InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Karin Slaughter 'Nachtschade'

Boekverslag: Karin Slaughter 'Nachtschade'

Boekverslag: Karin Slaughter 'Nachtschade' Nachtschade is het debuut van de thrillerschrijfster Karin Slaughter. Het is ook het eerste deel uit de Grant County-reeks met Sara Linton, Jeffrey Tolliver en Lena Adams in de hoofdrollen. In Nachtschade wordt de zus van Lena op gruwelijke wijze vermoord. Het is duidelijk dat dit geen eenmalig feit is als een tweede slachtoffer wordt gevonden. Wie is deze dader en wat heeft hij met het verleden van Sara te maken?

Gegevens

  • Originele titel: Blindsighted
  • Titel: Nachtschade
  • Auteur: Karin Slaughter
  • Reeks: Grant County (1)
  • Eerste druk: 2001
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2002
  • Vertaling: Ineke Lenting
  • Aantal pagina's: 396
  • ISBN: 978 90 234 9691 5

Samenvatting

Sibyl, een docente van de hogeschool, wordt vermoord teruggevonden door Sara. Ze vermoedt dat het om een rituele moord gaat. De persoon die dit gedaan heeft, heeft het nauwgezet voorbereid en wil op één of andere manier een boodschap achterlaten.

Wanneer Lena het nieuws verneemt van haar tweelingzus Sibyl is ze helemaal van de kaart. Ze wil koste wat het kost meewerken aan het onderzoek, dit tegen de zin van Jeffrey. Hij weet hoe onvoorspelbaar ze kan zijn en zal haar dan ook goed moeten gadeslaan.

Al snel merken ze dat ze voor een groot mysterie staan, het is niet dat Sibyl vijanden had en daardoor vermoord is. Er is geen enkele aanwijzing. Het wordt zelfs vreemder wanneer Julia Matthews, een drieëntwintigjarige studente die al twee dagen vermist is, wordt teruggevonden. Ze is helemaal uitgedroogd en het ziet er naar uit dat ze gekruisigd is, wat weer een symbolische verwijzing is naar de godsdienstige fixatie van de dader. Want het is wel degelijk dezelfde dader, aangezien het slachtoffer net als Sibyl gedrogeerd is met belladonna.

Terwijl Jeffrey ondertussen ook een persoonlijk onderzoek voert in Atlanta, dat betrekking heeft met het verleden van Sara, wordt Lena ontvoerd uit haar eigen huis. Ze heeft al snel door dat ze te maken heeft met dezelfde dader, aangezien ze zich bevindt op dezelfde plaats die Julia Matthews had beschreven. Lena zweeft met haar gedachten tussen fijne herinneringen en de nare realiteit. Wanneer zal iemand haar terugvinden en zullen ze op tijd zijn om de schade te beperken?

Hoofdpersonen

Sara Linton

Sara werkt als kinderarts en lijkschouwer. Het werk als lijkschouwer is een uitdaging in vergelijking met haar werk als kinderarts. Ze is een gevoelige vrouw, maar kan haar emoties vergeten om professioneel te werken.

Ondanks dat ze twee jaar gescheiden zijn, heeft Sara nog altijd gevoelens voor Jeffrey. Sara probeert door te gaan met haar liefdesleven door afspraakjes te maken met de plaatselijke apotheker, Jeb. Cathy, de moeder van Sara, vindt hem geen man voor haar dochter. Hij is voorspelbaar en aardig.

Jeffrey Tolliver

Hij is de ex-man van Sara en is de commissaris van politie.

Sibyl Adams

Ze was de blinde tweelingzus van Lena, een van de rechercheurs die onder Jeffrey werkt. Ze had een relatie met Nan Thomas, die werkt als bibliothecaresse.

Lena Adams

Lena was met haar drieëndertig jaar de jongste en enige vrouwelijke rechercheur in het team. Ze heeft een opvliegend karakter en is dikwijls in de clinch met haar partner Frank.

Lena en Sibyl hadden hun ouders vroeg verloren en waren opgegroeid bij hun oom Hank. De man was een dronkaard en drugsverslaafde, maar veranderde zijn levensstijl na enkele jaren. Terwijl Sibyl een goede relatie had met Hank, heeft Lena dit compleet niet. Sibyl zei steeds dat dit kwam doordat Hank en Lena hetzelfde karakter hadden.

Frank

Hij is de achtenvijftigjarige partner van Lena, die niet bepaald enthousiast was met haar intrede in het korps. In zijn ogen past een vrouw niet in een politieteam.

Symbolen en motieven

Zorgen

Jeffrey voelt een bepaalde onmacht naar Lena toe. Hij merkt dat ze het onderzoek en het stoer doen niet vol zal houden, maar weet niet wat hij voor haar kan doen

Geheimen

Sara zit al een tijd met een geheim, waar ze de kracht niet voor had om het te vertellen aan Jeffrey tijdens hun huwelijk. Eindelijk is ze er klaar voor om het hem te vertellen op haar eigen manier.

Schaamte

Lena heeft het moeilijk met de geaardheid van haar zus en het drugsverleden van haar oom Hank. Het zijn twee onderwerpen waar ze het liever niet over heeft.

Racisme

Will Harris, een Afro-Amerikaan, die in het restaurant werkt waar Sibyl is teruggevonden, wordt bedreigd door onbekenden. Ook in het politiekorps zijn er sommigen die onmiddellijk zijn naam uitspraken als mogelijke verdachte.

Titelverklaring en boekomslag

Op de boekomslag zie je nagels in de vorm van een kruis, dat is ook de vorm die in Sibyls borst is gekerfd. De nagels worden ook gebruikt om de slachtoffers te kruisigen. De titel verwijst naar de dodelijke dosis belladonna die Sibyl heeft ingenomen. Het is een plant die behoort tot de familie van de nachtschade.

Structuur en perspectief/vertelwijze

De thriller is opgedragen aan pappie en Billie Bennett. Het verhaal bestaat uit zeven delen en dertig hoofdstukken. Elk deel heeft een titel die de tijd van het verhaal samenvat. Deel een - maandag, deel twee - dinsdag en zo verder tot deel zeven - zondag. De hoofdstukken worden afgewisseld qua standpunt. Zo krijg je de standpunten van Sara Linton, Jeffrey Tolliver en Lena Adams die in derde persoon zijn geschreven.

Thema

Stille waters, diepe gronden.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden op de volgende locaties: Grant County en Atlanta.

Evaluatie

Karin Slaughter laat met haar debuut direct zien aan de lezer dat ze een waardige thrillerschrijfster is. Ze brengt een spanning in het boek dat niet snel te vergeten is, met een aangrijpend plot als beloning. In dit debuut leren we ook voor de eerste keer Sara, Jeffrey en Lena kennen. Waarvan je direct een zicht krijgt hoe ze werken en denken en je zin krijgt om ze beter te leren kennen.

Lees verder

© 2016 - 2017 Ibelle31, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Karin Slaughter: Grant County reeksKarin Slaughter is een van de meest gelezen buitenlandse auteurs in Nederland. Met verschillende boekenreeksen heeft ze…
Karin Slaughter: Grand County reeksKarin Slaughter is voor veel lezers waarschijnlijk geen onbekende meer. Haar ruwe en ietwat grafische thrillers houden a…
Nieuwste boek Karin Slaughter: GenadeloosNieuwste boek Karin Slaughter: GenadeloosKarin Slaughter is een van de meest gelezen crime auteurs in Nederland. In juli 2012 verschijnt het boek Genadeloos waar…
Boekverslag: Karin Slaughter 'Onaantastbaar'Boekverslag: Karin Slaughter 'Onaantastbaar'Onaantastbaar is het zesde en laatste deel uit de Grant County reeks van de thrillerschrijfster Karin Slaughter. Wanneer…
Boekverslag: Karin Slaughter 'Zoenoffer'Boekverslag: Karin Slaughter 'Zoenoffer'Zoenoffer is het tweede deel uit de reeks Grant County van de thrillerschrijfster Karin Slaughter. Lena, Jeffrey en Sara…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hebban.nl
  • Boek: Karin Slaughter 'Nachtschade (ISBN: 978 90 234 9691 5) - gelezen op: 14/05/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Karin Slaughter 'Nachtschade'"

Infoteur: Ibelle31
Gepubliceerd: 17-05-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Special: Karin Slaughter
Schrijf mee!