InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag; Pijnstillers, Carry Slee

Boekverslag; Pijnstillers, Carry Slee

Boekverslag; Pijnstillers, Carry Slee Pijnstillers is een boek dat geschreven is door Carry Slee en uitgegeven door Van Holkema & Warendorf. Het boek heeft een harde omslag en bestaat uit 160 bladzijden, verdeeld over 20 hoofdstukken.

Hoofdpersoon

De hoofdpersoon uit dit boek is Casper van Riel. Hij is 15 jaar, jarig op 9 september en hij woont alleen met zijn moeder in Amsterdam. In het begin van het boek heeft hij zijn vader nog nooit gezien, want zijn moeder heeft bij zijn geboorte gezegd dat ze Casper alleen wil opvoeden. Casper speelt al vanaf zijn 5e keyboard en schrijft ook zelf nummers. Hij kijkt graag naar MTV en wil graag in het jeugdorkest. Hij heeft zwart krullend haar, net als zijn vader. Hij zit in klas 3b en trekt veel op met Sofie en Pim.

Andere belangrijke personen

Andere belangrijke personen in het boek zijn Sofie Boontjes, meneer Boontjes, Casper's moeder en Anouk Spoelstra.
Sofie fietst elke dag met Casper mee naar school, waar ze samen in groep 3b zitten. Ze komt nog wel eens te laat, omdat ze haar make-up heel erg belangrijk vindt. Sofie is smoorverliefd op Roy. Sofie voelt altijd alles en is nogal een flapuit. Ze heeft twee zussen.

Meneer Boontjes is de vader van Sofie. Hij heeft een hekel aan zwarte mensen. Dat komt doordat een collega van hem chef van de werkplaats is geworden, maar dat meneer Boontjes deze baan ook graag had willen hebben. Hij is erg bezorgd.
Casperís moeder werkt op een advocatenkantoor. Ze houdt erg van haar werk, maar heeft soms ook hele rare invaller, zoals spontaan gaan eten bij een restaurant. Ze heeft een vriendin, Josien, die in India woont. Daar wil ze al heel lang een keer naar toe. Ze heeft veel last van haar buik, waarvoor ze regelmatig pijnstillers slikt. Later blijkt het een tumor te zijn, waaraan ze niet geopereerd kan worden. Ze houdt er niet van als Casper medelijden met haar toont.

Anouk heeft lang blond haar. Ze houdt van muziek en kan heel goed zingen. Ze wil graag zangeres worden. Ze heeft eerst verkering met Wouter Tolsma. Ze leert Casper kennen via de muzieklessen bij Pien en krijgt later verkenring met Casper. Haar vader heeft kanker gehad.

Probleem

Het belangrijkste probleem in het boek is de ziekte van Casperís moeder. Ze heeft al een tijd last van haar buik. Daarom slikt ze veel pijnstiller. Na onderzoek in het ziekenhuis blijkt er een tumor in haar buik te zitten, maar het ziekenhuis kan niets meer voor haar doen.

Tijd

Het verhaal speelt in deze tijd. Dat weet ik omdat er in dit boek gesproken wordt over het keyboard, MTV, een espressobar en het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis. Het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis is in 1913 begonnen als Het Nederlandse Kankerinstituut. Keyboards zijn er vanaf ongeveer 1935. Vanaf 1960 veroverden espressobars de grote steden en MTV is in 1981 begonnen met het uitzenden van non-stop videoclips. Het speelt in ieder geval na 1981 af.

Titel verklaring

De titel van dit boek slaat op de pijnstillers die Casperís moeder slikt tegen de pijn in haar buik.

Samenvatting

Casper haalt elke ochtend Sofie op om samen naar school te gaan. Ze zitten samen in klas 3b. Sofie is helemaal smoor op Roy. Roy zit een klas hoger, dan Sofie en Casper en is Surinamer. Casper houdt van muziek, hij speelt al keyboard sinds hij vijf jaar is. Casper gaat naar keyboardles en schrijft ook zelf nummers. Hij wil graag meedoen in het jeugdorkest en zijn lerares Pien zal zeggen wanneer er een plekje vrijgekomen is. Elke week hoopt hij erop. Als zijn huiswerk niet goed wil lukken, kijkt hij ook graag naar MTV. Sofie heeft ruzie met haar vader. Hij zag dat zij en Roy samen waren. Sofie's vader haat alle zwarte mensen nadat een Surinaamse collega, Kenneth, chef van de werkplaats werd terwijl Sofie's vader die baan ook graag had willen hebben. Om Sofie te helpen schrijft Casper een liefdesbriefje aan Sofie, zodat haar vader zal denken dat hij met Sofie heeft. Pim is ook een goede vriend van Casper. Pim is een kop kleiner dan de rest van de klas, heel mager en hij tekent strips voor de schoolkrant.

Casper woont alleen met zijn moeder, hij heeft nooit een vader gehad. Toen zijn moeder zwanger was heeft zij Casperís vader meteen duidelijk gemaakt dat ze de opvoeding alleen kon. Casper is best benieuwd naar zijn vader. Pim en Sofie vinden het een goed idee als hij hem een keer gaat opzoeken. Op een dag komt Casper thuis en ziet hij zijn moeder krijtwit op de bank. Hij schrikt erg en belt meteen de dokter. Ze moet naar het ziekenhuis om foto's te laten maken van haar buik. Zijn moeder werkt op een advocatenkantoor en ze houdt echt van haar werk. Ze gunt zich eigenlijk geen tijd om ziek te zijn. Casper zei nog: 'Je mag je pyjama wel meenemen je moet de gemiste tijd nog in halen'. Zo'n grapje vindt zijn moeder leuk. Dan gaat ze vrolijk doen: 'Ik voel niets meer'. Ja, ja dacht Casper. Hoe kun je wat voelen met al die pijnstillers in je buik.

Casper wil op zoek naar zijn vader. Zijn moeder weet niet waar hij woont. Maar ze weet wel dat de ouders van zijn vader een brillenwinkel hebben. Ze geeft hem een briefje met het adres van de brillenwinkel. Hij gaat samen met Sofie naar de winkel. Sofie zegt tegen Casperís opa dat ze denkt dat ze een bril nodig heeft. Van Casperís moeder zijn röntgenfoto's gemaakt. Over een paar dagen kan ze de huisarts bellen voor de uitslag.

Pien, de muzieklerares van Casper, komt met het nieuws, dat er een plek vrij is in het jeugdorkest, maar Casper moet er wel auditie voor doen. Die middag heeft hij les en Pien stelt voor om de auditie samen met Anouk te doen. Anouk kan geweldig zingen. En er is ook een plek vrij voor een zangeres. Casper ziet het eerst helemaal niet zitten, maar als hij Anouk ziet, vindt hij haar wel erg leuk. Maar Anouk heeft al een vriend. Ondertussen doet Casper, tegenover meneer en mevrouw Boontjes, nog steeds alsof hij verkering heeft met Sofie. Hij haalt haar op en brengt haar weer thuis. Maar als Sofie's avonds te laat is, is pa Boontjes boos op Casper.

Casper zoekt en belt het telefoonnummer van zijn opa en oma. Als hij zijn oma aan de lijn krijgt, zegt hij dat hij een afspraak heeft met Bob van Laren maar dat hij het adres kwijt is. Zijn oma geeft het adres en ook het telefoonnummer. Nu kan hij bij zijn vader langs. Na school fiets hij langs het huis van zijn vader, en belt aan. Er doet een vrouw open, maar Bob van Laren is er niet.

Als Casper op een avonds in de tas van zijn moeder kijkt vind hij een brief van het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis. Casper kan het niet geloven! Dat betekend dat zijn moeder kanker heeft. Wat moet hij zonder zijn moeder? Aan de tafel begint hij te huilen. In de tijd dat zijn moeder in het ziekenhuis ligt komt zijn tante oppassen. Tante Inge is precies het tegenovergestelde van zijn moeder. Als Casper in de hal van het ziekenhuis zit te wachten, hoort hij mensen zeggen: ?Zo jong, en haar zoon is nog maar vijftien?. Casper denkt: toch niet mijn moeder, maar het wordt hem al snel duidelijk. Zijn moeder kan niet beter worden. Hij rent naar buiten, springt op zijn fiets en fietst naar het park. Daar komt hij Anouk tegen en die vertelt dat haar vader ook kanker had en dat hij een goede alternatieve arts had. Casper vindt het een goed idee als zijn moeder daar ook heen gaat. Casper maakt stiekem een afspraak voor zijn moeder, bij Bert van Wegen. Casper gaat met zijn moeder naar Den Haag. Hij is heel zenuwachtig. Zijn moeder weet nog niet wat ze in Den Haag gaan doen. Als ze er zijn, verbaast het hem dat zijn moeder er toch naar binnen gaat. Als zijn moeder even later weer naar buiten komt, heeft ze een nieuwe afspraak gemaakt. Ze moet nu een dieet gaan volgen met veel rauwkost, wat zijn moeder helemaal niet lekker vindt. En ze stopt met roken. Casperís moeder heeft een vriendin in India, waar ze al heel lang een keer naartoe wil. Ze boekt nu meteen een reis daar naartoe. Casper vindt dat een beetje te positief, maar zo is zijn moeder.

Casper maakt een afspraak met zijn vader, vrijdag in de Bijenkorf. Ondertussen doen Casper en Anouk auditie, hun nummer gaat perfect. Anouk en Casper worden de winnaars. Ze kunnen het haast niet geloven, ze mogen naar het jeugdorkest. Als Casper zijn vader ontmoet is hij heel nerveus, maar als ze eenmaal praten, valt het Casper best mee. Ze spreken meteen een andere keer af. Nog steeds doet Casper alsof hij Sofieís vriendje is, maar hij is er behoorlijk zat van.

Eerst leek het met Casperís moeder wat beter te gaan, maar nu gaat het steeds slechter. Omdat de leugens naar Sofieís ouders mislopen, vertellen ze Sofie's vader de waarheid. Als Casper thuis komt en zijn moeder op de bank ziet met wijn en een peuk, weet hij dat ze het niet zal redden. Hij ploft naast haar neer en ze beginnen te huilen. Moeder zegt dat tante Inge voor hem zal gaan zorgen als ze er niet meer is. Maar Tante Inge woont in Rotterdam. Casper denkt aan school, zijn vrienden en Anouk. 's Avonds komt Anouk en Casper brengt haar naar huis. Als ze afscheid nemen, zoenen ze elkaar. Ze hebben verkering. Tante Inge besluit dat ze in Amsterdam zal gaan wonen. Casper hoeft dus niet te verhuizen. Als hij met Sofie naar het orkest gaat is hij niet meer te stoppen. Na afloop gaan ze nog naar de kroeg, maar Casper is daar alleen maar met zichzelf bezig en Anouk gaat meteen weg. Als hij thuis komt en zijn moeder ziet, bedenkt hij hoe rot hij heeft gedaan. Tegen Anouk, maar ook tegen zijn moeder. Hij heeft niet één keer aan haar gedacht. Hij kruipt bij zijn moeder in bed en samen vallen ze in slaap.

Als Casper voor zijn keyboard staat en voor zijn moeder begint te spelen, verschijnt er een lach op haar gezicht. Maar uiteindelijk gaat ze toch dood. Casper wil geen muziek meer spelen en denkt er zelfs over om zijn keyboard weg te doen. Maar als Anouk hoort dat Casper wil stoppen wordt ze boos en dreigt dat ze het zal uitmaken.

Als Casper in de werkkamer van zijn moeder komt krijgt hij een idee. Dit wordt zijn kamer. Daar zijn bed en daar zijn keyboard. Voor het eerst sinds maanden gaat Casper achter zijn keyboard staan en begint te spelen. Hij pakt zijn telefoon en belt Anouk. Die komt er meteen aan. Ze spreken af om samen naar het orkest te gaan.
© 2008 - 2014 Danny-vellinga, gepubliceerd in Samenvattingen (Educatie en School) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Samenvatting Bikkels, Carry SleeBikkels, een spannend en pakkend boek voor de jeugd, door Carry Slee. Hieronder een bondige samenvatting, tevens relevan…
Biografie Carry SleeBiografie Carry SleeZe woont samen met haar vriendin en twee dochters, Nadja en Masja. Deze twee meisjes hebben ervoor gezorgd dat de verhal…
Een verliefdheid stoppenEen verliefdheid stoppenEen hopeloze verliefdheid. Een verliefdheid zonder toekomst. Een onmogelijke verliefdheid. Een onbeantwoorde verliefdhei…
Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf; alle informatie!Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf; alle informatie!Eenmaal per jaar stromen massa's shoppende mensen naar warenhuis de Bijenkorf voor de zogenaamde 'Drie Dwaze dagen'. Tij…
Film recensie: RadeloosFilm recensie: RadeloosNa een groot succes van de eerste 2 films naar een boek van Carry Slee, was het tijd voor een derde succes, namelijk Rad…

Reageer op het artikel "Boekverslag; Pijnstillers, Carry Slee"

Reactie

Inge, 10-10-2010 11:59 #1
Een super samenvatting over het boek! Top gedaan! Zelf heb ik het boek heel lang geleden gelezen en ik had even een stukje nodig om het weer op te frissen. Ik heb het goed kunnen gebruiken. Duidelijke taal en goed in eigen woorden neergezet.

Infoteur: Danny-vellinga
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!