Feedback op je stageplaats

Feedback op je stageplaats Je loopt stage en je wilt feedback ontvangen van je collega's. Feedback helpt je je positieve punten te zien, maar haalt ook je werkdoelen boven. Hoe kan je efficiënt feedback bij je collega's verwerven? Wat helpt je om feedback niet te vergeten?

Wat is feedback?

Marieta Koopmans vertelt dat feedback een boodschap is die men geeft aan anderen. Deze boodschap gaat over hetgeen de ander gepresteerd heeft of over zijn gedrag. Volgens Marieta is het geven van feedback aan anderen nodig en zeker als je met deze anderen samenwerkt. Het is belangrijk om op bepaalde momenten aan te geven dat iemand goed bezig is of dat er nog bepaalde verbeteringen mogelijk zijn in zijn handelen (Koopmans, 2008). Feedback geven biedt dus duidelijk de mogelijkheid om te groeien. Regelmatig houdt dit in dat men actie moet ondernemen.

Het belang van feedback

Het belang van feedback wordt verduidelijkt aan de hand van het “Johari-venster”. Dit is een model dat ontworpen is door Joseph Luft en Hari Ingham. Het Johari-venster bestaat uit de volgende vier kwadranten: vrije ruimte, blinde vlek, verborgen gebied en onbekende zelf (De Winne, 2000).
bekend aan jezelfonbekend aan jezelf
bekend aan de andervrije ruimteblinde vlek
onbekend aan de anderverborgen gebiedonbekende zelf
Figuur 1: bekende en onbekende gedragsgebieden “Johari-venster”

De vier kwadranten kan men als volgt beschrijven:
  • Vrije ruimte: het deel van je persoonlijkheid dat zowel bekend is aan anderen als aan jezelf.
  • Blinde vlek: het deel van je persoonlijkheid dat onbekend is aan jezelf, maar bekend aan anderen.
  • Verborgen gebied: het gebied van je persoonlijkheid dat onbekend is aan anderen, maar bekend aan jezelf. Hoe groot men dit gebied maakt, bepaalt de persoon natuurlijk zelf. Hij kan dus zelf bepalen hoeveel hij van zichzelf laat zien en welke dingen hij niet wilt laten zien.
  • Onbekende zelf: het gebied van je persoonlijkheid dat zowel onbekend is aan jezelf en aan anderen (Van Craen, 1977).

Deze kwadranten evolueren ook, als de relaties tussen de personen veranderen. Wanneer men elkaar feedback geeft, vergroot dit de vrije ruimte. Het kan zijn dat je feedback gaat krijgen over gedrag dat voor jou onbekend is en hierdoor verkleint je blinde vlek. De vrije ruimte vergroten, is dan ook het doel van feedback geven. Hierdoor leer je elkaar beter kennen en verloopt de communicatie beter. Wanneer men effectief wil groeien, is het belangrijk om zicht te hebben op je eigen gedrag/handelen en het effect daarvan. Verder dient men te weten wat de oorzaak van je gedrag is. Feedback is belangrijk om bewust te worden van je eigen gedrag en je kwaliteiten (www.librapersoneelsdiensten.nl). Dus wanneer het team van je stageplaats je feedback gaat geven, gaan deze dingen voor jou ook duidelijk worden en zal je vrije ruimte vergroot worden en zal dus je blinde vlek kleiner worden. Dit geeft je de mogelijkheid om te reflecteren over je handelingen/gedrag. Hierdoor kan je je leerroute bijsturen en actie ondernemen. Je leert jezelf dus als het ware beter kennen en de samenwerking tussen jou en het team zal ook verbeteren als zij zien dat jij hun feedback ter harte neemt en actie onderneemt.

Feedback binnen een team

Binnen een team kent feedback twee functies:
  • Biedt de mogelijkheid tot bijsturing en onduidelijkheden verhelderen
  • Leermogelijkheden creëren: individueel leren en/of groepsleren

Je loopt stage binnen voorziening “X” en de opvoeders gaan feedback geven over je handelen en hoe je bezigt ben. Hierdoor gaat het vertrouwen binnen het team ook vergroten doordat ze bijvoorbeeld weten dat ze verscheidene taken aan je kunnen overlaten en merken dat je feedback met beide handen vast neemt. Dit zorgt er ook voor dat jou handelen verbetert en dat het voor de begeleiding ook makkelijker is, zodat ze niet steeds dingen moeten herhalen en hierdoor wordt hun taak ook wat verlicht.

Zelfreflectie

Feedback krijgen, vergoot je zelfkennis. Lancelots geeft weer dat naast feedback krijgen zelfreflectie ook nodig is (www.lancelots.be). Hij verklaart zelfreflectie als volgt: “Zelfreflectie betekent dat je terugkijkt op hoe je werkt en handelt, hoe en welke persoonlijke eigenschappen en competenties jij inzet. Jij als persoon staat centraal.” Zelfreflectie zorgt er dus voor dat je de tijd kan nemen om na te denken over je eigen handelen en dit dan ook kritisch te bekijken. Hierdoor kan men tot nieuwe inzichten komen en, zoals reeds hierboven is aangehaald, je handelen bijsturen. Hierdoor kan je je werk als dusdanig verbeteren. Concreet wil dat zeggen dat je gaat reflecteren over je handelen en zo zal je je leerroute kunnen opstellen. Hierin zullen jou sterktes, evolutiepunten en leerdoelen in beschreven worden, dit zorgt er voor dat je een vollediger beeld gaat krijgen over jezelf. Hierdoor zal je beter met jou leerdoelen aan de slag kunnen gaan.

Methodiek: tip-top boekje

Wat is nu een tip-top boekje? Het klinkt misschien kinds, maar het effect van het boekje is groot en leerrijk voor jezelf. Dit is een boekje waarin je het volgende schrijft: TIP, TOP en DATUM. Natuurlijk kan je dit ook via Word maken of gewoon in een schriftje schrijven. De bedoeling hiervan is dat collega's in het boekje een positief aspect en een leerdoel neerschrijven. Positieve aspecten benadrukken je krachten/kwaliteiten/eigenschappen, maar dit motiveert je ook om er volledig voor te gaan. Een leerdoel is iets waar je nog in kan groeien, waar je meer rekening mee moet houden, een tip,...

Het is dus de bedoeling dat je collega's dit boekje regelmatig ter hand nemen en hier hun feedback neerschrijven. Hierin zullen dus positieve en negatieve dingen komen in te staan. Het voordeel van dit boekje is dat feedback nooit verloren gaat en je dit telkens kan vastnemen. Zo kan je terug herinnerd worden aan de dingen die een leerdoel zijn of juist een sterkte van je is om gemotiveerd te blijven. Mondelinge feedback zal ook nodig blijven, maar doordat dit niet steeds onmiddellijk mogelijk is, is een boekje een goed alternatief om de dingen neer te schrijven. Hierdoor kan je de dingen steeds achter mondeling bevragen wanneer je iets niet begrijpt.
© 2012 - 2024 Spirelli, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Het Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam toepassen voor een goed groepsprocesHet Johari-raam heeft zijn naam te danken aan de auteurs Joe Luft en Harry Ingham. Het is een eenvoudig model voor toepa…
Johari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteitJohari Window (Johari venster) en persoonlijke effectiviteitHet Johari window of Johari venster is een middel om groepen in kaart te brengen, met name de achtergrond achter de comm…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…

Leer hoe je het beste kan lerenLeer hoe je het beste kan lerenHeb je moeite met leren? Ben je opzoek naar een betere manier om te leren? In dit artikel leg ik een aantal leermethodes…
Kruidenboeken en monografieen: voorbeeld AlchemillaEr zijn al vele honderden boeken over de geneeskracht van kruiden verschenen. De meeste daarvan zijn echter beperkt van…
Bronnen en referenties
  • Bevorderen werkplekleren [ESF-project]. Landelijke kinderopvang.
  • De Winne, A. (2000). Leiderschap en empathie. In VOCA-Training&Consult, Groeien in leidinggeven. Kwaliteit en leiderschap. Leuven: Garant en CCV-VOCA.
  • Koopmans, M. (2008). Feedback: commentaar geven en ontvangen. Zaltbommel: Thema.
  • Lancelots. (2012). Reflecteren. Geraadpleegd 18 februari 2012, http://www.lancelots.nl/ontwikkelen/kernvaardigheden/ontwikkelingsvaardigheden/reflecteren
  • LIBRA personeelsdiensten. (2012). Feedback – JOHARI venster. Geraadpleegd 18 februari 2012, http://www.librapersoneelsdiensten.nl/pagina/johari-venster/
  • Van Craen, W. (1997). Omgaan met anderen, een communicatiekunst. Leuven: Acco.
Spirelli (3 artikelen)
Gepubliceerd: 19-11-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.