InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag over de passievrucht van Karel Glastra van Loon

Boekverslag over de passievrucht van Karel Glastra van Loon

Het artikel is een boekverslag/leesdossier over de passievrucht van Karel Glastra van Loon. Mijn beoordeling was een zeer goed. Het gaat vooral over de motieven en thematiek in het boek. Ook staat er een stuk in over de functie van de ruimte.
  • Auteur: Karel Glastra van Loon
  • Titel: De passievrucht
  • Plaats van uitgave: Amsterdam
  • Uitgavejaar: 2001
  • Bladzijden: 238 blz.
  • Genre: Psychologische roman

Verdieping

Waar speelt het verhaal en wat is de functie van de ruimte?
Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Amsterdam. Armin woont samen met Ellen en Bo in deze stad en heeft hier vroeger ook met Monica gewoond. Deze ruimte is niet echt van betekenis voor het verhaal zelf. Na de dood van Monica doolt Armin veel door de straten van Amsterdam en bezoekt er veel cafés. De kleine achterafstraatjes en het niet weten waar hij heen loopt in een enorm grote stad, waar je niet veel overzicht hebt, zouden kunnen duiden op de chaos in zijn hoofd. Wat dat betreft is de functie dat er een relatie tussen de ruimte en de personages is. Ook Ameland speelt een grote rol in het verhaal. Ameland was het eiland waar Monica en Armin allebei van hielden en van de natuur die er was. Ik denk dat de schrijver met de beschrijving van deze ruimte sfeer wil oproepen. De sfeer van het leven van Armin vroeger, toen hij nog met Monica was en toen hij nog onbezorgd kon leven. Ook blijft Ameland hetzelfde en op die manier herinnert het Armin des te meer aan de tijd met Monica. Er komt veel natuur in het verhaal voor, dat staat voor de oorsprong van de mens. De oorsprong van Bo is niet zoals Armin altijd gedacht had, Bo is niet zijn zoon. En daardoor is er ook relatie tussen ruimte en thematiek.

Noem 5 belangrijke motieven in het boek
Een belangrijk motief is het getal 13. Bo is 13 als Armin hoort dat Bo zijn zoon niet is, de vader van Bo verliest zijn vader op zijn 13e en Monica was 13 toen ze ontmaagd werd. Bo en de vader van Armin verliezen eigenlijk beiden hun vader op hun 13e. De één omdat zijn vader onder de tram komt, de ander omdat zijn vader uiteindelijk niet zijn vader blijkt te zijn. Het getal 13 staat dus in feite voor het verliezen van de onschuld en het vanzelfsprekende van leven. Van beroep is Armin corrector van wetenschappelijke geschriften. Dat zegt hem eerst niet veel, maar nu heeft hij zelf een fout in zijn genen. En nu moet hij naast op zoek gaan naar de fouten in de wetenschappelijke geschriften, ook op zoek gaan naar de ‘fout’ in zijn leven. Wie is de echte vader van Bo en waarom is Monica vreemdgegaan? Ook de natuur keert steeds terug in het verhaal. Monika en Armin houden zeer veel van de natuur. Ook Bo is in de natuur geïnteresseerd. Daarom denkt Armin ook dat het niet mogelijk is dat Bo zijn zoon niet is, omdat ze zoveel op elkaar lijken. Maar Bo is zijn zoon echt niet. De natuur symboliseert de oorsprong van de mens en de oorsprong van Bo blijkt niet zo te zijn als Armin altijd dacht.

Armin is voortdurend bezig met het achterhalen van de dader. Daar gaat eigenlijk het hele boek over. Telkens heeft hij iemand anders op het oog, die uiteindelijk toch niet de biologische vader van Bo blijkt te zijn. Als hij zeker weet de biologische vader gevonden te hebben, komt hij er per toeval achter dat zijn vader ook de vader van Bo is. Ik denk dat seks ook een steeds terugkerend motief is. Zowel het seksleven van Armin en Monika, als het seksleven van Armin en Ellen wordt beschreven en ook het trio dat zij eens samen hadden. Op Ameland gaat Bo ook voor het eerst met iemand naar bed en Bo is ook een ongelukje, verwekt uit seks die per ongeluk plaatsvond tussen Monica en de vader van Armin.

Wat is volgens jou de thematiek?
Ik denk dat de thematiek te maken heeft met een totale plotselinge en grote verandering en ommekeer in het leven. Dat het leven zijn onschuld verliest en dat dat wat je altijd dacht één grote fout blijkt te zijn. (En dat je daarna weer moet verder leven en opnieuw moet beginnen.) Dat niets is wat het lijkt. “Ik ben helemaal niets meer. Geen vader. Geen zoon. Geen geliefde. Geen vriend. Niets. Ik ben opgehouden te bestaan. Ik moet mezelf opnieuw gaan uitvinden.” (pagina 232)

“Ik kijk naar Bo, die ik beter ken dan enig ander mens in de wereld, en zie een vreemde.” (pagina 22)

“Want nog moeilijker dan te leven zonder toekomst, is te leven zonder verleden.” (pagina 9) Deze thematiek haal ik ook uit de motieven; zoals bij het getal 13, dat voor het verliezen van de onschuld staat en het beroep van Armin (het corrigeren van wetenschappelijke teksten) en dat hij er daarna achterkomt dat zijn leven ook een enorme ‘fout’ bevat, die hij niet meer kan corrigeren.

Leg uit hoe de motieven samenhangen met de thematiek
Het getal 13, dat staat voor het verliezen van de onschuld, past bij de thematiek, omdat het leven altijd zo onschuldig en onbezorgd voor Armin was, op de dood van Monica na. Maar hij had Bo nog, zijn eigen zoon, maar Monica en zijn leven verliest alle onschuld als hij erachter komt dat hij altijd onvruchtbaar is geweest. Het beroep van Armin komt overeen met de thematiek, omdat Armin wetenschappelijke geschriften corrigeert. Maar nu is er iets lichamelijk fout bij hem en iets fout in zijn leven. Iets wat hij niet kan corrigeren, maar waar hij mee moet proberen te leven. De natuur staat voor de oorsprong van het leven en de gelijkenissen tussen Armin en Bo. Het is voor Armin nog vreemder dat Bo zijn zoon niet is, omdat ze dezelfde interesses hebben, namelijk de natuur. Ook is de oorsprong van Bo niet zoals Armin altijd gedacht had. Bo is namelijk niet zijn zoon, maar die van Monica en van zijn vader. Het voortdurend achterhalen van de dader heeft met de thematiek te maken, omdat het staat voor het accepteren en het verwerken van die plotselinge omslag in het leven van Armin. Hij wil antwoorden, verklaringen, kijken waar de fout zit. Seks heeft ook te maken met het verliezen van onschuld en vooral ook de oorzaak van de totale verandering in het leven van Armin. Door seks tussen Monica en de vader van Armin is Bo verwekt. Die seks zorgt ook voor schuldgevoelens bij Monica, blijkt uit het verhaal, het verlies van onschuld dus.

Evaluatie

Als ik de schrijver was geweest had ik het meest plezier beleefd aan de passage waarin Armin Bo met een meisje in bed ziet liggen op vakantie in Ameland. Bo is boos op Armin, omdat hij zijn kussen met zijn dronken kop heeft ondergekotst. Hij slaat Armin in zijn gezicht en daarop wordt Armin zo kwaad, dat hij Bo vertelt dat Bo zijn zoon niet is. Het is een passage waarin al Armin’s woede en opgekropte gevoelens eruit komen. Het is één van de hoogtepunten in het verhaal, ook omdat ze daarna niet meer met elkaar praten. Het is af en toe heerlijk enorm te schelden en als schrijver lijkt het me leuk om ongeneerd een paar vulgaire worden op papier te zetten. De tweede passage waaraan ik veel plezier zou hebben beleefd is toch de passage van de ontknoping. Het moment dat Armin erachter komt wie de vader van Bo is, namelijk zijn eigen vader. Het hele boek draait uiteindelijk toch hier om en als je na zoveel bladzijden eindelijk de ontknoping op mag schrijven, zou dat bij mij in ieder geval voor een enorme kick zorgen. Zeker omdat je weet dat de lezer op dat moment wacht en dat het eigenlijk de belangrijkste passage in het hele boek is.
© 2007 - 2014 Kirstende_wit, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag over PassievruchtBoekverslag over PassievruchtDit boekverslag gaat over het boek Passievrucht van Karel Glastra van Loon. Het gaat over Armin, die ontdekt dat zijn zo…
Boekverslag: Karel en de ElegastHier vindt u het boekverslag van Karel en de Elegast. Dit is een oud middeleeuws verhaal dat bewaard is gebleven en vert…
Karel ende Elegast – Verhaal en achtergrondinformatieKarel ende Elegast – Verhaal en achtergrondinformatie“Karel ende Elegast” is een van de oudste Nederlandse letterkundige werken. Waarschijnlijk dateerd het uide twaalfde eeu…
Ontstaan Nederland: Karel VOntstaan Nederland: Karel VHabsburger Karel V 1515-1555, keizer en koning van Spanje, heerser van de Nieuwe Wereld en keizer van het Roomse Rijk, z…
Ontstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenOntstaan der Nederlanden: Europese vorstenhuizenTijdens het ontstaan der Nederlanden, onder Karel V en onder de Bourgondische hertogen, hadden huwelijk en diplomatiek o…

Reageer op het artikel "Boekverslag over de passievrucht van Karel Glastra van Loon"

Infoteur: Kirstende_wit
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!