstofSamenvatting de Geo Arm & Rijk, H1 en H2 havo examenstofDe wereld is aan het globaliseren en rijke landen werken samen met arme landen. Dit hoofdstuk gaat over de samenwerking…
Schooltypen middelbare schoolSchooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Samenvatten met HAVO-regelsSamenvatten met HAVO-regels"Het tweede deel van het centraal examen is de samenvatingsopdracht. De lengte van de samen te vatten tekst is tussen de…
De ultieme examenvoorbereidingHet lastige van examens is de voorbereiding. Je werkt er een lange periode naar toe maar wat is de beste manier om al je…
Nederlands schoolsysteemNederlands schoolsysteemDit artikel beschrijft het schoolsysteem zoals het in Nederland bestaat. Hoewel iedere school een eigen visie over de in…
Bronnen en referenties
  • De Geo Wereld |Arm en Rijk Thiememeulenhoff ISBN 978-90-06-43282-4

Reageer op het artikel "Samenvatting de Geo Arm & Rijk, H3.1 en H3.2 havo examenstof"

Infoteur: Dpijpaert
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!