InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Acadin, een digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen

Acadin, een digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen

Acadin, een digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen Voor slimme kinderen is het onderwijs vaak te makkelijk. Zij vervelen zich, en kunnen langzaam hun interesse verliezen in de leerstof. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om deze kinderen op hun eigen niveau uit te dagen. Acadin is een digitale leeromgeving die slimme en hoogbegaafde kinderen op de basisschool uitdaging biedt. In dit artikel wordt deze leeromgeving kort besproken.

Acadin, wat is het?

In Nederland zijn er veel kinderen die méér aan kunnen dan het basisonderwijs van hen vraagt. Zij hebben verrijkingsstof nodig, anders gaan ze zich vervelen, en leren ze geen goede studievaardigheden aan. Per vakgebied (rekenen, muziek, taal) gaat het om ongeveer twintig tot dertig procent van de leerlingen. Voor deze groep is Acadin ontwikkeld. Acadin is een digitale leeromgeving. Deze omgeving geeft kinderen de kans opdrachten te doen die op hun niveau aansluiten. Er zijn veel verschillende opdrachten beschikbaar. Hierdoor kan de docent voor iedere leerling een opdracht vinden die bij hem of haar past. Ook kunnen kinderen zelf op zoek naar opdrachten. De leerling gaat zelfstandig met de opdracht aan de slag. In de digitale leeromgeving zit een berichtensysteem verwerkt, waardoor de leerlingen met elkaar (en de met leerkracht) kunnen communiceren. Ook hoort bij iedere opdracht een discussieforum, waarin leerlingen vragen kunnen stellen over de opdracht. Zo leren de leerlingen niet alleen van de opdracht, maar ook van elkaar.

Opdrachten

De opdrachten zijn specifiek gemaakt voor slimme en hoogbegaafde kinderen. Er zijn bepaalde criteria waar de opdrachten aan moeten voldoen. Zo moeten de opdrachten een meerwaarde bieden ten opzichte van de gewone basisschoolstof, moeten de opdrachten een beroep doen op de creativiteit, moeten ze een zekere complexiteit bieden, en moeten ze een onderzoekende houding stimuleren. Voorbeelden van opdrachten zijn bijvoorbeeld het zelf ontwerpen van een spel, of het ontwerpen van een schip op zonne-energie.

Acadin groeit in populariteit

Op het moment zijn er 30.000 leerlingen die van Acadin gebruik maken, en hun aantal groeit nog steeds. Ook 'gewone' leerlingen blijken interesse te tonen in de opdrachten. Soms wordt hen geadviseerd met een opdracht van een lager jaar aan de slag te gaan. Dit is omdat de stof best pittig is. Voor docenten zijn er diverse workshops en cursussen, om effectiever met het systeem te leren omgaan. Hier is grote belangstelling voor. Kortom, deze digitale leeromgeving wordt steeds populairder.

Lees verder

© 2013 - 2017 Carpeventum, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafd zijn is 'in'. Steeds meer kinderen en ouders krijgen met hoogbegaafdheid te maken; er zijn speciale scholen…
Blackboard: Digitale leeromgeving voor cursus of opleidingWat is Blackboard? Blackboard is een digitale of elektronische leeromgeving, die sterk in opmars is voor zowel opleiding…
Hoogbegaafdheid bij kinderen, verschillende vormenHoogbegaafdheid bij kinderen, verschillende vormenNiet alle hoogbegaafde kinderen zijn hetzelfde. Net zoals alle kinderen erg van elkaar kunnen verschillen, verschillen o…
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindDe sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindVeel mensen denken dat hoogbegaafde kinderen vanzelf goed en snel kunnen leren, dat is iet wat ze makkelijk afgaat. Maar…
Hoogbegaafdheid in het onderwijsKinderen verschillen van elkaar door het tempo waarin zij zich ontwikkelen en door de kwaliteit van die ontwikkeling. Ho…
Bronnen en referenties
  • http://www.acadin.nl/over-acadin/passend-onderwijs/
  • http://talentstimuleren.nl/nieuws/50-succesvol-gebruik-van-acadin
  • http://www.acadin.nl/
  • http://www.wikiwijs.nl/sector/all/results.psml
  • http://www.acadin.nl/fileadmin/contentelementen/kennisnet/Acadin/Documenten/Artikel_Acadin_SLO_Context_april2012_De_Eendracht_Verslingerd_aan_Acadin.pdf
  • http://www.acadin.nl/over-acadin/ruimte-voor-talent/

Reageer op het artikel "Acadin, een digitale leeromgeving voor hoogbegaafde kinderen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Carpeventum
Laatste update: 08-01-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Hoogbegaafdheid
Bronnen en referenties: 6
Schrijf mee!