InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Tips bij je leerwerk

Tips bij je leerwerk

Iedere scholier moet er elke keer weer aan geloven, het leren. Soms wordt dit als moeilijk ervaren, vooral de talen worden vaak als lastig bestempeld. Daarom in dit artikel een aantal tips hoe je het best je leerwerk aan kan pakken.  Ten eerste, dit is nog voordat je begint met leren, is het belangrijk dat je zo weinig mogelijk zaken om je heen hebt die je af kunnen leiden. Denk hierbij aan een computer, een televisie en de mobiele telefoon. Het is, vooral als je leren niet leuk vindt, heel verleidelijk om iets op de computer te gaan doen in plaats van te leren. Vermijd dit dus zoveel mogelijk. Zet je telefoon uit, zodat je ook daardoor niet afgeleid kan worden. 

Als je je in een rustige omgeving bevindt kan het leren beginnen. Hieronder staan een aantal manieren hoe je, per vak, het beste het leerwerk aan kan pakken. 

De talen

Voor de vreemde talen, Engels, Frans en Duits, moet je vaak woordjes en zinnetjes leren. Soms is dit nog best wel veel. Meestal zit er ook nog een blok grammatica aan vast, wat ook niet onbelangrijk is. Het is zaak deze drie aspecten goed te leren. 

De woorden kan je het beste leren door ze, in blokjes van 5, op te schrijven en voor jezelf op te lezen. Zo blijven ze het beste hangen. Uit onderzoek is gebleken dat, als je de woordjes opschrijft, je het meeste rendement hebt. Het beste is om ruim van te voren te beginnen met leren. Het is bij woorden en zinnen belangrijk dat je ze herhaalt. Met een enkele keer opschrijven blijven ze over het algemeen niet genoeg hangen. Het is dus zaak om het schrijven te herhalen. Het is beter om 7 keer een kwartier te leren dan in een keer 2 uur achter elkaar. Ook de concentratie is dan ver te zoeken. Begin ongeveer een week van te voren met het opschrijven van de woorden, en herhaal dit elke dag. Zo zul je zien dat je het meeste onthoudt. Eigenlijk is het met de zinnen niet veel anders gesteld. Begin hier ook ongeveer een week van te voren mee en herhaal dit elke dag. 

De grammatica daarentegen is een ander verhaal. Grammatica van een vreemde taal is meestal wat lastig te begrijpen en te gebruiken. Vaak omdat het anders is dan in het Nederlands. Hoe je dit het beste aan kan pakken is per onderdeel verschillend. Over het algemeen weer het maken van een goede, beknopte samenvatting het beste. Vat de te leren stof samen in een aantal zinnen of maak er een overzichtelijk schema van. Daardoor haal ja vaak het belangrijkste uit de stof en leer je geen onnodige dingen. 

Exacte vakken

Onder de exacte vakken verstaan we onder andere Natuurkunde, Wiskunde en Scheikunde. Vaak worden deze vakken door een heleboel scholieren als moeilijk bevonden.

Bij elk van de bovenstaande vakken wordt van je verwacht dat je een som uit kan rekenen. Dit vaak met behulp van een formule of omrekenmethode. 

Zorg als eerste dat je de formules goed uit je hoofd leert. Deze zijn meestal de basis van het proefwerk. Als je de formules niet weet wordt het heel lastig gecompliceerde sommen uit te rekenen. Verder wordt het snappen van de stof als grootste valkuil beschouwd. Dit is een kwestie van oefenen. Maak voor het toetsmoment nog even een aantal lastige vraagstukken. Deze kun je het best even aankruisen als je met de stof bezig bent, als je een vraag moeilijk vindt kan je deze even noteren. Dan kan je daar voor de toets nog even op terugkijken, hoe ging die moeilijke vraag ook al weer? Ook is het maken van een zelftoets (of D-toets) een goed idee. Vraag deze bij je docent of zoek ze op internet even op, op de vaksite van het desbetreffende vak staan vaak prima zelftoetsen. Zo loop je nog eens door de stof heen en wordt je kennis wat aangescherpt. Zorg wel dat je deze toetsen altijd nakijkt. 

Overige vakken

Onder de overige vakken verstaan we in dit artikel Geschiedenis, Aardrijkskunde en de Economische vakken. Voor deze vakken moet je meestal een lap tekst uit je hoofd leren. Ook zijn er meestal nog een hele rits begrippen die in de teksten voorkomen. 

De beste manier om deze vakken te leren is om een samenvatting te maken van de te leren stof. Er zijn prima samenvattingen op het internet te vinden, maar bedenk wel dat als je de samenvatting zelf maakt de stof beter blijft 'hangen'. Ook is het handig, als je veel begrippen tegenkomt, een begrippenlijst te maken. 

Ten slotte: begin altijd een flinke tijd van te voren met leren, dat werkt beter en houd je tijd over.                
© 2010 - 2017 Sjoerdvo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hogwarts/Zweinstein, de magische school van Harry PotterIn de magische wereld van Harry Potter gaan tovenaarskinderen niet naar gewone scholen als Eton, maar naar toverscholen.…
De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De examenregeling voortgezet onderwijs vanaf 2012De landelijke exameneisen zijn aangescherpt. Veel leerlingen van de middelbare school vragen zich nu af wanneer ze zijn…
Het kiezen van een basisschoolHet merendeel van de ouders kiezen voor de dichtbijzijnde basisschool voor hun kind. En dat is logisch! Maar waarom niet…
Naar de brugklasVan de basisschool naar de middelbare school gaan is best spannend. Je weet niet wat je gaat verwachten. Wat is er allem…
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…

Reageer op het artikel "Tips bij je leerwerk"

Reacties

Anoniem, 26-09-2015 17:45 #3
Halo ik heb heel veel moeite met leren en huiswerk maken en ik kan totaal niet geoganieseert werken. mijn Nederlands gaat maar niet goed en engels al helemaal niet. wat moet ik doen?

Chaima, 24-05-2015 11:41 #2
Maar als je dyslectie hebt en dan wat moet je dan doen?

F. Schuurman, 24-05-2010 22:06 #1
Als oud wiskunde leraar even een tip voor mensen die hele lappen theorie moeten leren.
As je een hoofdstuk Aardrijkskunde moet leren wat uitgesmeerd wordt over bv 3 keer Huiswerk, maak dan van elke keer huiswerk, vragen met anwoorden op je pc en leer die. Leer ze zo dat je de vragen van de vorige keer er even bij repeteert, hierdoor heb je voor de repetitie weinig meer te doen. Groetjes en succes.
PS het lijkt even veel werk maar al met al spaar je tijd en energie.

Infoteur: Sjoerdvo
Gepubliceerd: 18-05-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 3
Schrijf mee!