InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Karin Slaughter ‘Triptiek’

Boekverslag: Karin Slaughter ‘Triptiek’

Boekverslag: Karin Slaughter ‘Triptiek’ Karin Slaughter (1971) is een Amerikaanse thrillershrijfster, die bekend is geworden door haar thrillers uit de Grant County-reeks. Hierin speelt Sara Linton de hoofdrol en Lena Adams en politiechef Jeffrey Tolliver de belangrijke bijrollen. 'Triptiek' is het eerste deel van de Atlanta-reeks waar de hoofdpersoon Will Trent wordt geïntroduceerd. WIll Trent wordt betrokken bij een zaak, waarin een vrouw op gruwelijke wijze is vermoord. De link naar andere zaken wordt snel gemaakt. Will hopt zo snel mogelijk de dader te vinden.

Gegevens

  • Titel: Triptiek
  • Oorspronkelijke titel: Triptych
  • Reeks: Atlanta (1)
  • Auteur: Karin Slaughter
  • Eerste druk: 2006
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2006
  • Vertaling: Ineke Lenting
  • Aantal pagina's: 452
  • ISBN: 90 234 2048 9

Samenvatting

Michael Ormewood wordt opgeroepen voor een gruwelijke moord op een vrouw, Aleesha Monroe. Het slachtoffer is zwaar toegetakeld en zal veel afgezien hebben voordat ze stierf. Enkele uren later wordt ook zijn buurmeisje dood terug gevonden. Alles wijst erop dat hier een seriemoordenaar achter zit.

Will Trent komt Michael en zijn team helpen om de dader te vinden. Hij heeft een dadersprofiel: een goed opgeleide man van rond de vijfendertig jaar, die niet gelukkig is met zijn werk en/of zijn leven. Daarnaast heeft Will nog enkele dossiers van vorige slachtoffers, met een gemeenschappelijk kenmerk. Bij ieder van hen was de tong verwijderd. Net als zijn laatste slachtoffer, Aleesha Monroe. Ondanks zijn kennis is Michael niet opgezet met de samenwerking met Will Trent.

John Shelley, die als tiener in 1985 was gearresteerd voor de moord op een vijftienjarig meisje. Hij is ondertussen enkele maanden vrij en moet wennen aan het nieuwe leven. Uiteindelijk heeft hij langer in de gevangenis gezeten, dan dat hij vrij is geweest. John wil bewijzen dan hij niets te maken had met de moord waarvoor hij jaren in de gevangenis heeft gesleten en nu ontdekt hij toevallig dat iemand anders zijn identiteit heeft overgenomen. Hij heeft het gevoel dat hij er ingeluisd wordt. Maar waarom? Heeft alles verband met elkaar? Michael Ormewood, Will Trent en Angie Polaski zoeken het uit.

Hoofdpersonen

Michael Ormewood

Hij is een golfveteraan, getrouwd met Gina en vader van Tim. Zijn relatie met zijn vrouw is puur praktisch om de zorg voor hun gehandicapte zoon, Tim, te regelen. Michael is veertig jaar en had na zijn ontslag in het leger een job aangenomen bij de politie van Atlanta. Hij had tien jaar bij de afdeling zedendelicten gewerkt. Michael is prestatiegericht en heeft veel weg van een controlefreak.

Will Trent

Hij is een speciaal agent van het Speciale Criminele Arrestatieteam van het Georgia Bureau of Investigation, dat een speciale afdeling is om de plaatselijke politie te helpen bij de aanhouding van gewelddadige criminelen. Will is in Atlanta om mee te helpen met de zaak Monroe. Will is een lange man met iets te veel littekens, die elk een verhaal uit zijn verleden hebben.

Will is een bizarre man, die helemaal niet lijkt op een politieagent, maar wel zijn vak kent. Hij heeft dyslexie en vertikt het om hulp te vragen. Zijn gezicht en lichaam zijn een plattegrond van littekens die hij opgelopen heeft door mishandelingen tijdens zijn jeugd.

John Shelley

Heeft twintig jaar in de gevangenis gezeten voor verkrachting en moord op de vijftienjarige Mary Alice Finney. Zij waren vrienden tot hij zich cooler begon te gedragen en dat zorgde voor onbegrip bij Mary Alice. Ondertussen is John vijfendertig jaar en werkt hij in een autowasserij.

Angie Polaski

Angie is rechercheur bij de zedendelicten en heeft een ingewikkelde relatie met Will Trent. Beiden kennen elkaar al sinds hun jeugd. Will had haar al twee jaar niet meer gezien, nadat ze met ruzie uit elkaar waren gegaan.

Titelverklaring

Triptiek = drieluik. In dit boek vind je verschillende verbanden naar de ‘drie’.
  • Dit boek bestaat eerst en vooral uit drie delen.
  • Er zijn drie moorden waar het verhaal zich op baseert.
  • We hebben per deel een hoofdpersonage : Michael Ormewood, John Shelley en Will Trent. En elk personage heeft verschillende driehoeksverhoudingen met andere personages. Zo heb je Michaël, Will en Angie of John, Angie en Robyn, …

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan de Nederlandse lezers en bestaat uit drie delen en veertig hoofdstukken. Daarnaast bevat het ook enkele artikels uit The Decatur City Observer van verschillende dagen uit 1985. Het verhaal heeft een gesloten einde.

De hoofdstukken zijn in derde persoon geschreven, waarin je het standpunt van Michale Ormewood, John Shelley, Angie en Will Trent krijgt.

Thema

Het overhoop halen van iemand anders leven kan soms heel snel gaan.

Symbolen en motieven

Nachtmerries

Nadat hij teruggekeerd is uit de Golfoorlog, heeft Michael constant nachtmerries. Nu hij Aleesha's lijk heeft gezien, wordt hij door dromen waarin hij haar vermoordt, achtervolgd.

Vriendschap

De vriendschap tussen John en zijn ex-celgenoot Ben is heel speciaal. Ook de vriendschap tussen Angie en Will is door niemand kapot te maken.

Hoop

Ondanks de benarde situatie van John, bleef zijn moeder Emily er in geloven dat alles goed ging komen. Emily wou niet dat haar zoon het opgaf.

Jaloers

Will heeft het heel moeilijk met het idee dat Angie iets heeft gehad met Michael.

Frustratie

Het frustreert Will dat de zaak niet vooruit geraakt. Zeker wanneer Jasmine, het veertienjarige meisje, die de moordenaar heeft gezien, wordt vermist. Will heeft er geen goed gevoel bij.

Tijd en plaats

Het hoofdverhaal, dat zich afspeelt in Atlanta, Snellville en Tennessee, gaat van 5 februari 2006 tot en met 18 februari 2006. De tijd wordt bij elk hoofdstuk weergegeven. Het verhaal van John begint op 6 september 2005 tot en met 18 februari 2006. De tijd wordt bij elk hoofdstuk weergegeven. De flashback van de moord waar John voor in de gevangenis heeft gezeten wordt terug gebracht via krantenknipsels, conversaties en de gedachtegang van John. Hier gaat het van 10 juni 1985 tot en met 15 juli 1985

Evaluatie

Karin Slaughter introduceert een nieuw hoofdpersonage in deze reeks, de slungelige Will Trent. Net als de andere boeken is dit ook een pareltje om te lezen. Deel per deel licht ze een tipje van de sluier op. Je geraakt ook gefascineerd door de relaties die de verschillende personages met elkaar en met de slachtoffers hebben. Dit boek staat los van de Grant County reeks, met Sara, Lena en Jeffrey in de hoofdrollen, dus het is even wennen naar namen toe als je die reeks gewoon bent. Maar desalniettemin, zeker de moeite waard om te lezen.

Lees verder

© 2008 - 2017 Ibelle31, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nieuwste boek Karin Slaughter: GenadeloosNieuwste boek Karin Slaughter: GenadeloosKarin Slaughter is een van de meest gelezen crime auteurs in Nederland. In juli 2012 verschijnt het boek Genadeloos waar…
Karin Slaughter: Grand County reeksKarin Slaughter is voor veel lezers waarschijnlijk geen onbekende meer. Haar ruwe en ietwat grafische thrillers houden a…
Recensie: Veroordeeld - Karin SlaughterRecensie: Veroordeeld - Karin SlaughterVeroordeeld is een literaire thriller van Karin Slaughter. Het speelt zich af in het Atlanta van de jaren 70. Dat vrouwe…
Karin Slaughter: Grant County reeksKarin Slaughter is een van de meest gelezen buitenlandse auteurs in Nederland. Met verschillende boekenreeksen heeft ze…
Boekverslag: Karin Slaughter 'Een lichte koude huivering'Boekverslag: Karin Slaughter 'Een lichte koude huivering''Een lichte koude huivering' is het derde deel uit de Grant County-reeks van de thrillerschrijfster Karin Slaughter. Sar…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bol.com
  • http://www.hebban.nl/auteurs/karin-slaughter#offset_0 - bezocht op 26/09/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Karin Slaughter ‘Triptiek’"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 29-06-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Special: Karin Slaughter
Schrijf mee!